Ophavsret og private hjemmesider?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-08-08 20:00

En af mine venner har fået sig en hjemmeside. Nu overvejer han at bruge
den til at lægge sine noveller og digte og den slags ud på.
Men han er bange for, at et forlag om nogle år vil afvise hans tekster
med den begrundelse, at de jo allerede har været tilgængelige for
offentligheden og derfor ikke kan ophavsretsbeskyttes, som forlagets
udgivelser ellers skal.
Er der noget om det?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-08-08 20:13

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
> med den begrundelse, at de jo allerede har været tilgængelige for
> offentligheden og derfor ikke kan ophavsretsbeskyttes, som forlagets

Nej. Men forlagene kan finde på at afvise hans tekster,
fordi de måske kan forvente mindre salg, når teksterne har
ligget på nettet. Men de kan også vælge at betragte det som
to forskellige medier, der endda kan forstærke hinanden.

Jeg har fået udgivet nogle computerhæfter på et forlag,
selvom teksterne oprindeligt lå på nettet til fri afbenyttelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-08-08 21:48

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Jeg har fået udgivet nogle computerhæfter på et forlag, selvom teksterne
> oprindeligt lå på nettet til fri afbenyttelse.

Tak for hurtigt svar.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 24-08-08 23:48

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> med den begrundelse, at de jo allerede har været tilgængelige for
> offentligheden og derfor ikke kan ophavsretsbeskyttes, som forlagets

Måske det kan være relevant at benytte en af Creative Commons licenserne:

http://www.creativecommons.dk

--
Vh. Georg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-08 00:41

Georg Sluyterman skrev:

> Måske det kan være relevant at benytte en af Creative Commons licenserne:
> http://www.creativecommons.dk

Hvad i alverden skulle det gøre godt for?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-08-08 00:18

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> med den begrundelse, at de jo allerede har været tilgængelige for
> offentligheden og derfor ikke kan ophavsretsbeskyttes, som forlagets

Det har intet med jura at gøre. Det står forlagene frit for at vælge at
afvise eller at acceptere indsendte tekster.

Kim har ret i at nogle forlag vil afvise med den begrundelse at det
potentielle salg er mindre. Omvendt kan man sagtens forestille sig at
man bruger det argument, over for forlaget, at de konkrete sider med éns
tekster er blevet besøgt titusindvis eller hundredetusindvis af gange
gennem en årrække (især de senere sider, altså siden med romanens 2.
kapitel), og at det derfor er populært stof som man kan tænke sig at der
er *mange* der gerne vil betale for at få i fysisk form (endnu ligger
den seriøse ebogslæsedims, med 3 megapixel opløsning og til en fornuftig
pris, mange år ude i fremtiden).

Et tredje argument er at nogle forlag primært forventer at sælge til
bibliotekerne, og man kan vel forvente at de er ligeglade med om stoffet
ligger tilgængeligt i HTML-format på world wide web.

Prøv at undersøge hvad der findes af forfatterforeninger i Danmark, og
kontakt dem og spørg til råds. Eller hvis din ven skriver på engelsk, så
er der en del kloge folk (også professionelle) i <
news:rec.arts.sf.composition > der har noget at sige om emnet fra et
internationalt perspektiv (dog med fokus på de typer fiktion der kan
"stå selv" (altså i udlandet), fantasy og science fiction, uden at være
afhængige af kulturstøtte og andre tilskud).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-08 10:33

"Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den begrundelse, at de jo allerede har været tilgængelige for
> offentligheden og derfor ikke kan ophavsretsbeskyttes, som forlagets

Nej. En offentliggørelse ændrer ikke på ophavsretten.
Som udgangspunkt tilhører alle rettigheder forfatteren, og uanset om værket
er offentliggjort eller ej, råder han over disse rettigheder indtil han
overdrager dem til andre (feks. et forlag).

En ophavsretslig beskyttelse er ikke noget der skal søges om eller oprettes.
Den kommer automatisk i det øjeblik værket er fremstillet (sådan gælder det
ihvertfald i Danmark, - andre lande har formodentlig andre regler).

Derimod er der forholdet om 'salgbarhed' når værkerne er offentliggjort
tidligere (som andre også har skrevet om). Det er nok bedst at få det
uddybet hos en forfatterforening eller et forlag.

/Per

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-08 19:55

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Den kommer automatisk i det øjeblik værket er fremstillet (sådan gælder det
> ihvertfald i Danmark, - andre lande har formodentlig andre regler).

Hvis disse andre lande har tiltrådt Bernerkonventionen, skal de
anerkende ophavsretten på et værk, som opfylder "de Vilkaar og
Formaliteter, der ere foreskrevne af Lovgivningen i Værkets Hjemland".

Da vi ikke har sådanne vilkår og formaliteter i Danmark, må det vel
betyde, at ethvert dansk værk automatisk er beskyttet i lande, som har
tiltrådt Bernerkonventionen?

Bemærk i øvrigt, at ophavsretten aldrig kan udløbe senere i andre lande
end i værkets hjemland. Hjemlandet for et udgivet værk er det første
land, værket er udgivet i. Hvis det er udgivet samtidigt i flere lande,
er det det land, der har den korteste beskyttelsesperiode. Man skal med
andre ord vælge første udgivelsesland med omhu, hvis man vil tænke
langsigtet.

Hvordan man så i det hele taget fastsætter udgivelseslandet på en
udgivelse på det globale internet, skal jeg ikke kunne sige. Men mon
ikke hjemlandet er Danmark, hvis det offentliggøres på dansk på en
hjemmeside på et .dk-domæne?

--
Allan Olesen

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-08 20:37

Allan Olesen wrote:

> [...]
> er det det land, der har den korteste beskyttelsesperiode. Man skal med
> andre ord vælge første udgivelsesland med omhu, hvis man vil tænke

Ophavsretten udløber generelt først N år efter ophavsretshaverens død
(forever minus a day), hvor N=70 er det mest normale, men N=50 (Canada)
og sågar N=100 (Mexico) ses. Derfor må det være ligegyldigt hvor værket
først udgives?

--
Jesper Lund