biler uden reklamationsret
Fra : Sven Pels

Dato : 20-08-08 11:04

Jeg ser lidt på biler og opdager så at flere forhandler skriver uden
reklamationsret.
Se f.eks. her
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Citro%c3%abn-Xsara-1,8i-16V-VTS-Coup%c3%a9-3d_ID252201303.htm

Så vidt jeg ved gælder købeloven ALTID for forbrugerkøb, og sælger de bilen
til mig (privat forbrugerkøb) så har jeg altid 2 års reklamationsret.

Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private
forbrugere ?

Er der noget jeg har misforstået ?

Mvh Sven

Fra : Anders Majland

Dato : 20-08-08 11:24

> Jeg ser lidt på biler og opdager så at flere forhandler skriver uden
> reklamationsret.
> Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private
> forbrugere ?

Så er du advaret om at det kun vil give bøvl at forsøge at reklamere ... Dvs
hold dig væk fra de forhandlere.

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-08 11:25

Sven Pels skrev:

> Så vidt jeg ved gælder købeloven ALTID for forbrugerkøb, og sælger de bilen
> til mig (privat forbrugerkøb) så har jeg altid 2 års reklamationsret.

Ganske rigtigt. Du har også de første 6 måneder med
formodningsreglen.

> Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private
> forbrugere ?

Fordi de regner med at forbrugeren ikke ved bedre. Derved sparer
de de penge som eventuelle reparationer ellers ville have kostet
dem.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 20-08-08 11:59

"Sven Pels" skrev

> [...]
> reklamationsret.
> Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private

Næh sådan set ikke, men ofte vil der stå i slutsedlen at bilen bliver solgt
til ophug, eller for brug til reservedele.
At lige denne annonce så også har leveringsomkostninger, der dækker indreg.
og nummerplader betyder at det bliver umuligt at omgå købeloven ved et salg
til privat.

Som Anders skriver hold dig væk.
Hvis du ikke vil købe på de betingelser hvilket rent faktisk mange gerne
vil, så find et andet sted, at købe og bagefter prøve at slå forhandleren
oven i hovedet med købeloven fører ingen steder.

Købelovens reklamationsbestemmelser har gjort det vanskeligt at købe/sælge
en billig bil, en afhentningsbil som har været manges første bil er nu
blevet et juridisk objekt.

Mange forhandlere sælger kun den slags til momsreg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 20-08-08 16:30

"Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklamationsret.
>
> Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private

I de fleste tilfælde vil det kun være for at spare penge til reparationer.

I andre tilfælde, kan der være tale om kommisions salg, hvilket vil sige at
autoforhandleren optræder som formidler og sælger/formidler bilen for en
privat kunde. Når du som forbruger køber bilen, handler du med en privat
person, og efter de lempeligere regler i købeloven, som er ved handel mellem
to private.
Det er mange forhandlere naturligvis klar over, og benytter den påstand,
selv om det er rent svindel.

Peter

Fra : alexbo

Dato : 20-08-08 17:10

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev

> [...]
> privat
> person, og efter de lempeligere regler i købeloven, som er ved handel

Det er så ikke rigtigt,
kommisonssalg har i følge stk.2 nøjagtig den samme forbrugerbeskyttelse som
alm.salg.

Købeloven:
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-08-08 19:41

> [...]
> reklamationsret.
>
> Men hvorfor skriver forhandler så det i annoncer rettet mod private

Det betyder bilen har fejl og mangler på salgstidspunktet som du må
acceptere hvis du køber den.
Det får du sikkert forklaret eller det skrives i slutsedlen og det kan man
så ikke reklamere over.
Men vil du købe bilen med fuld sikkerhed, så hør da om hvad den så skal
koste.

Man få ikke meget ud af at købe "uærligt" og så komme og reklamere
alligevel, så får man formodentlig en lang næse og må gå rettens vej. Her er
det ikke sikkert man får ret. Bilens pris tages i betragning når sagen
afgøres.

Men du kan jo få bilen tjekket af eks FDM, er den ok har du sikkert en fin
bil i mange år.

Mvh Niels

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-08-08 20:26

Niels Bengaard wrote:
> Det betyder bilen har fejl og mangler på salgstidspunktet som du må
> acceptere hvis du køber den.

Hvis det er det, sælger mener, bør han skrive det og lade være med at
skrive "uden reklamationsret".

Man har altid reklamationsret i forbrugerkøb. Det er definitionen på en
mangel, der kan variere efter, hvilken tilstand køber er blevet stillet
i udsigt.

--
Allan Olesen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-08-08 21:22

> [...]
>
> Man har altid reklamationsret i forbrugerkøb. Det er definitionen på en
> mangel, der kan variere efter, hvilken tilstand køber er blevet stillet i

Hvis en person henvender sig og vil købe bilen med reklamationsret kan han
jo bare bede om det og så betale det bilen så koster. I annoncen kan du jo
ikke se om sælger kun sælger til erhvervsdrivende, sådan kan man faktisk
godt forstå annoncen.

Samtidig betyder reklamatiosnret ikke man automatisk har ret til at få en
fejl udbedret.

Køb "ærligt" og undgå unødvendig ballade, retssager osv. Det er spild af
begge parters tid og penge.

MVh Niels

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-08-08 07:51

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke se om sælger kun sælger til erhvervsdrivende, sådan kan man faktisk

Man behøver jo ikke at spørge om noget som helst, for reklamationsretten er
der automatisk, - sælger kan jo slet ikke undgå den.
Hvis amn udelukkende annoncerer til erhvervsdrivende, så bør det faktisk
fremgå direkte af annonceringen. Der står intet om dette på hverken Bilbasen
eller forhandlerens eget website.

