Arbejdsgivers kontakt til medarbejder i fr~
Fra : Bjarne

Dato : 12-08-08 22:04

Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der overhovedet ingen
begrænsninger for, hvornår arbejdsgivere kan kontakte ansatte i deres
fritid? Men jeg vil alligevel lige spørge.

Er der f.eks. slet ingen beskyttelse imod at arbejdsgiveren må ringe
klokken 23:00 eller 02:00?

Eller opringninger i ferien?

(Der er naturligvis tale om, at medarbejderen tager telefonen; men hvis
der ikke vises nummer, er det ikke et reelt alternativ at lade være)

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-08-08 22:49

Bjarne skrev den 12-08-2008 23:04:
> Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der overhovedet ingen
> begrænsninger for, hvornår arbejdsgivere kan kontakte ansatte i deres
> fritid?

tjo, hvad siger ansættelsesbeviset hhv. overenskomsten?

hvis du er ansat under med den sjove regel om, at
ingen højeste arbejdstid
eller
at overarbejde er en naturlig del af lønpakken.....

, så har du - i princippet - sagt ja til at arbejde som det passer
arbejdsgiveren.

> Men jeg vil alligevel lige spørge.
>
> Er der f.eks. slet ingen beskyttelse imod at arbejdsgiveren må ringe
> klokken 23:00 eller 02:00?
>
> Eller opringninger i ferien?

slukke telefonen er en åbenlys mulighed.

Bruge et ikke-registreret* mobilnummer privat dvs. et som arbejdsgiveren
ikke får kendskab til.

*: taletidskort eller udeladt nummer (altså så du ikke står i
telefonbogen).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-08 07:10

Carsten Riis skrev:

> [...]
> at overarbejde er en naturlig del af lønpakken.....
>
> , så har du - i princippet - sagt ja til at arbejde som det passer

Det er der ikke tale om. Men selvom der var, handler det ikke så meget
om overarbejde generelt som det at man kan tilkalde folk midt om natten,
mens de har fri.

> [...]
> ikke får kendskab til.
>
> *: taletidskort eller udeladt nummer (altså så du ikke står i
Nemlig.

Dvs at arbejdsgiveren faktisk må ringe døgnet rundt og man skal beskytte
sig ved hjælp af hemmelig telefon.

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-08-08 08:33

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er der ikke tale om. Men selvom der var, handler det ikke så meget om
> overarbejde generelt som det at man kan tilkalde folk midt om natten, mens
> de har fri.

Arbejdsgiveren kna selvfølgelig ringe, men hvis det han ringer om kan
betragtes som en del af arbejdet, er du ikke pligtig til at deltage i
samtalen udover hvad der er fastlagt i ansættelsesaftalen.
Her skal arbejdstidens omfang fremgår, og der vil typisk også stå inden for
hvilket tidsrum arbejdet skal udføres.

Hvis der opereres med tilkaldevagter, så bør det fremgå af
ansættelsesaftalen eller en lokal aftale, hvordan det skal håndteres mht.
tidsfrister, indkaldelse, rådighedskomepensation etc.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-08 12:29

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> ansættelsesaftalen eller en lokal aftale, hvordan det skal håndteres mht.
> tidsfrister, indkaldelse, rådighedskomepensation etc.

Tak.

Det var en interessant synsvinkel.

Der er ingen tvivl om, at den ansatte ikke generelt kan modsætte sig
overarbejde eller arbejde på mistede fridage. Hvis fagforeningen
opfordrede til den slags, ville den blive straffet.

Dvs at der ikke er noget at komme efter, hvis f.eks. Pernille i dag
inden hun går hjem beordres til at arbejde på sin fridag på lørdag.

Spørgsmålet er alene, om der findes begrænsninger i virksomhedens adgang
til at kontakte medarbejderne telefonisk og gøre det midt i deres
nattesøvn, mens de har fri.

Ville det f.eks. være holdbart, hvis medarbejdere frabad sig at blive
kontaktet privat mellem klokken 23 og 07 og ville det være lovligt at
opfordre dem til det (forudsætningen er, at der ikke står noget om
tilkald/rådighed i lokale aftaler)?

Hvilke bestemmelser - ud over lokale overenskomster - regulerer den slags?

vh

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 23:34

On 2008-08-13 13:29:07 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> said:

> [...]
> tilkald/rådighed i lokale aftaler)?
>
> Hvilke bestemmelser - ud over lokale overenskomster - regulerer den slags?

