kontrol af bil
Fra : kaz

Dato : 23-08-08 11:36

Hvis man standses af en politibetjent ved rutinekontrol, har betjenten ret
(hjemmel i loven) til - begrundet eller ej - at foretage en gennemsøgning af
bilen (*), herunder tasker & kufferter i bilen, uden at spørge om og få
explicit tilladelse hertil først?

(*) ved gennemsøgning mener jeg inkl. åbne dører, sætte sig ind i bilen,
kontrol af indhold.

Fra : Per

Dato : 23-08-08 13:31

kaz wrote:
> [...]
> bilen, uden at spørge om og få explicit tilladelse hertil først?
>
> (*) ved gennemsøgning mener jeg inkl. åbne dører, sætte sig ind i

Færdselsloven §77, stk. 1

Politiet kan standse et køretøj og lade det undersøge for fejl og mangler
samt kontrollere, at føreren opfylder betingelserne for lovligt at kunne
føre køretøjet. Opfylder køretøjet ikke bestemmelserne i loven eller de
bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan det indkaldes til
senere kontrol. Såfremt køretøjet er til fare for færdselssikkerheden, kan
dets nummerplader inddrages.

Dvs. at politiet må kontrollere alt, der har med køretøjet at gøre -
herunder kontrollere bremser = sætte sig ind og fysisk afprøve dem.
Han må også fysisk afprøve sikkerhedsseler, sæder, ratslør osv. osv.,
hvilket jo kræver at han sætter sig i førersædet.

Han må ikke foretage en ransagning uden begrundelse = han må ikke kigge i
handskerummet eller tasker fx.

Han må gerne åbne baggagerummet, hvis det er for at kontrollere
støddæmpertårne for rust - dette er ikke en ransagning. Han må ikke uden
begrundelse gennemsøge genstande i baggaerummet. Kan han under testen af
støddæmpere se ulovlige ting og sager - ændres situationen og han kan
afhængig af omstændighederne foretage en egentlig ransagning.

Altså han må kontrollere alt der har med bilens indretning og sikkerhed at
gøre - men ikke gennemrode ting og sager.

Mvh. Per

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-08 14:03

> Han må ikke foretage en ransagning uden begrundelse = han må ikke kigge i
> handskerummet eller tasker fx.

Og begrundelsen skal (som altovervejende hovedregel) leve op til
Retsplejelovens generalkrav:
§ 794. Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
mistænkt har rådighed over, må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og

2) ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.

/Per

Fra : Henning

Dato : 23-08-08 14:04

>Han må ikke foretage en ransagning uden begrundelse = han må ikke kigge i
>handskerummet eller tasker fx.
Jo, det er ændret for år tilbage, hvis der er mistanke. Det står
formodentlig ikke i færdselsloven?

> [...]
>
>Altså han må kontrollere alt der har med bilens indretning og sikkerhed at
>gøre - men ikke gennemrode ting og sager.

Forkert.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-08 14:25

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Jo, det er ændret for år tilbage, hvis der er mistanke. Det står
> formodentlig ikke i færdselsloven?

En mistanke er vel også en begrundelse?
Se mit andet indlæg for regelgrundlaget (= begrundet mistanke + mulighed for
straf efter offentlig påtale + nødvendighed).

/Per

Fra : blue

Dato : 23-08-08 16:29

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Se mit andet indlæg for regelgrundlaget (= begrundet mistanke + mulighed
> for straf efter offentlig påtale + nødvendighed).

Der skal ikke være begrundet mistanke, men rimelig grund til mistanke, som
du også skrev i dit andet indlæg.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-08 16:37

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal ikke være begrundet mistanke, men rimelig grund til mistanke, som
> du også skrev i dit andet indlæg.

Okay, - jeg er ikke lige helt klar over den finere forskel i detaljerne, men
det er da rigtigt nok

/Per

Fra : blue

Dato : 23-08-08 17:07

> Okay, - jeg er ikke lige helt klar over den finere forskel i detaljerne,
> men det er da rigtigt nok

Der skal mindre til, at "rimelig grund til mistanke" er opfyldt end
"begrundet mistanke".

Mistankekravene er:

* Mistanke
* Rimelig grund til mistanke
* Begrundet mistanke
* Særlig bestyrket mistanke

Fra : kaz

Dato : 23-08-08 22:59

blue wrote:
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal mindre til, at "rimelig grund til mistanke" er opfyldt end
> [...]

Er det ikke alt sammen mere eller mindre elastiske og vilkårlige grunde?

Fra : Per

Dato : 23-08-08 14:47

Henning wrote:
> Jo, det er ændret for år tilbage, hvis der er mistanke. Det står
> formodentlig ikke i færdselsloven?

Nej det står i Retplejeloven.

Men se nu oprindeligt spørgsmål: "rutinekontrol",

hvilket ikke giver mulighed for ransagning med mindre der er et
mistankegrunlag....dette mistanke grundlag kan selvfølgelig godt opstå under
rutinenkontrollen. Betjenten kan måske se at der ligger våben i en pose på
bagsædet eller lign....

> Forkert.

Det er kun forkert, hvis du mener i forhold til at ransage -- jeg referede
jo til FÆL. § 77, stk. 1.

Helt kort - der skal være et mistankegrundlag for at ransage - ellers er det
ikke tilladt.

/ Per

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-08-08 22:56

> [...]
> explicit tilladelse hertil først?
>
> (*) ved gennemsøgning mener jeg inkl. åbne dører, sætte sig ind i bilen,

Hvis det er i en visitationszone kan de gennemsøge det de har lyst til.

Mvh Niels