Skal spedomeret vise for meget.
Fra : Sten Bo

Dato : 16-08-08 10:52

Min bils speedometer viser så vidt vi kan tjekke rigtig. GPS, tidtagning og
"fartstanderne" der venligt er sat op af myndighederne.

Men skal det i følge bestemmelserne vise for meget - eller inden for
rimelige plus/minus %?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-08-08 11:09

On Sat, 16 Aug 2008 11:51:30 +0200, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>"fartstanderne" der venligt er sat op af myndighederne.
>
>Men skal det i følge bestemmelserne vise for meget - eller inden for

For at blive typegodkendt må det ikke vise for lidt, hvor meget det må
vise over kan jeg ikke huske.
Der er ikke ualmindeligt at speedometeret viser 5-15% for meget og
helt galt kan det gå hvis man ikke køre på/med den størrelse dæk/fælge
som bilen er typegodkendt til.

/Hans

Fra : Jubii

Dato : 16-08-08 11:11

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der venligt er sat op af myndighederne.
>
> Men skal det i følge bestemmelserne vise for meget - eller inden for rimelige plus/minus %?

Du mener de tilladte tolerencer således, at der ved en kontrolmåling kan vises en difference på
den korrekte hastighedsmåling kan være en +/- forskel på nogle %. Spedometret skal altså vise
farten inden for den tolerence.

Fra : Sten Bo

Dato : 16-08-08 11:32

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vises en difference på den korrekte hastighedsmåling kan være en +/-
> forskel på nogle %. Spedometret skal altså vise farten inden for den

Det er selve formuleringen i bestemmelsen jeg er interesseret i. Det påstås
at alle lovlige speedometre SKAL vise for meget?

Og det gør mit og andres ikke - men passer med bilens rigtige dækstørrelse
monteret, nærmest på en prik.

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-08-08 12:20

> [...]
> at alle lovlige speedometre SKAL vise for meget?
>
> Og det gør mit og andres ikke - men passer med bilens rigtige dækstørrelse

Så har du en MEGET speciel bil

Samtlige af de biler jeg har kørt i har vist mellem 3 og 12kmt forkert og vi
snakker her biler der er max 2 år gamle
Min egen viser 10kmt for meget med den orginale dæk størrelse

Jeg mindes at der er en regel om max 7% fejlvisning som max for at opnå
typegodkendelse i DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-08 13:04

OZ3BTO skrev:

> Så har du en MEGET speciel bil

Så specielt er det nu heller ikke. Min datters bil viser korrekt.
Om det er lige på en prik, har jeg ikke haft behov for at tjekke.
Det er inden for 1 km/t.

De fleste biler viser for meget. Jeg lejer bil af og til når jeg
skal bruge en, og har derfor prøvet en del forskellige. Jeg
kontrollerer dem med en GPS.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 13:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> De fleste biler viser for meget. Jeg lejer bil af og til når jeg
> skal bruge en, og har derfor prøvet en del forskellige. Jeg

<Vi er vist allerede lidt OT>
I det jeg går ud fra, at kilometertælleren fodres med de samme data
minus tid, giver fejlvisningen den interessante pointe, at næsten alle
biler bruger mere benzin per km end kilometertælleren sammenholdt med
benzinforbruget indikerer.
Det kan nemt blive til at der køres 1 km mindre per liter end hvad der
tilsyneladende er tilfældet.

Næste naturlige spørgsmål vil gælde nøjagtigheden af benzinpumperne.
Hvis jeg fylder på lige når benzinlampen tænder, er det forskelligt,
hvor meget benzin der kan påfyldes. Hvor meget skyldes tolerancer på
pumperne?
</Vi er vist allerede lidt OT>
Bjarne

Fra : Leif Neland

Dato : 19-08-08 19:30

Bjarne skrev:

> [...]
> minus tid, giver fejlvisningen den interessante pointe, at næsten alle
> biler bruger mere benzin per km end kilometertælleren sammenholdt med

<mere OT>
Faktisk er der den pudsighed i min Toyota Yaris, at km-tælleren er enig
med gps'en (også målt på ligeudkørsel på motorvej), men speedometret
viser vel 7% for meget (80 km/h gps = 87 km/h speedometer). Og det er et
digitalt speedometer.

Det burde være muligt at kalibrere et digital-spedometer bedre.

</mere OT>

Fra : Bjarne

Dato : 20-08-08 06:28

Leif Neland skrev:

> [...]
> digitalt speedometer.
>
> Det burde være muligt at kalibrere et digital-spedometer bedre.

Det viser da, at de to tal beregnes ud fra forskellige omdrejningstal.

Mon ikke de 7 % er incl et tillæg, som skal sikre, at at man aldrig
uanset dækstørrelse viser for lidt?

Bjarne

Fra : Karsten

Dato : 18-08-08 05:23

Bertel Lund Hansen skrev:

>De fleste biler viser for meget. Jeg lejer bil af og til når jeg
>skal bruge en, og har derfor prøvet en del forskellige. Jeg
>kontrollerer dem med en GPS.

hmm...betaler du så kilometertakst efter speedometer,
eller GPS ?