Funktionærloven. Du har pligt til at arbejde, som arbejdsgiveren
siger/ønsker. Fagforeningen arbejder så på, at prisen bliver
fornuftig/adfærdsregulerende.
Tilkald om natten er ikke usædvanligt inden for mit fagområde (IT) og
jeg har flere gange sendt folk på arbejde om natten (endog en gang fra
kl. 22-08 i weekenden).

mvh. Joakim

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 03:09

JHP skrev:

> [...]
> Tilkald om natten er ikke usædvanligt inden for mit fagområde (IT) og
> jeg har flere gange sendt folk på arbejde om natten (endog en gang fra

Jamen har du også kontaktet dem midt om natten?

Bjarne

Fra : Knut

Dato : 17-08-08 08:04

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in message

> Jamen har du også kontaktet dem midt om natten?

Det er da ikke usædvanligt indenfor IT at blive ringet op midt om natten og
blive bedt om / beordret til at komme og rede trådene ud - NU!
Har selv prøvet det hhv. gjort det ved andre masser af gange - har endog
kontaktet et konkurrerende firma og bedt dem få nogle folk på banen
øjeblikkeligt!

Knut

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 10:39

Knut skrev:
> [...]
> Har selv prøvet det hhv. gjort det ved andre masser af gange - har endog
> kontaktet et konkurrerende firma og bedt dem få nogle folk på banen

Det tror jeg gerne på, men er det da reguleret gennem
ansættelsesaftalen, at man kan blive tilkaldt døgnet rundt?

Bjarne

Fra : Knut

Dato : 17-08-08 10:45

> Det tror jeg gerne på, men er det da reguleret gennem ansættelsesaftalen,
> at man kan blive tilkaldt døgnet rundt?

Nej - men det er da ganske naturligt at man føler så stor ansvarlighed, at
man ikke lader systemerne sejle deres egen sø, hvis de er vitale for driften
og virksomhedens overlevelse.

Knut

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 13:33

Knut skrev:

> Nej - men det er da ganske naturligt at man føler så stor ansvarlighed, at
> man ikke lader systemerne sejle deres egen sø, hvis de er vitale for driften
> og virksomhedens overlevelse.

Jeg værdsætter dit svar, selvom det forekommer mere moralsk end juridisk.

Hvis det er vitalt for virksomheden at kunne tilkalde folk midt om
natten, ville det ikke være urimeligt, at virksomheden kompenserede
medarbejderen for at rykke ud midt om natten og gøre en så værdifuld
ekstra indsats.

Hvis situationen derimod ikke er som du beskriver, men virksomheden
ringer ved midnat til folk, der har fri,fordi en morgenvagt har meldt
sig syg, og man forventer, at de sætter prop på rødvinen, smider
gæsterne ud, skynder sig i seng og møder 4 timer senere uden at få noget
ekstra for det, så kan det godt være, at den "store ansvarlighed" ikke
altid er nok og det kan være relevant at tage det rent juridiske frem.

Og det var det, som jeg efterlyste.
Kan man f.eks. (opfordre til at ) frabede sig at blive kontaktet mellem
klokken 23 og 7 uden at risikere fagretlige konsekvenser, når der
iøvrigt ikke findes aftaler om tilkald/rådighed?

vh

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-08-08 09:55

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Dvs at arbejdsgiveren faktisk må ringe døgnet rundt og man skal beskytte
> sig ved hjælp af hemmelig telefon.

Eller ved sit valg af arbejdsgiver.
Ganske mange af arbejdslivets interne forhold er ikke reguleret ved lov.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Sven Pels

Dato : 13-08-08 09:00

> [...]
>
> (Der er naturligvis tale om, at medarbejderen tager telefonen; men hvis
> der ikke vises nummer, er det ikke et reelt alternativ at lade være)

Du får nemmest et klart svar af din tillidsmand eller fagforening.

Der kan være lokal aftaler eller det kan være nævnt i din
ansættelseskontrak.

Men brug din tillidsmand, det er derfor I har ham/hende.

Mvh Sven

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-08 12:16

Sven Pels skrev:
> [...]
> ansættelseskontrak.
>
> Men brug din tillidsmand, det er derfor I har ham/hende.

Det gør jeg selvfølgelig også.
Jeg ved godt, hvem der er inde i alle aftaler.

