brud på ophavsretten
Fra : Per

Dato : 14-08-08 18:33

Hej NG !

Jeg så lige på youtube, at nogen har lagt det afgørende mål af Mikkel Hansen
fra OL-håndboldkampen i dag DK vs. Rusland.

Det er et klip fra DR1.

ER det egentlig tilladt at ligge den slags ud på nettet ?

Eller er "man" blot ligeglad med den slags i antipiratkredsene = der bliver
ikke gjort noget ved det ?

Jeg bemærkede iøvrigt, at der er rigtig mange klip fra film mv. fra fx. DR1
på youtube
..

/ Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-08-08 18:41

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> Eller er "man" blot ligeglad med den slags i antipiratkredsene = der
> bliver ikke gjort noget ved det ?

Som oftest er det kun dem der har penge i klemme der gider gøre noget.

> Jeg bemærkede iøvrigt, at der er rigtig mange klip fra film mv. fra
> fx. DR1 på youtube

Rigtig mange youtube videoer bryder ophavsret på en eller anden måde - men
der skal en klage fra ophavsretsindehaveren til før der sker noget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-08 22:20

Henrik Stidsen skrev:

> Rigtig mange youtube videoer bryder ophavsret på en eller anden måde - men
> der skal en klage fra ophavsretsindehaveren til før der sker noget.

Ifølge rygterne bliver tingene oploadet ti gange igen af
forskellige mennesker hvis man fjerner dem fra YouTube.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-08-08 23:43

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Ifølge rygterne bliver tingene oploadet ti gange igen af
> forskellige mennesker hvis man fjerner dem fra YouTube.

Det vil nok ofte være tilfældet ja - men pladeselskaberne har, ind i
mellem, folk til at overvåge YouTube og få fjernet alt så snart det bliver
oploadet. Da Beyonce snublede til en koncert i svjh Canada skulle man være
hurtig for at finde videoen på YouTube før den blev fjernet, der sad
åbenbart folk fra pladeselskabet og råbte "ophavsret" hver gang nogen
oploadede en video med det.

Fra : _

Dato : 14-08-08 19:47

> [...]
> bliver ikke gjort noget ved det ?
>
> Jeg bemærkede iøvrigt, at der er rigtig mange klip fra film mv. fra fx.

Hverken DR eller TV2 har formentlig copyright på levende billeder fra
håndboldkampen.
Det er jo internationale [levende] billeder med national lyd og lokalt logo.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 14-08-08 20:35

_ wrote:
> [...]
> håndboldkampen.
> Det er jo internationale [levende] billeder med national lyd og lokalt logo.

Nååååh... Du mener på samme måde som med billeder af internationale ting
og sager og radio-optagelser med national lyd og websider med lokalt
logo... Det er krystalklart... Ingen har ophavsret på den slags...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-08 22:19

_ skrev:

> Hverken DR eller TV2 har formentlig copyright på levende billeder fra
> håndboldkampen.

Naturligvis har de det.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-08 22:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Naturligvis har de det.

Mener du at TV2 har lavet optagelsen? Det er formentlig NBC som har
ophavsretten, da de har betalt $$$ til IOC for TV rettighederne.

--
Jesper Lund

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-08-08 23:24

On 2008-08-14, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Mener du at TV2 har lavet optagelsen? Det er formentlig NBC som har
> ophavsretten, da de har betalt $$$ til IOC for TV rettighederne.

Det er EBU, der har TV-rettighederne i Europa, men disse rettigheder
kombineret med den danske ophavsretslov må betyde at det samlede værk
betyder at ophavsretten deles mellem IOC og den TV-kanal, der leverer
kommentarsporet.
Jeg går ud fra at kommentarerne har værkshøjde.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-08 04:11

Jesper Lund skrev:

> Mener du at TV2 har lavet optagelsen?

Nej, jeg svarede for hurtigt. Pointen er at *nogen* har
ophavsretten. Det er jo goddag mand økseskaft at fortælle at
nogen ikke har ophavsretten når spørgeren slet ikke har nævnt
disse nogen og blot vil vide om det er et lovbrud.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-08 22:59

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvorfor skal de betale $$$ for tv-rettighederne til noget, de har
> ophavsretten til?

For retten til at vise optagelsen på dansk TV.

--
Jesper Lund