I forbindelse med fyring
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 12-08-08 06:55

Hej Gruppe
I forbindelse med at jeg er afskedigt i et nyt firma som jeg har aktier i,
har jeg hørt at medarbejdere der har aktier i firmaet ikke kan fyres inden
for det første år, jeg er derfor ved undersøg om dette er korrekt ! ved I
noget om hvor jeg kan finde dette ? Jeg er/var ansat som fuktionær.

Jens

Fra : Sven Pels

Dato : 12-08-08 07:03

"Jens Rasmussen" <j1s@tal_om_til_ord_elbaekhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for det første år, jeg er derfor ved undersøg om dette er korrekt ! ved I
> noget om hvor jeg kan finde dette ? Jeg er/var ansat som fuktionær.

Spørg din tillidsmand eller fagforening. Der er ingen lovregel om man ikke
må fyres fra et firma man har aktier i, men der kan være en lokal aftale.

Fra : Knut

Dato : 12-08-08 14:44

"Jens Rasmussen" <j1s@tal_om_til_ord_elbaekhus.dk> wrote in message
> [...]
> for det første år, jeg er derfor ved undersøg om dette er korrekt ! ved I
> noget om hvor jeg kan finde dette ? Jeg er/var ansat som fuktionær.

Med hvilken fornuftig begrundelse skulle der da være en sådan regel?

Knut

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 12-08-08 15:43

> Med hvilken fornuftig begrundelse skulle der da være en sådan regel?
>
> Knut

Tjaa det ved jeg ikke, men jeg fik det af vide af en jeg kender, måske der
er noget i aktionær loven - hvis der er noget der hedder det ? Jeg syntes nu
også det lydder mærkeligt.

Jens

Fra : Knut

Dato : 12-08-08 15:51

> Tjaa det ved jeg ikke, men jeg fik det af vide af en jeg kender, måske der
> er noget i aktionær loven - hvis der er noget der hedder det ? Jeg syntes
> nu også det lydder mærkeligt.

Jeg har svært ved at se hvorfor man skulle lovgive om noget sådant - og det
er hverken funktionær eller aktie lovgivningen som sikrer dig denne ret.

Knut

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-08-08 19:40

"Jens Rasmussen" <j1s@tal_om_til_ord_elbaekhus.dk> skrev i
meddelelsen news:48a125a5$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> derfor ved undersøg om dette er korrekt ! ved I noget om
> hvor jeg kan finde dette ? Jeg er/var ansat som fuktionær.

Generelt set har man ik Danmark ikke så god beskyttelse mod
fyring som andre lande, fx Sverige, så med mindre du har
aktiemajoriteten i firmaet, vil de formentlig kunne gøre som
de har lyst til uden at de behøver frygte repressalier fra din
kant.

En aktiepost på nogle få tusinde kroner tæller ikke så meget i
det store billede -troede du det?