Nu var det helt generelt det juridiske jeg var nysgerrig efter.

vh

Bjarne

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 13-08-08 16:45

> Det gør jeg selvfølgelig også.
> Jeg ved godt, hvem der er inde i alle aftaler.
>
> Nu var det helt generelt det juridiske jeg var nysgerrig efter.

Jeg tænker lidt på 11 timers reglen, mon en telefonsamtale fra
arbejdsgiveren kan gå ind under arbejde hvis den kan, og man får et opkald
kl 02,00 er man jo i følge reglen først forpligtet til at møde kl 13,00

hilsen

Johnny

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-08-08 22:14

"Johnny Kjeldsen" <jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> wrote in

> [...]
> arbejdsgiveren kan gå ind under arbejde hvis den kan, og man får et
> opkald kl 02,00 er man jo i følge reglen først forpligtet til at møde

Vrøvl.

Du bør tjekke op på hvad der menes med 11 timers reglen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 23:38

On 2008-08-13 17:45:08 +0200, "Johnny Kjeldsen"
<jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> said:

> [...]
> kl 02,00 er man jo i følge reglen først forpligtet til at møde kl 13,00

I så fald ville jeg (som arbejdsgiver) henholde mig til
undtagelsesbestemmelsen i arbejdsmiljøloven (som så vidt jeg husker
bestemmer 11timers reglen) hvorved timerne kan brydes.

mvh. Joakim

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 10:41

JHP skrev:

> I så fald ville jeg (som arbejdsgiver) henholde mig til
> undtagelsesbestemmelsen i arbejdsmiljøloven (som så vidt jeg husker
> bestemmer 11timers reglen) hvorved timerne kan brydes.

Undtagelsesvilkårene gælder ikke i alle situationer. Det kommer an på
årsagen til tilkaldet. Sygdom er f.eks. ikke altid gyldig grund, men det
kan maskinnedbrud godt være.

Bjarne

Fra : Charlotte E.

Dato : 13-08-08 14:28

Gør som jeg: Sæt telefonen til automatisk at afvise opkald fra hemmelige
eller skjulte numre, så din telefon slet ikke ringer, når sådanne numre
ringer til dig

KISS (Keep It Simple, Silly

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-08-08 21:55

"Charlotte E." <no@spam.net> skrev i meddelelsen
> Gør som jeg: Sæt telefonen til automatisk at afvise opkald fra hemmelige
> eller skjulte numre, så din telefon slet ikke ringer, når sådanne numre
> ringer til dig

Må man spørge hvilken telefon du har?

Fra : Charlotte E.

Dato : 18-08-08 12:03

> Må man spørge hvilken telefon du har?
Nokia E90 Communicator

Fra : Sven Pels

Dato : 14-08-08 07:09

> [...]
>
> (Der er naturligvis tale om, at medarbejderen tager telefonen; men hvis
> der ikke vises nummer, er det ikke et reelt alternativ at lade være)

Jeg har spurgt vores tillidsmand og hos os er det meget klart. Arbejdsgiver
må ikke kontakte medarbejderne udenfor arbejdstiden, medmindre det i
forvejen er aftalt. Hos os har vi nogle IT folk der så har tilkalde vagter,
det for de ekstra penge for. Er der andre vigtige områder ligger der også
aftaler for dette med en tarif for hvad medarbejderen får hvis arbejdsgiver
ringer i fritiden.

Tilsidst så skal de hos os advisere om overarbejde i arbejdstiden, dvs. de
kan komme og bede "ikke forlange" en om at arbejde over inden man forlader
arbejdspladsen. Har man først forladt arbejdspladsen, så må de vente til man
møder igen.

Og husk, de må aldrig stille dig dårligere end overenskomsten, så man kan
altid starte med at se på den.

Mvh Sven

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-08-08 23:08

Sven Pels wrote:
> [...]
> må de vente til man møder igen.
>
> Og husk, de må aldrig stille dig dårligere end overenskomsten, så man

Er det ikke et spørgsmål om, hvordan "kontakte" defineres. Hvis en
medarbejder i jeres firma er gået hjem på ferie med nøglen til pengekassen
eller noget andet for virksonmheden væsentligt i lommen, kan jeg ikke
forestille mig, at arbejdsgiveren ikke må kontakte vedkommende før han/hun
møder på arbejde igen.

Jan