Knivloven igen
Fra : Sven Pels

Dato : 18-08-08 08:12

Våbenbekendtgørelsen §14 stk. 1.: Det er forbudt uden tilladelse at
erhverve, besidde, bære eller anvende: Skarpe våben eller stikvåben, hvis
klinge overstiger 12 cm. Knive med tværstillet greb, springknive,
springstilletter, faldknive, enhåndsbetjente foldeknive, butterfly knive,
kårdestokke og andre skjulte våben. Slag og stødvåben, Kasteknive.

Betyder det ikke at alle leathermand knive o.lign. der er købt lovligt, før
loven trådte i kraft nu er ulovlige ?

De kan jo åbnes med en hånd !

Kan man aflevere dem til politiet, når der ikke er frit lejde ?

Det ville ellers være smart med en ny "frit lejde" , da vi måske kan få en
del våben væk fra gaderne.
Det har jo virket de sidste par gange.

Mvh
Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-08 09:03

Sven Pels skrev:

> Betyder det ikke at alle leathermand knive o.lign. der er købt lovligt, før
> loven trådte i kraft nu er ulovlige ?

> De kan jo åbnes med en hånd !

Så ja.

> Kan man aflevere dem til politiet, når der ikke er frit lejde ?

Ja. Jeg vappede ned med to knive med klinger på 10 cm og
afleverede dem på den lokale politistation. Det var slet ikke
noget problem. Det var spejderdolke som jeg og min kone havde
gået med dengang det var (fredelig) mode.

Jeg fortrød dog at jeg forsøgte mig med en joke idet jeg sagde at
jeg gerne ville tilstå en grov forbrydelse. Betjenten smilede
ikke derved, og det gik op for mig at han formodentlig overvejede
om jeg havde stukket nogen ned.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-08-08 10:53

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> noget problem. Det var spejderdolke som jeg og min kone havde
> gået med dengang det var (fredelig) mode.

Hvorfor afleverede du dem? De må da gerne fortsat bruges i hjemmet. De
adskiller sig jo ikke markant fra en hvilken som helst kokkekniv i køkkenet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-08 13:38

Uffe Kousgaard skrev:

> Hvorfor afleverede du dem?

Fordi jeg ikke længere måtte gå med dem når jeg var på tur. Det
var det jeg brugte dem til.

> De må da gerne fortsat bruges i hjemmet.

Til det brug har jeg meget bedre knive.

> De adskiller sig jo ikke markant fra en hvilken som helst kokkekniv i køkkenet.

Jo da. De var sløvere, tykkere i bladgodset og kunne ikke
konkurrere med specialknive til de forskellige formål.

Nu har jeg en lovlig schweizerkniv til at tage med.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-08-08 13:40

> Jo da. De var sløvere, tykkere i bladgodset og kunne ikke
> konkurrere med specialknive til de forskellige formål.

Jeg mente ift. loven (vi er jo i jura-gruppen).

Fra : Søren

Dato : 18-08-08 19:58

[snip]

> [...]
> jeg gerne ville tilstå en grov forbrydelse. Betjenten smilede
> ikke derved, og det gik op for mig at han formodentlig overvejede

Betjente tror straks det værste: Jeg blev stoppet i bil for efterhånden
en del år siden. De spugte hvad jeg lavede, og jeg svarede at jeg lige
havde smidt min svigerinde af på modsatte fortov (altså leveret pænt og
høfligt på hendes hjemmeadresse). De blev dog straks noget tændte og
spurgte om hun stadig lå der.

mvh Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 01:15

Søren skrev:

> Betjente tror straks det værste:

Det er jo deres dagligdag.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 18-08-08 09:07

"Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Betyder det ikke at alle leathermand knive o.lign. der er købt lovligt, før loven trådte i

Det er jo selve hensigten med loven, at forbyde den slags.
Så hvad der var lovligt før, er forbudt nu. Klart og tydeligt.

Fra : bannimann

Dato : 18-08-08 11:08

"Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man aflevere dem til politiet, når der ikke er frit lejde ?
>
> Det ville ellers være smart med en ny "frit lejde" , da vi måske kan få en

Som nævnt andetsteds, så er det jo ikke ulovligt at eje dem, du må bare ikke
gå med dem på offentligt område og så er der endda undtagelser - bla. hvis
du er lystfisker og er på vej til eller fra fiskepladsen.
Eller hvis du er håndværker og kniven er uundværlig i dit daglige arbejde..

Du må også bruge dem på privat område - så som i egen have, sommerhus etc.
etc..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-08-08 11:17

bannimann wrote:
> [...]
>
> Du må også bruge dem på privat område - så som i egen have, sommerhus etc.

