Kan en reklamation ændres til en fortrydel~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-08 10:24

Hej alle

Hvis man som forbruger køber en vare over nettet, opdager at den
er defekt og sender den til sælger med besked om defekten, kan
man så bagefter lave det om til at man vil fortryde handelen
forudsat at de 14 dage ikke overskrides?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 22-08-08 11:26

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> man så bagefter lave det om til at man vil fortryde handelen
> forudsat at de 14 dage ikke overskrides?

Jeg kan ikke se hvad der skulle kunne forhindre dette.
Fjernsalgsloven kræver at sælger får besked og varen sendes tilbage inden 14
dg.
Kan man overholde det, kan jeg ikke se at selve det at køber starter med at
reklamere over en defekt vare, afskærer køber for at ændre reklamationssagen
til en fortrydelsessag, så længe det er inden 14 dg.

Men det er ikke nok bare at have sendt tilbage inden tidsfristen, køber skal
meddele sælger at han fortryder købet inden fristen udløber.
Der kan komme noget med returportoen, ved reklamation betaler sælger, ved
fortrydelse betaler køber.

Hvis prisen ikke har ændret sig, vil det som køber, næsten altid være bedre
at fortryde og købe igen ved en defekt vare frem for at reklamere.
Der er kun forsendelsesomkostningerne til forskel.

Nedenstående sag er ikke helt dækkende, men jeg synes det fremgår at selve
det at den startede som reklamation ikke forhindrede fortrydelse, men
fristen blev ikke overholdt.

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/bundkort/

mvh
Alex Christensen