Sendes på købers ansvar ........... hov ha~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-08-08 08:49

Den går da vist ikke.
Er varen ikke først overgået til købers varetægt når
posten har afleveret brevet/pakken??
Fik lige en pasus om at varen sendes på købers ansvar
ifbm. et varekøb hos batterilageret.dk.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-08-08 09:08

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> writes:

> Er varen ikke først overgået til købers varetægt når
> posten har afleveret brevet/pakken??
> Fik lige en pasus om at varen sendes på købers ansvar
> ifbm. et varekøb hos batterilageret.dk.

Købeloven:

"§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang
eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet
for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket,
når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig
forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker
med skib, er bragt inden for skibssiden."

Så som jeg læser det har sælger ansvaret indtil varen er afleveret til
en fragtmand/Post Danmark og de har vel ansvaret indtil de har
afleveret til kunden.

Men på forbrug.dk står der:

"Medmindre andet er aftalt, er det den erhvervsdrivende, der bærer
risikoen, hvis varen bliver beskadiget, stjålet eller lignende, før
den er afleveret til forbrugeren. Det gælder, uanset om den
erhvervsdrivende selv sørger for transporten eller overlader det til
en fragtmand.

Risikoen for varen overgår først til forbrugeren i det øjeblik, han
eller hun får varen leveret. Det gælder, uanset om varen er betalt
eller ej.

Varen skal overgives til forbrugeren. Den må altså ikke blot sættes i
en garage, afleveres til naboen e.l., medmindre det er aftalt. Sker
der skader på varen, eller bliver den stjålet, før den bliver
overgivet til forbrugeren, skal du levere en ny vare."

Så jeg er også i tvivl om hvad der gælder.

Mvh Trine

Fra : Jubii

Dato : 08-08-08 10:40

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Men på forbrug.dk står der:
>
> "Medmindre andet er aftalt,

> Så jeg er også i tvivl om hvad der gælder.

Og står det i salgsbetingelser e.lign. og man acceptere disse må det være det der gælder, idet
man så har aftalt at ansvaret er forbrugerens.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-08-08 11:41

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Og står det i salgsbetingelser e.lign. og man acceptere disse må det være
> det der gælder, idet man så har aftalt at ansvaret er forbrugerens.
en aftale der stiller en forbruger ringere end købeloven tillader er så vidt
jeg husker ikke lovllig

PEter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-08-08 07:37

> Så jeg er også i tvivl om hvad der gælder.

Det er fordi, du ikke bruger forbrugerbestemmelserne i Købeloven, som
forbrugerstyrelsen refererer til.
Herudover er der særlige forhold i Forbrugeraftaleloven (som regulerer
fjernsalg), der gør, at risikoen i praksis ikke kan overgå til køber, før
fortrydelsesperioden er udløbet.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 08-08-08 10:03

"Andersen [3650]" skrev

> Den går da vist ikke.
> Er varen ikke først overgået til købers varetægt når
> posten har afleveret brevet/pakken??
> Fik lige en pasus om at varen sendes på købers ansvar
> ifbm. et varekøb hos batterilageret.dk.

Den går fint, købelovens §73 kan fraviges.

Forbrugerkøb:
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Man kan vælge flere forsendelsesformer på battrilageret, det er lovligt nok.

- Gratis fragt. Ordren sendes på købers eget ansvar. - Gratis fragt. Ordren
sendes på købers eget ansvar. (DKK 0,00)
- Sendes forsikret med GLS. - Sendes forsikret med GLS. (DKK 33,00)
- Sendes forsikret via GLS Pakkeshop - Sendes forsikret via GLS Pakkeshop
(DKK 55,00)
- Sendes med POST DANMARK - Sendes med POST DANMARK (DKK 100,00)
- Forsendelse til Sverige. - Forsendelse til Sverige. (DKK 55,00)

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-08-08 11:43

> "Andersen [3650]" skrev

> Den går fint, købelovens §73 kan fraviges.

er det ikke noget nyt at købelovens bestemmelser kan fraviges til ugunst for
forbrugeren?

Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-08-08 12:39

Peter K. Nielsen wrote:
> er det ikke noget nyt at købelovens bestemmelser kan fraviges til ugunst
> for forbrugeren?

Når du skriver det på den måde, får man indtryk af, at du læste det
forrige indlæg sådan, at købelovens bestemmelser generelt kan fraviges.
Det var ikke påstanden.

Nogle paragraffer kan fraviges i forbrugerkøb, mens andre ikke kan.
Paragraf 1 stk. 2 lister specifikt de paragraffer, som i forbrugerkøb
ikke kan fraviges ved aftale til skade for forbrugeren. Det må betyde,
at øvrige relevante paragraffer kan fraviges ved aftale til skade for
forbrugeren.

Jeg har lige kigget i en udgave fra 1980. Her var samme bestemmelse. Jeg
har ikke nærstuderet listen over ufravigelige paragraffer, men paragraf
73 er ikke nævnt i hverken den nuværende udgave eller i udgaven fra 1980.

Og så lige for en ordens skyld:
Paragraf 73 lægger faktisk en byrde på køber, så det er nok slet ikke
relevant at diskutere fravigelse til ugunst for køber i forbindelse med
denne paragraf.

--
Allan Olesen

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 11:59

alexbo wrote:

> [...]
> genstanden er kommet i køberens besiddelse.
>
> Man kan vælge flere forsendelsesformer på battrilageret, det er lovligt

Hvis der er tale om fjernhandel (internetkøb), har køber 14 dages
returret som ikke kan fraviges ved aftale, og sælger hæfter for varens
hændelige undergang. Derfor har det ingen værdi for sælger at aftale en
anden risikoovergang end ved levering, og uanset hvad der aftales sker
forsendelse i praksis for sælgers risiko.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 16:42

alexbo wrote:

> At fjernsalgslovens§ 20 giver denne mulighed? § 20. Fortrydelsesretten
> er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på
> dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var,
> da forbrugeren fik det i hænde. Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller
> forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed
> eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin
> fortrydelsesret.
>
> Mener du at den sidste sætning betyder at bare køber ikke selv har smidt
> varen væk er det ikke hans ansvar?

Jeg kan i hvert fald ikke se at fejl hos fragtfører (pakken smides væk)
falder ind under "..manglende omsorg fra forbrugerens side", og derfor må
fortrydelsesretten være bevaret.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 19:48

alexbo wrote:

> Mener du at når den fragtfører der har modtaget varen på købers vegne
> smider den væk, så er det sælgers problem. Det er en hændelig undergang
> som du kaldte det.

Ja.

> Mener du købelovens §10 ikke er gyldig i fjernsalg?

Reelt ja, eftersom du ikke ved aftale kan fravige reglerne om omfanget af
forbrugerens fortrydelsesret. Det er ikke usædvanligt at en deklaratorisk
lovregel kolliderer med en præceptiv bestemmelse i en anden lov.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 22:27

alexbo wrote:

> "Jesper Lund" skrev

> Det er der jo heller ikke tale om, hvorfor skulle en aftale om levering
> betyde at omfanget af fortrydelsesreglerne er fraveget?

Vi kan også sige det på følgende måde: køber kan fortryde købet inden for
14 dage fra modtagelsen eller ved at nægte modtagelse af varen. Den del
kan ikke fraviges ved aftale. Hvis varen er forsvundet, beskadiget eller
forringet uden at det skyldes købers forsømmelse, kan køber stadig
udnytte sin fortrydelsesret.

På den måde bliver en eventuel aftale om risikoen for forsendelsen
ligegyldig, da køber altid kan fortryde. Køber kunne f.eks. se at pakken
var kraftigt beskadiget når fragtføreren kommer og nægte modtagelse,
altså udnytte sin returret. At sælger får en beskadiget vare retur er
bare trist for ham. På den måde er forsendelsen *i praksis* sket for
sælgers risiko, uanset deres indbyrdes aftale.

--
Jesper Lund