Handel ophævet - penge retur
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-08 17:00

Efter en aftale om køb af vare 2 private imellem annulleres handlen pga
misligehold fra sælgers side - varen kan ikke leveres til aftalt tid og
sted. Det aftales at han returnerer de penge, som blev indbetalt på hans
konto i løbet af weekenden.

Det har han så ikke gjort.

Er det juridisk korrekt at sende en sms til ham som påmindelse om beløbet
plus rykkergebyr på 100,- kr. (handel mellem 2 private)? Sælger lover guld
og grønne skove, men der kommer ingen penge retur.

Det drejer sig om 3Kkr.

--
Per

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 25-08-08 18:51

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plus rykkergebyr på 100,- kr. (handel mellem 2 private)? Sælger lover guld
> og grønne skove, men der kommer ingen penge retur.

Hvis de er overført via bank er de muligvis først at finde på din konto i
morgen.

Men rykker gebyr på 100 kroner kan du ikke forlange, den skal stå i forhold
til den faktiske udgift for at rykke, og ved da heller ikke om det er muligt
mellem private.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-08-08 19:42

"Johnny Kjeldsen" <jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men rykker gebyr på 100 kroner kan du ikke forlange, den skal stå i
> forhold til den faktiske udgift for at rykke, og ved da heller ikke om det
> er muligt mellem private.

Det er længe siden reglen om faktisk udgift ved rykkerskrivelse er lavet om.
Nu er reglen bare max. 100 kr pr. skrivelse.
Se renteloven §9b:

Jeg kan ikke lige se nogen grund til at der ikke kan opkræves rykkergebyr
mellem private (- men der skal selvfølgelig sendes en rykker for at gebyret
er gyldigt. En SMS kan næppe være en gyldig rykker i Rentelovens forstand).

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-08 19:44

per christoffersen skrev:

> [...]
> er gyldigt. En SMS kan næppe være en gyldig rykker i Rentelovens forstand).

Hvorfor ikke? Hvis kommunikationen ellers er foregået på den
måde, må det vel være en accepteret kommunikationsform.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine

Fra : per christoffersen

Dato : 25-08-08 20:01

> Hvorfor ikke? Hvis kommunikationen ellers er foregået på den måde, må det
> vel være en accepteret kommunikationsform.

Der tales i renteloven specifikt om en skrivelse. Jeg vil ikke uden videre
gætte på, at en SMS falder under dette begreb.
Den med almindeligt accepteret og anvendt kommunikationsform stammer fra
aftaleretten, hvor det er rigitg nok, at man kan antage, at det er rimeligt
at anvende den samme form for kommunikationsform til tilbudsgivelse og
accept, som ellers anvendes, men aftaleretten er jo også netop kendetegnet
ved, at der ikke er nogen lovgivningsmæssige formkrav.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-08 21:10

per christoffersen skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> Der tales i renteloven specifikt om en skrivelse. Jeg vil ikke uden videre
> gætte på, at en SMS falder under dette begreb.

I så fald skulle en mail heller ikke falde ind under "en
skrivelse". Men Advokat Karsten N. Müller fra Danske
Inkassoadvokater mener i hvert fald, at en rykker via e-mail
kan være helt ok:
http://www.inkassoadvokater.dk/Default.aspx?ID=75&M=News&PID=152&NewsID=191

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-08-08 09:16

> I så fald skulle en mail heller ikke falde ind under "en skrivelse".

Hvorfor ikke?
En e-mail og en SMS er ikke det samme.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-08 11:34

Per Christoffersen skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke?
> En e-mail og en SMS er ikke det samme.

Hvad er forskellen ud fra en juridisk synsvinkel? Teknisk er
begge beskeder sendt elektronisk fra en afsender til en
bestemt modtager.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : alexbo

Dato : 26-08-08 11:52

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Hvad er forskellen ud fra en juridisk synsvinkel? Teknisk er begge
> beskeder sendt elektronisk fra en afsender til en bestemt modtager.

Forbrugerombudsmanden regner i hvert fald ikke en sms for et varigt medie.

"Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil det være bedst stemmende med
god markedsføringsskik at meddelelsen gives på et varigt medie, fx et brev
eller en e-mail. Der er tale om en væsentlig ændring af aftalen, som
forbrugeren bør have mulighed for at gemme. Hvis en erhvervsdrivende ønsker
at varsle ændringen via en sms-besked, må det klart fremhæves i aftalen, at
gebyrændringen vil blive varslet på denne måde og ikke på et varigt medie."

Citatet har ikke noget med en privat rykker at gøre, det er bare for at vise
FO's skelnen mellem e-mail og sms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-08 03:09

alexbo skrev:

> "Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil det være bedst stemmende med
> god markedsføringsskik at meddelelsen gives på et varigt medie, fx et brev
> eller en e-mail.

Forskellen er vel at en e-mail let kan flyttes rundt og skrives
ud, mens en sms kun findes i mobilens hukommelse?

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-08-08 18:59

On Mon, 25 Aug 2008 18:00:00 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>plus rykkergebyr på 100,- kr. (handel mellem 2 private)? Sælger lover guld
>og grønne skove, men der kommer ingen penge retur.

Hvis pengene er overført i løbet af weekenden er de formetlig først på
hans konto imorgen tirsdag, hvis han så tilbageføre dem tirsdag vil du
formentlig først se pengene på din konto på torsdag.

Mvh
Steen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-08 19:19

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i meddelelsen

> Hvis pengene er overført i løbet af weekenden er de formetlig først på
> hans konto imorgen tirsdag, hvis han så tilbageføre dem tirsdag vil du
> formentlig først se pengene på din konto på torsdag.

Det er 3 uger siden han har fået penge. "Sælger lover guld og grønne skove,
men der kommer ingen penge retur". Det er 3 uger siden han begyndte at love.

Mine udgifter består i at jeg var i Italien i de 3 uger og som bekendt er
det ikke gratis at ringe hjem, finde hans adresse (han har hemmeligt nummer,
men det kom jeg udenom), og kontakte ham telefonisk og med sms - for ikke at
snakke om den tid der går med det - min dyrebare ferie :(

Må man tage rykkergebyr i en sag mellem 2 private?

Kan han anklages for bedrageri - jeg kender en anden som ikke har fået
hverken penge eller vare af ham, hun har ventet i siden maj måned -
forgæves.
--
Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-08-08 10:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Forskellen er vel at en e-mail let kan flyttes rundt og skrives ud, mens
> en sms kun findes i mobilens hukommelse?

Netop. Hvordan laver man en permanent kopi af en SMS? De fleste
mobiltelefoner har begrænset plads til SMSer, og hvis andre skal se
beskeden, skal de have hele mobiltelefonen. Lidt upraktisk hvis du skal
sende en kopi til din advokat.

--
Jesper Lund