Indbetaling til forkert kontonummer
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 09-08-08 13:25

Hvad sker der egentlig hvis man ved en fejl indbetaler et beløb til
et forkert kontonummer og indehaveren af dette hæver pengene? Kan man
trække beløbet tilbage alligevel?

Mvh. Lisbet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-08-08 14:05

Lisbet Laursen skrev:
> Hvad sker der egentlig hvis man ved en fejl indbetaler et beløb til
> et forkert kontonummer og indehaveren af dette hæver pengene? Kan man
> trække beløbet tilbage alligevel?

Nej, du skal kontakte din bank, der derefter kontakter
vedkommendes bank, der derefter beder vedkommende betale
pengene tilbage. Vil vedkommende ikke betale tilbage, må du
tage retssystemet til hjælp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-08-08 14:21

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote in

> Hvad sker der egentlig hvis man ved en fejl indbetaler et beløb til
> et forkert kontonummer og indehaveren af dette hæver pengene? Kan man
> trække beløbet tilbage alligevel?

Nej. Du skal have modtageren til at tilbagelevere pengene.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-08 14:29

Lisbet Laursen skrev:

> Hvad sker der egentlig hvis man ved en fejl indbetaler et beløb til
> et forkert kontonummer og indehaveren af dette hæver pengene? Kan man
> trække beløbet tilbage alligevel?

Det er ikke sikkert at du kan få pengene tibage.

Hvis ejeren af kontoen (M) ikke indser eller bør indse at pengene
er indgået ved en fejl, så kan man ikke forlange at han
refunderer dem. Hvis det er din egen fejl at pengene er konteret
forkert, så er de tabt i det tilfælde.

Hvis M bør kunne regne ud at det ikke er hans penge, så skal han
refundere dem.

Hvis banken har lavet fejlen, kan du sådan set være ligeglad med
om M får lov at beholde dem eller ej. Banken skal dække dit tab
under alle omstændigheder.

--
Bertel

Fra : Ralph Køster

Dato : 09-08-08 15:06

En lille historie...

En mor vil sætte penge ind på hendes søns konto. 100.000 kr.
Hun kommer ved en fejl til at sætte dem ind på datterens konto som hun ikke
er gode venner med.
Datteren nægter at tilbagebatale pengene.
Moderen går til banken. Både hendes egen og datterens.
Der er INTET at gøre.
De skal tilbagebetales af datteren. Hvis hun ikke vil, så er der ikke noget
at gøre.

Den her historie er virkelig.
Den er 4-5 år gammel og var i div. nyhedsorganer.

Ralph.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-08-08 15:18

Ralph Køster skrev den 09-08-2008 16:05:
> [...]
> at gøre.
>
> Den her historie er virkelig.
> Den er 4-5 år gammel og var i div. nyhedsorganer.

Er det ikke noget i retning af ulovlig omgang med "hittegods" altså
at man har fundet/fået noget som man egentlig godt ved ikke er noget man
ejer?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-08 15:34

Ralph Køster skrev:

> De skal tilbagebetales af datteren. Hvis hun ikke vil, så er der ikke noget
> at gøre.

Jo, der er. Et civilt søgsmål. Men det er rigtigt at der kræves
retslige skridt for at få penge ud af en modvillig skyldner.
Banken kan ikke flytte rundt på folks formuer. De har kun lov at
korrigere deres egne fejl.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-08 19:44

> Banken kan ikke flytte rundt på folks formuer. De har kun lov at
> korrigere deres egne fejl.

Det er korrekt.

Jeg prøvede det for et par år siden - som modtager.

Teksten på kontoudtaget var ganske kort noget med at det var boet efter en
eller anden ukendt kunster ... Jeg så det efter et en uges tid, men valgte
at se tiden an ...(Jeg kunne jo alligevel ikke nemt se hvem der havde
indbetalt pengene) Der gik yderligere et par uger og så kom der en
henvendelse fra min bank om at de havde fået en henvendelse fra en der havde
indbetalt ved en fejl og bad om fuldmagt til at tilbageføre pengene. Den fik
de selvfølgelig og jeg fik så en måneds rente ud af "bøvlet".

