Hæk i skel?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-08 10:05

En tjørnehæk står præcis i skel mellem 2 huse. Den ene husejer vil hellere
have en ligusterhæk, mens den anden vil bevare tjørnen.

Hvad siger juraen?
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 11:01

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> En tjørnehæk står præcis i skel mellem 2 huse. Den ene husejer vil hellere
> have en ligusterhæk, mens den anden vil bevare tjørnen.

> Hvad siger juraen?

Den har lavet en lov om hegn.

§ 12. Ønskes et fælleshegn ombyttet eller ændret til hegn af anden
beskaffenhed, og kan overenskomst herom ikke opnås, afgør hegnsynet, om
dette ønske bør imødekommes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-08 12:37

alexbo skrev:

> § 12. Ønskes et fælleshegn ombyttet eller ændret til hegn af anden
> beskaffenhed, og kan overenskomst herom ikke opnås, afgør hegnsynet,
> om dette ønske bør imødekommes.

Fornemt, tak!

Et tillægsspørgsmål:

Hvis der er niveauforskel på to villagrunde; hvorfra måler man så hvis man
vil have en 180 cm. høj hæk imellem grundene (stadig forudsat at naboerne
ikke laver en aftale af sig selv)?

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 16:36

"Hans Paulin (6310)" skrev

> Hvis der er niveauforskel på to villagrunde; hvorfra måler man så hvis man
> vil have en 180 cm. høj hæk imellem grundene (stadig forudsat at naboerne
> ikke laver en aftale af sig selv)?

Mit bud er fra jorden midt i hækken til toppen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-08-08 17:27

alexbo wrote:
> "Hans Paulin (6310)" skrev

> Mit bud er fra jorden midt i hækken til toppen.

Det er vel i tvivlstilfælde en sag for hegnssynet?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-08-08 11:46

On 18 Aug., 17:35, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Mit bud er fra jorden midt i hækken til toppen.

Det må snarere bero på et skøn. Efter din metode kan man forestille
sig en situation, hvor hækken er 180 cm høj fra den ene side og kun
f.eks. 100 cm fra den anden.

Men det er også kun et bud.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 19:11

"Kevin Borbye Edelvang" skrev

>Det må snarere bero på et skøn. Efter din metode kan man forestille
>sig en situation, hvor hækken er 180 cm høj fra den ene side og kun
>f.eks. 100 cm fra den anden.

Ja, men begge parter kan jo vælge at sætte en hæk på egen grund.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-08-08 11:49

On 18 Aug., 11:05, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> En tjørnehæk står præcis i skel mellem 2 huse. Den ene husejer vil hellere
> have en ligusterhæk, mens den anden vil bevare tjørnen.

> Hvad siger juraen?

Du har fået det juridiske svar, at et hegssyn vil afgøre sagen. I
praksis skal tjørnehækken formentlig være godt syg og ikke til at
helbrede, hvis liguster-fan-naboen skal få medhold i et hegnssyn, som
jo ikke skal tage hensyn til personlig smag, men blot til, om hegnet
er sundt og fungerer efter hensigten.

Jeg har selv tjørn hele vejen rundt om grunden, og vores ene nabo
ønsker også at skifte. Men jeg har sagt, at han kun får lov, hvis det
bliver for hans regning :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-08 22:29

> [...]

> helbrede, hvis liguster-fan-naboen skal få medhold i et hegnssyn, som
> jo ikke skal tage hensyn til personlig smag, men blot til, om hegnet

Ok :)

> Jeg har selv tjørn hele vejen rundt om grunden, og vores ene nabo
> ønsker også at skifte. Men jeg har sagt, at han kun får lov, hvis det
> bliver for hans regning :)

:)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-08-08 10:03

> [...]

> helbrede, hvis liguster-fan-naboen skal få medhold i et hegnssyn, som
> jo ikke skal tage hensyn til personlig smag, men blot til, om hegnet

Hvem betaler "normalt" et hegnssyn - ham der beder om det, ham der "taber"
eller fifty/fifty?

Ligger prisen ikke omkring en 2500 Kr.?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-08-08 14:50

On 18 Aug., 20:10, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Ja, men begge parter kan jo vælge at sætte en hæk på egen grund.

Måske vi taler forbi hinanden. I dette tilfælde er der jo tale om en
hæk i skel. Og som så skal sættes til 180 cm, hvis der er uenighed.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-08-08 04:37

On 19 Aug., 11:02, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Hvem betaler "normalt" et hegnssyn - ham der beder om det, ham der "taber"
> eller fifty/fifty?

Det bestemmer hegnssynet, men i praksis er det ham der taber.

> Ligger prisen ikke omkring en 2500 Kr.?

Det ved jeg ikke, men det lyder sandsynligt. Muligvis kan det svinge
fra kommune til kommune.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-08 11:42

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det bestemmer hegnssynet, men i praksis er det ham der taber.

Udgangspunktet er, at der skal opnås et forlig, og sker det, så deles
udgifterne parterne imellem.
Et godt link www.hegnsyn.dk (Hegnsynsforeningen eller havd den nu hedder...)
Her står også prisen på et syn, som vidst er omkr. 1.500 DKK

/Per

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-08-08 11:54

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Et godt link www.hegnsyn.dk (Hegnsynsforeningen eller havd den nu
> hedder...) Her står også prisen på et syn, som vidst er omkr. 1.500

Tak til jer begge!