Logningsbekendtgørelsen
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-08 15:26

[Nedenstående posting er først sendt til dk.edb.netvaerk.traadloeest
men bliver nu re-posted her i dk.videnskab.jura fordi det egentlig
handler mere om jura end trådløs. Der kommer osse en followup]

I dagens Politiken er der omtalt en gratis reklamefinanseret hot spot
tjeneste som skulle have fået Høje-Taastrup Kommune som (fremtidig)
kunde:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article559410.ece

Det drejer sig et firma der hedder "Gratis Danmark" og de har
(selvfølgelig) en hjemmeside hvor de osse omtaler deres tjeneste:

http://www.gratis-danmark.dk/

Specielt om Høje-Taastrup:

http://www.gratis-danmark.dk/news_details.php?id=11

Men, men. Hvprdan kan de leve op til Logningsbekendtgørelsen?

Som der står: "- Gå gratis på nettet, når du går på hovedgaden, køber
ind i centret eller holder en lille pause på en bænk på torvet. Sådan
lyder et nyt tilbud fra Høje-Taastrup Kommune til borgere, ansatte,
virksomheder og andre, som færdes i kommunen, ..."

Men hvordan vil de kunne registrerer *hvem* det er der er på
internettet gennem deres netværk? Er det mon sådan, at det falder ind
under samme bestemmelse som bibliotekerne? Eller hvad...?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-08 15:30

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

<snip>

> Men hvordan vil de kunne registrerer *hvem* det er der er på
> internettet gennem deres netværk? Er det mon sådan, at det falder
> ind under samme bestemmelse som bibliotekerne? Eller hvad...?

Hmm! Eller har de fundet et "hul" i bekendtgørelsen?

Som de skriver her:

http://www.gratis-danmark.dk/news_details.php?id=9

"Gratis internet til hotelgæsterne

NoPayNet tilbyder en gratis løsning hvor internetadgangen via trådløs
WiFi forbindelse finansieres via reklamer - og det er der stor
interesse for. En lang række af landets største hoteller, bl.a. Arp-
Hansens hotelkæden med ni hoteller har allerede valgt at lade
NoPayNet overtaget ansvaret for logning og den kommende aflytning og
man regner med at dække cirka 10.000 hotelværelser inden udgangen af
januar 2008 svarende til cirka en fjerdedel af samtlige danske
hotelværelser.

Vores model sikrer at hotellerne til punkt og prikke overholder
terrorlovgivningens krav på Internetområdet. Vi tager os af logning
og aflytning hvis politiet møder op med en dommerkendelse -også kl. 4
om natten. Det har været vigtigt for os at finde en gratis løsning
som er et tilbud og ikke et irritationsmoment for hotelkunderne."

Altså, når det er "gratis" behøver udbyderen ikke at registrere hvem
det er? Udbyderen skal bare logge.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : per christoffersen

Dato : 28-08-08 18:47

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in
>
> <snip>

> Hmm! Eller har de fundet et "hul" i bekendtgørelsen?

De har tilsyneladende baggrunden i orden:
http://www.nopaynet.com/dk/logning/logning.php

/Per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-08 20:16

On to, 28 aug 2008 17:46:56 GMT, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De har tilsyneladende baggrunden i orden:
> http://www.nopaynet.com/dk/logning/logning.php

Aha! "Brugerens tildelte identitet".

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : Per

Dato : 29-08-08 07:11

Axel Hammerschmidt wrote:

> Aha! "Brugerens tildelte identitet".

Jeg har logget mig på sådan et nopay net - og jeg skulle "kun" angive
brugernavn og en E-mailadresse !?

mvh. Per