Knallerter/scootere/andet?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 15-08-08 21:15

Hejsa

Jeg har ikke rigtigt styr på knallerter, scootere og hvad de ellers
kaldes. Men jeg synes umiddelbart at mene, at alt der har nummerplade,
det være sig biler, motorcykler eller indregistrerede
knallere/scootere hører til på vejen, ikke? Jeg ser meget ofte
scootere med nummerplade på cykelstier i Aalborg, og er rimelig træt
af det.

Hvordan er reglerne omkring det?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Mr.Larsen

Dato : 15-08-08 23:14

Følgende er skrevet af Jan Eliasen:
> [...]
> knallere/scootere hører til på vejen, ikke? Jeg ser meget ofte
> scootere med nummerplade på cykelstier i Aalborg, og er rimelig træt

Knallert30 med eller uden nummerplade = cykelsti.
Knallert45 = Vejen.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Andersen [3650]

Dato : 16-08-08 06:12

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Følgende er skrevet af Jan Eliasen:

> Knallert30 med eller uden nummerplade = cykelsti.
kører med gul nummerplade

> Knallert45 = Vejen.
kører med hvid nummerplade

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-08-08 06:22

Andersen [3650] formulerede spørgsmålet:
> "Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> kører med gul nummerplade

Korrekt, gælder det også de "gamle" knallert30, skal alle have gul
plade?

> kører med hvid nummerplade

Korrekt.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 16-08-08 07:10

> Andersen [3650] formulerede spørgsmålet:

> Korrekt, gælder det også de "gamle" knallert30, skal alle have gul plade?

nej, det er kun nye der skal have plade på , kan ikke huske om
skæringsdatoen er 1-7-2007 men mener det var der omkring

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-08-08 07:18

Gilbert....(5750) skrev:
> "Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> nej, det er kun nye der skal have plade på , kan ikke huske om skæringsdatoen
> er 1-7-2007 men mener det var der omkring

OK, takker.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-08-08 07:57

> [...]
> knallere/scootere hører til på vejen, ikke? Jeg ser meget ofte
> scootere med nummerplade på cykelstier i Aalborg, og er rimelig træt

Er der nogen, der som tillæg kan svare på de eldrevne invalide køretøjer?
De kører faktisk halvstærkt op mod 7-10 km/t og ses både på fortove og
cykelsti og enkelte gange faktisk på vejen.

Mvh Niels

Fra : Per

Dato : 16-08-08 08:27

Niels Bengaard wrote:

> Er der nogen, der som tillæg kan svare på de eldrevne invalide
> køretøjer? De kører faktisk halvstærkt op mod 7-10 km/t og ses både
> på fortove og cykelsti og enkelte gange faktisk på vejen.

Færdselseloven § 2 nr. 12

12. Motordrevet køretøj:

køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er
konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig
konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder
bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.

§ 13. Invalid, der selv fører kørestol, må, hvis der køres med almindelig
ganghastighed, benytte fortov, gangsti eller rabat samt fodgængerfelt og
anses i så fald som gående.

Jeg mener at huske at alm. ganghastighed er 6 km/t.

mvh. Per

Fra : Per

Dato : 16-08-08 08:29

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 12:03

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> anses i så fald som gående.
>
> Jeg mener at huske at alm. ganghastighed er 6 km/t.

Det er korrekt!
De hurtigste af invalidekøretøjerne kan køre 15 km/t.
De er så indrettet med et to-gear-system - Et til fortovskørsel med max 6
km/t og et til dragrace på cykelstien

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-08-08 16:25

> [...]
> anses i så fald som gående.
>
> Jeg mener at huske at alm. ganghastighed er 6 km/t.

Skal man forstå §13 således at man skal være invalid for at føre dem på
fortov?
Der er da en del pensionister i nabolaget her, som ikke er invalide som
bruger dem til at komme rundt på.

MVh Niels

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-08-08 12:25

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De kører faktisk halvstærkt op mod 7-10 km/t og ses både på fortove og
> cykelsti og enkelte gange faktisk på vejen.

De er delvis cykel og delvis fodgænger dvs. de må køre på fortov og
cykelsti og evt. vej hvor der ikke er cykelsti