Det kan jo være at man ikke har brug for kniven længere. Desuden sidder
éns fingeraftryk stadig på skæftet, så hvis man har en fjende der er
tilpas psykopatisk, så kan man risikere at komme i fængsel for et mord
man ikke har begået.

Og ja, de såkaldte Leatherman-knive er såvidt jeg ved omfattet at den
nye skrappere lov. Der har stået noget på tekst-TV om at bl.a. danske
soldater har fået bøder af politiet fordi de har haft dem på sig i
tjeneste - selv om der er tale om udstyr de har fået af militæret.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-08-08 11:25

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Og ja, de såkaldte Leatherman-knive er såvidt jeg ved omfattet at den nye
> skrappere lov. Der har stået noget på tekst-TV om at bl.a. danske soldater
> har fået bøder af politiet fordi de har haft dem på sig i tjeneste

Nej, de var ikke i tjeneste, men på vej fra et tjenestested til et andet.

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-08-08 11:28

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> soldater har fået bøder af politiet fordi de har haft dem på sig i
> tjeneste - selv om der er tale om udstyr de har fået af militæret.

Ja, og det er fuldstændig vanvittigt at disse situationer ikke er forudset
af lovgiverne.

--
Kurt Lund

Fra : bannimann

Dato : 18-08-08 11:38

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> har fået bøder af politiet fordi de har haft dem på sig i tjeneste - selv
> om der er tale om udstyr de har fået af militæret.

Hehe så er vi vist ude i det ekstreme.

Det kan jo også ske med dine køkkenknive og dem låser du vel ikke inde, hver
aften, inden du går i seng? Eller afleverer dem hos politiet og køber nye
knive, hver dag?
Nej vel?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-08 02:13

bannimann wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> aften, inden du går i seng? Eller afleverer dem hos politiet og køber nye

En god gammeldags spejderdolk er et ti gange bedre mordvåben end end
køkkenknife, i hvert fald hvis offeret har bare minimal årvågenhed og
fysisk form. Men okay, hvis dine mord primært er på sovende eller
narkotikapåvirkede mål, eller på plejehjemsbeboere, så kan jeg godt
forstå at du ikke går så meget op i den slags...

Og ja, vi er ude i det ekstreme. Jeg synes bare det er åndssvagt at have
en kniv liggende, som man aldrig bruger mere, men som stadig har éns
fingeraftryk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-08 13:40

bannimann skrev:

> Som nævnt andetsteds, så er det jo ikke ulovligt at eje dem, du må bare ikke
> gå med dem på offentligt område og så er der endda undtagelser - bla. hvis
> du er lystfisker og er på vej til eller fra fiskepladsen.

Jeg er hverken lystfisker eller lystjæger.

> Eller hvis du er håndværker og kniven er uundværlig i dit daglige arbejde.

Sådan en sløv kniv er ikke uundværlig for nogen.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-08-08 14:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sådan en sløv kniv er ikke uundværlig for nogen.

Nej, hvorfor dog eje en kniv, hvis den ikke er barberbladsskarp? Så er den
da ikke til ret meget nytte ...

--
Kurt Lund

Fra : Per

Dato : 18-08-08 14:32

bannimann wrote:
> "Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i en meddelelse

> Som nævnt andetsteds, så er det jo ikke ulovligt at eje dem, du må
> bare ikke gå med dem på offentligt område

Det fortolkes iøvrigt også som offenligt område, hvis du har en dolk
liggende i din bil i handskerummet fx. = ulovligt

Du må altså ikke bare have en dolk liggende i din bil med mindre du er på
vej til spejder eller lign.

mvh. Per

Fra : Sven Pels

Dato : 18-08-08 11:58

> [...]
>
> Kan man aflevere dem til politiet, når der ikke er frit lejde ?
>
> Det ville ellers være smart med en ny "frit lejde" , da vi måske kan få en

Tak for svarene.

Vi må håbe de kriminelle også læser dette forum, så de husker at aflevere
deres ulovlige knive.

Mvh Sven

Fra : Guds udsending

Dato : 18-08-08 16:34

Sven Pels <sven@hotteremail.dk> skrev

>"Sven Pels" <sven@hotteremail.dk> skrev i en meddelelse

>Tak for svarene.

>Vi m? h?be de kriminelle ogs? l?ser dette forum, s? de husker at aflevere
>deres ulovlige knive.

Meget morsomt.

Hvis man har blankvåbentilladelse, må man da have disse
knive, som er omtalt som ulovlige? Feks kasteknive?