--
mvh. Karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-08 08:55

Karsten skrev:

> hmm...betaler du så kilometertakst efter speedometer,
> eller GPS ?

Efter kilometertælleren hvis den viser mere end det antal der er
inkluderet i prisen. Jeg kan ikke regne ud hvordan man skulle
kunne afregne efter hverken speedometer eller GPS.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 18-08-08 12:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Efter kilometertælleren hvis den viser mere end det antal der er
> inkluderet i prisen. Jeg kan ikke regne ud hvordan man skulle
> kunne afregne efter hverken speedometer eller GPS.

Nogle gange er det lidt nemmere, hvis man forholder sig til det folk
mener, hvis det er indlysende, at de ikke mener, hvad de skriver.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 16-08-08 12:00

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i

> Men skal det i følge bestemmelserne vise for meget - eller inden for
> rimelige plus/minus %?

Speedomeret må ikke vise for lidt, og må højst vise 10% + 4 km/t for meget.

http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=375L0443&lg=da

Rådets direktiv 75/443/EØF af 26. juni 1975

4.3.5 . Koeretoejet afproeves ved de tre foelgende hastigheder : 40 km/h og
80 km/h samt 120 km/h eller 80 % af den af fabrikanten specificerede
maksimalhastighed , hvis denne er mindre end 150 km/h .
4.4 . Den angivne hastighed maa aldrig vaere lavere end den virkelige
hastighed . Der skal vaere foelgende forhold mellem den paa fartindikatoren
aflaeste hastighed VI og den virkelige hastighed V2 ved de i punkt 4.3.5 .
specificerede vaerdier og mellem disse vaerdier : O * V1 = V2 * V2/10 + 4
km/h .

Jeg kan nu ikke lige gennemskue regnestykket, der er for mig at se noget
galt med tegnsætningen.
Jeg har det stående som 0<= V1 -V2 <= 0,1* V2 + 4km/t.

Men det var det eneste link jeg lige kunne finde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sten Bo

Dato : 16-08-08 13:57

> [...]
> galt med tegnsætningen.
> Jeg har det stående som 0<= V1 -V2 <= 0,1* V2 + 4km/t.
>
> Men det var det eneste link jeg lige kunne finde.

Tak.

"maa aldrig vaere lavere" og

"Der skal (skal?) vaere foelgende forhold mellem den paa fartindikatoren
aflaeste hastighed VI og den virkelige hastighed V2"

Kan der være faldet noget ud under oversættelsen?

Fra : alexbo

Dato : 16-08-08 14:53

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev

> "Der skal (skal?) vaere foelgende forhold mellem den paa fartindikatoren
> aflaeste hastighed VI og den virkelige hastighed V2"
>
> Kan der være faldet noget ud under oversættelsen?

Ja noget galt er der i hvert fald, alene sprogbruget indikerer et fast
forhold og det er der ikke tale om.
Hvad angår formlen kunne man forestille sig noget tastatur-noget, den tyske
version er lidt anderledes O * V1 - V2 * V2/10 + 4 km/h .
I det hele taget ser det ud til at hvert enkelt sprog har sin egen version.

Men reglerne er at mellem 40 og 120 km/t må speedometret ikke vise for lidt,
og ikke mere end 10% + 4 km/t for meget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sten Bo

Dato : 20-08-08 10:58

> [...]
>
> Men reglerne er at mellem 40 og 120 km/t må speedometret ikke vise for
> lidt, og ikke mere end 10% + 4 km/t for meget.

Tak for hjælpen alle sammen.

Jo vores passer med standard dækkene, med 3 forskellige gpsser, med
fartstanderne der et sat op - og engang taget på tid efter pælene i
vejsiden.

Det, at de ikke må viser for lidt er selvfølgelig for at folk ikke skal
bruge det som undskyldning. Jeg ved ikke om man i så fald kan blande
fabrikanten ind i det men det er jo en anden sag.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-08 14:04

Den Sat, 16 Aug 2008 13:00:09 +0200 skrev alexbo:

>O * V1 = V2 * V2/10 + 4

0 (nul)*V1 er noget sludder - det giver jo 0

Det må være:
V1=V2/10+4

Giver ved 80 km/t:
V1=80/10+4
V1=12

Giver ved 120 km/t
V1=120/10+4
V1=16

Altså må speedometeret ved 80 km/t maks. vise 92 km/t
og ved 120 km/t maks. vise 136 km/t

Ellers spørg en politier - hvis du forstår jysk

--
Karl Erik

Fra : John V.

Dato : 18-08-08 11:29

> [...]
> og "fartstanderne" der venligt er sat op af myndighederne.
>
> Men skal det i følge bestemmelserne vise for meget - eller inden for

Så må man håbe kilometertælleren ikke også viser for meget, det forringer jo
bilens værdi...

--
Med Venlig Hilsen

Malermester