Uanset hvilke kunstgreb man forsøger at lægge ned over situationen og
teksten, så står det for mig entydigt tilbage at her er en forhandler, der
enten overhovedet ikke er klar over Købelovens regler, eller bevidst
forsøger at snige sig udenom sine forpligtigelser.

/Per

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-08-08 17:41

> [...]
> enten overhovedet ikke er klar over Købelovens regler, eller bevidst
> forsøger at snige sig udenom sine forpligtigelser.

Så du anbefaler at man køber bilen, reklamerer og tager retssagen?

Mvh Niels

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-08 10:43

> Så du anbefaler at man køber bilen, reklamerer og tager retssagen?

Jeg ville helt undgå en sådan forhandler, og købe en anden bil et andet
sted.
Der er gode brugtbilsforhandlere, med fornuftig indsigt og reelle hensigter

Og så er der de andre, der giver branchen det kedelige ry. Jeg tror den
omtalte forhandler hører til i den sidste kategori (uden at det er til at
sige om han gør det med vilje eller ej).
Der er ihvertfald noget helt galt med hans opfattelse af det juridiske
begreb 'reklamation' og det er et væsentligt begreb, når vi taler om brugte
biler.

/Per

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-08-08 21:57

Niels Bengaard wrote:

> Samtidig betyder reklamatiosnret ikke man automatisk har ret til at få en
> fejl udbedret.

Jeg spekulerer over, om du overhovedet forstod, hvad jeg skrev.

--
Allan Olesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-08 20:43

Niels Bengaard skrev:

> Det betyder bilen har fejl og mangler på salgstidspunktet som du må
> acceptere hvis du køber den.

Nej, det betyder det overhovedet ikke. De fejl og mangler en vare
måtte have, skal blot oplyses loyalt før købet. Så kan køber ikke
reklamere over dem.

Hvis en vare sælges uden reklamationsret, f.eks. mellem private,
så kan køber ikke klage over fejl og problemer som han ikke var
bekendt med (medmindre de er så grove at varen ikke svarer til
det den er solgt som)..

--
Bertel

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-08-08 21:19

> Nej, det betyder det overhovedet ikke. De fejl og mangler en vare
> måtte have, skal blot oplyses loyalt før købet. Så kan køber ikke
> reklamere over dem.

Det skrev jeg så også men det valgte du så sjovt nok at klippe bort, så vi
er enige.

Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-08 22:57

Niels Bengaard skrev:

> Det skrev jeg så også men det valgte du så sjovt nok at klippe bort, så vi
> er enige.

Du svarede på et indlæg der dfrejede sig om forbrugerkøb, og i
sådan et tilfælde har man automatisk reklamationsret - uanset
hvordan aftalen så ellers er udformet, og om den er underskrevet,
lakforseglet og indskrevet i tingbogen. Man behøver altså *ikke*
acceptere fejl og mangler som ikke er forventelige ud fra
aftalen.

Det er kun i handel mellem private eller mellem
forretningsdrivende at man kan aftale sig ud af
reklamationsretten.

--
Bertel

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-08-08 17:44

> [...]
> aftalen.
>
> Det er kun i handel mellem private eller mellem
> forretningsdrivende at man kan aftale sig ud af

Fejl og mangler der er oplyst ved købstidspunktet kan man ikke reklamere
over senere.
Men hvorfor anbefale forbrugeren at købe en bil som sælger ikke gider
modtage reklamationer på? Så skal man bare igennem en retssag som man ikke
engang er sikker på at vinde for måske at få ret? Der er set så mange
eksempler på at nok kan man reklamere, men man får ikke en disse ud af det.

Derfor er mit råd, køb hos en forhandler der vil give reklamationsret hvis
du vil gøre brug af den uden problemer.

Mvh Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-08 16:05

Niels Bengaard skrev:

> Derfor er mit råd, køb hos en forhandler der vil give reklamationsret hvis
> du vil gøre brug af den uden problemer.

Jeg er enig (og har ikke anbefalet nogen at handle hos omtalte
fyr).

--
Bertel

Fra : Sven Pels

Dato : 21-08-08 06:45

"Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser lidt på biler og opdager så at flere forhandler skriver uden
> reklamationsret.

Jeg vil godt sige tak for svarene.

Jeg følger nok det gode råd, at hvis de skriver sådan i deres annoncer er de
ikke værd at handle med.

Hellere give lidt mere og slippe for en basse bøvl senere.

Mvh
Sven

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-08-08 12:07

> [...]
> er de ikke værd at handle med.
>
> Hellere give lidt mere og slippe for en basse bøvl senere.

Det kan du sikkert også godt overtale dem til, men hvad er *lidt_mere* ?
Jeg købte for omkring 5 år siden en 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.car.
med servo, el-lædersæder, aut.gear, klima-anlæg, kørecomputer,
fartpilot, m.m. for 42000,- Den havde 8mdr. til syn, næsten ny gearkasse
med garanti, ombytningsmotor med certifikat på 160000Km, aftageligt træk
til 2000Kg.
De billigste jeg kunne finde rundt omkring havde mindre udstyr, flere
kilometer og kostede mellem 2 og 3 gange så meget som jeg gav - hvis jeg
havde tilbudt ham 40-50000,- ekstra havde jeg nok også fået
garanti/rekl.ret med på bilen.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. - egen import, uden garanti.....