Er forældre erstatningspligtige for hærvær~
Fra : Brian Sørup

Dato : 14-08-08 09:57

Dawz foran skærmene..

Jeg havde en lille diskussion med svigermor ang. subj.

Hvis min knægt på 5 år udøver hærværk mod en parkeret bil, er jeg så
pligtig til at erstatte skaderne ?
Dækker vores familieforsikring ?
--
Venlig Hilsen
Brian Sørup

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-08-08 10:34

On Thu, 14 Aug 2008 10:56:30 +0200, "Brian Sørup"
<camaropower454@hotmail.com> wrote:

>Dawz foran skærmene..
>
>Jeg havde en lille diskussion med svigermor ang. subj.
>
>Hvis min knægt på 5 år udøver hærværk mod en parkeret bil, er jeg så
>pligtig til at erstatte skaderne ?
Nej.
Men har du opfordret barnet til at lave handlingen er du.

>Dækker vores familieforsikring ?
Kan være, spørg din forsikringen.

/Hans

Fra : Mr.Larsen

Dato : 14-08-08 17:20

Hans Kjaergaard har bragt dette til os:

> Nej.
> Men har du opfordret barnet til at lave handlingen er du.

Har du en lovtekst om det?

--
It's too late...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-08-08 18:42

On Thu, 14 Aug 2008 18:19:51 +0200, Mr.Larsen <mrlarsen
@post.cybercity.dk> wrote:

>Hans Kjaergaard har bragt dette til os:

>Har du en lovtekst om det?
Ikke lige direkte lovtekst, men derimod denne fra
forsikringsoplysningen
http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Indboforsikring/Sider/Boerns_ansvar.aspx

Bemærk afsnittet:
Forældres tilsynspligt
Forældre og andre, der har tilsyn med barnet, har pligt til at holde
opsyn med barnet samt fortælle barnet, hvordan man forventer, at det
opfører sig. Tilsynsforpligtelsen er naturligvis størst over for små
børn. Den aftager, efterhånden som børnene vokser op og selv bør kunne
overskue følgerne af deres handlinger.

Når små børn ikke kan gøres erstatningsansvarlige, betyder det ikke
automatisk, at forældrene eller andre tilsynsførende skal betale
erstatning til skadelidte.

Kun hvis tilsynet med barnet har været tilsidesat, og det manglende
tilsyn har været årsag til, at der sker skade, kan den tilsynsførende
eventuelt drages til ansvar. Der skal noget til, før tilsynet anses
for tilsidesat. Dette vurderes i hvert enkelt tilfælde.

Men er tilsynspligten tilsidesat ved simpel eller grov uagtsomhed, vil
den tilsynsførendes ansvarsforsikring som hovedregel betale
erstatning.

/Hans

Fra : Mr.Larsen

Dato : 14-08-08 18:56

Hans Kjaergaard udtrykte præcist:

> [...]
>
> Men er tilsynspligten tilsidesat ved simpel eller grov uagtsomhed, vil
> den tilsynsførendes ansvarsforsikring som hovedregel betale

Takker.

--
It's too late...