Krav vedr. bakspejl i personbiler
Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 16:02

Hvad kræves der helt nøjagtigt af udsyn med bakspejl i en personbil?
I en varebil, hvor der af gode grunde ikke er bakspejl eller man ikke
kan se noget i det, skal man orientere sig med sidespejle.
Må man nøjes med sidespejle i en personbil eller kræves der frit udsyn
bagud, når der er bakspejl?
Hvis det er tilfældet, kan man da få lov at fjerne bakspejlet?

(Og hvad der kan hindre udsynet i et bakspejl er høj bagage, evt. høje
bagsædepassagerer )

vh

Bjarne

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-08-08 17:01

> [...]
> Hvis det er tilfældet, kan man da få lov at fjerne bakspejlet?
>
> (Og hvad der kan hindre udsynet i et bakspejl er høj bagage, evt. høje

Fandt dette på færdselssytrelsens hjemmeside

Mvh Niels

Må jeg køre med gods/bagage så mit udsyn forringes?
Du må fortsat køre med store genstande i bagagerummet, selv om det tager dit
udsyn.
- fx en vaskemaskine i bagagerummet på en stationcar. Dette er tilladt, da
den ikke kan placeres andre steder i bilen og der er ikke tale om unødigt
"udstyr".

Hvem gælder disse regler for?
Reglerne gælder kun for personbiler på hvide plader, dvs. gulpladebiler er
undtaget for reglerne.

Hvordan ved jeg om mit udsyn er reduceret unødigt?
Ved at indstille dit bakspejl korrekt, kan du kontrollere udsynet bagud. Alt
det du kan se i spejlet og som går under betegnelsen unødig genstand skal
fjernes.

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 22:24

Niels Bengaard skrev:

> [...]
> det du kan se i spejlet og som går under betegnelsen unødig genstand skal

Tak!

vh
Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 17-08-08 16:22

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev

> Hvad kræves der helt nøjagtigt af udsyn med bakspejl i en personbil?

Personbil M1 er en alm. personbil.

10.03.021 Personbil M 1

(1) Personbil M 1 skal være forsynet med
a) et indvendigt førerspejl af kategori I, og
b) et udvendigt førerspejl af kategori I på venstre side.
(2) Personbil M 1 skal tillige være forsynet med udvendigt førerspejl af
kategori I på højre side, hvis
a) indvendigt førerspejl og udvendigt førerspejl på venstre side ikke giver
tilstrækkeligt udsyn bagud,
b) lysgennemgangen i bagruden eller i de bageste sideruder er under 70%,
eller
c) bilen er højrestyret.
(3) Personbil M 1, der er godkendt til kørsel med påhængsvogn eller med
påhængsredskab, hvis konstruktion reducerer udsynet i påbudt indvendigt
førerspejl, skal tillige være forsynet med udvendigt førerspejl af kategori
I på højre side.
(4) Bagrude skal være forsynet med afrimnings- og afdugningsanordning.
(5) Der må ikke i førerens synsfelt bagud og skråt bagud være anbragt
genstande, der reducerer udsynet unødigt. Unødige genstande kan f.eks. være
reklamestreamere eller uigennemsigtig film, men ikke nakkestøtte, solgardin,
solfilm og spoiler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 22:24

alexbo skrev:
> [...]
> reklamestreamere eller uigennemsigtig film, men ikke nakkestøtte, solgardin,

Man takker!

vh
Bjarne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-08-08 22:15

Den Sun, 17 Aug 2008 17:02:18 +0200 skrev Bjarne:

> Hvad kræves der helt nøjagtigt af udsyn med bakspejl i en personbil?
> vh
>
> Bjarne

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/
Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Så slipper du for at spørge i juragruppen om noget der forholdsvis enkelt
kan findes vha. Google

--
Karl Erik

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 22:29

Karl Erik Christensen skrev:

> http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/
> Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf
>
> Så slipper du for at spørge i juragruppen om noget der forholdsvis enkelt
> kan findes vha. Google

Jeg forstår ikke dit problem.
Jeg har fået to udmærkede svar tidligere i dag.
Tak for linket, men nu har jeg jo fået det jeg skulle bruge.

Bjarne