Fra : Codexx

Dato : 09-08-08 11:19

On 9 Aug., 15:29, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> er indgået ved en fejl, så kan man ikke forlange at han
> refunderer dem. Hvis det er din egen fejl at pengene er konteret

Men det er svært at forklare hvordan man kan være i god tro om et
beløb, der modtages fra en totalt fremmed. Der skal formentlig særlige
omstændigheder til.

Et typisk eksempel på at modtageren /kan/ være i god tro, er hvor en
arbejdsgiver gennem længere tid udbetaler en smule for meget i løn.
Her kan lønmodtageren med rette påstå at han med rette forventede, at
hele det modtagne beløb tilkom ham.

/Codexx

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 10-08-08 13:06

Codexx wrote:

> [...]
> arbejdsgiver gennem længere tid udbetaler en smule for meget i løn.
> Her kan lønmodtageren med rette påstå at han med rette forventede,

Men er det ikke sådan at arbejdsgiveren så bare senere kan regulere
ved senere at udbetale for lidt i løn, for eksempel?

I øvrigt tak for alle svarene.

Mvh. Lisbet

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-08-08 16:30

Codexx wrote:

> [...]
> arbejdsgiver gennem længere tid udbetaler en smule for meget i løn.
> Her kan lønmodtageren med rette påstå at han med rette forventede, at

I eksemplet hvor datteren fik pengene i stedet for sønnen er det måske
heller ikke klart at det er i ond tro.

Og selvom modtageren tydeligvis er i ond tro, er man ikke sikker på at
få sine penge igen. Der har været et par sager de sidste par år, hvor
den forkerte modtager havde drukket alle pengene op og ikke kunne betale
dem tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-08 19:05

Niels Elgaard Larsen skrev:

> I eksemplet hvor datteren fik pengene i stedet for sønnen er det måske
> heller ikke klart at det er i ond tro.

100'000 kr. fra en kilde hvor man bestemt ikke har grund til at
forvente så meget som en flad fregne - der kan næppe være tale om
god tro.

> Og selvom modtageren tydeligvis er i ond tro, er man ikke sikker på at
> få sine penge igen.

Næ, men det er et praktisk problem. Kravet består og kan
genfremsættes hvis modtageren senere kommer til penge.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-08-08 13:34

Lisbet Laursen wrote:

> Men er det ikke sådan at arbejdsgiveren så bare senere kan regulere ved
> senere at udbetale for lidt i løn, for eksempel?

Modregningsadgang forudsætter at arbejdsgiveren har et krav.

--
Jesper Lund

Fra : Bo Christensen

Dato : 10-08-08 14:53

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad sker der egentlig hvis man ved en fejl indbetaler et beløb til et
> forkert kontonummer og indehaveren af dette hæver pengene? Kan man trække
> beløbet tilbage alligevel?
>
> Mvh. Lisbet

Jeg har ingen retshenvisning men der var følgende historie:
http://www.bt.dk/article/20080507/nyheder/80507083/
Her snakkes der om "ulovlig omgang med hittegods".

Det sidst jeg læste var, at man stadig er igang med at
finde ud af, hvad man egentligt vil tiltale ham for.

Problemet er blandt andet, at gutten kontaktede
BRF-bank, som bekræftede at pengene var hans,
hvorefter han bad dem om at overføre dem til hans
konto i en anden bank.

Hans argument for hvorfor han er i god tro, var at han
kort før konto-udtoget, havde fået et af de her breve
fra en tysk lotto-forhandler, med "Tillykke du har vundet.....",
og så et større beløb, så manden argumenterer at han
var i god tro - hvilket det lokale politi ser ud til at have
lidt problemer med at modbevise, så der er stadig mig
bekendt hverken rejst tiltale, eller krav om tilbagebetaling.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland