Mobil jammer
Fra : Morten

Dato : 07-08-08 13:03

Hej

En kammerat overvejer at købe en mobil-jammer fra udlandet (uden for EU).
Har sagt til ham han nok lige skal passe lidt på, for så vidt jeg ved er den
ulovligt at bruge i DK også selvom rækkevidden er rimeligt begrænset, ml. 10
og 30 m (sikkert noget med bøde og konfiskation i førstegangstilfælde).

Noget andet er, om den er ulovlig at importere / eje og i fald, hvis den
bliver nuppet i tolden som værende ulovlig, hvad så?
Ja, den bliver jo nok konfiskeret, men sker der mere derudover?
Kan man straffes for at bestille for at bestille sådanne ting i udlandet?
I princippet kan én eller anden jo have bestilt den til én han/hun er
uvenner med eller hvad?

Mvh
Morten

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 07-08-08 13:23

Morten wrote:
> Noget andet er, om den er ulovlig at importere / eje og i fald, hvis
> den bliver nuppet i tolden som værende ulovlig, hvad så?

Det er ikke ulovligt at være i besiddelse af sendeudstyr, som sådan
en jammer hører ind under, selv om man ikke har tilladelse til at
anvende det.

Før i tiden var det ulovligt, men loven om radiokommunikation har
undergået
mange ændringer de seneste 10-12 år herunder fjernelse de skrappe
krav om besiddelse af radioudstyr.

Så forudsat der betales eventuel told og moms, så vil Skat ikke
blande sig yderligere i importen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Morten

Dato : 07-08-08 13:35

"Per H. Nielsen"

> [...]
> undergået
> mange ændringer de seneste 10-12 år herunder fjernelse de skrappe

Jeg siger mange tak for svar!
Vil nu alligevel råde ham til at lade være, for hvis man kun bestiller en
enkelt, så behøver man jo have meget IQ for at regne ud hvad der sker med
den ;)

Men det måske det samme med alle de små FM sendere man kan købe?
Engang var de pivulovlige, men nu ser man dem alle steder. I princippet er
de vel stadig ulovlige? Omend risikoen for at forstyrre uvedkommende er
usandsynlig lav grundet deres ringe sendeffekt...

> Så forudsat der betales eventuel told og moms, så vil Skat ikke
> blande sig yderligere i importen.

Selvklart skal der betales told og moms, det er jeg ikke i tvivl om at den
med 99% sandsynlighed ikke slipper for ;)

Mvh
Morten

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 07-08-08 13:56

Morten wrote:
> [...]
> princippet er de vel stadig ulovlige? Omend risikoen for at forstyrre
> uvedkommende er usandsynlig lav grundet deres ringe sendeffekt...

De små FM-sendere har været lovlige siden 4. december 2006, idet
IT- og Telestyrelsen ændrede "Bekendtgørelse om anvendelse af
radiofrekvenser
uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.".

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Morten

Dato : 07-08-08 14:47

> [...]
> radiofrekvenser
> uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.".

Endnu engang; mange tak for svar!

Mvh
Morten

Fra : Jubii

Dato : 07-08-08 17:13

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Endnu engang; mange tak for svar!
>
> Mvh
> Morten

Derfor er det jo ikke sikkert den må tages i anvendelse. Jeg er ret sikker på det ikke er
tilladt at forstyre andres lovlige brug af frekvenser, så han får problemer med støjtjenesten,
hvis nogen han forstyrer anmelder forstyrelsen til støjtjenesten.(også telestyrelsen)
Så råd ham til at lade være, telestyrelsen har følsomt udstyr til at finde støjsendere med små
effekter.

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-08-08 23:53

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
telestyrelsen)
> Så råd ham til at lade være, telestyrelsen har følsomt udstyr til at finde

Så følsomt er deres udstyr nu heller ikke og støjtjenesten rykker ikk bare
lige ud .. Der skal skam mere som bare en opringning til
De der små FM sendere man kan få til ipods osv. er som sagt ganske lovlige
og man (støjtjenesten) skal MEGET tæt på for at pejle den.. På en god dag
rækker de små FM sendere måske 100m.. også er det en rigtig god dag

En lovændring tilbage i 96 (mener det var 1/7) gjore det lovligt at have
radio modtager og sendere af enhver art uden tilladelse... Man må også
lytte alt det man vil men kun sende på de frekvenser man har tilladelse til
og med den effekt der er tilladt

Udfra det er jammeren fuldt ud lovlig at have men ulovlig at bruge...
Straffen er evt. bøde og konfiskation af sende udstyret

En mobil jammer rækker iøvrigt noget længere som 10-30m .. det er mindst et
par 100m vi snakker om alt efter effekten af jammeren

En mobil køre med en effekt der hedder 500miliwatt og hvis en jammer så går
ud med f.x 10watt vil den kvæle mobilens signal da den sender kraftigere

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 07:53

> [...]
> og man (støjtjenesten) skal MEGET tæt på for at pejle den.. På en god dag
> rækker de små FM sendere måske 100m.. også er det en rigtig god dag

I fald er det da også en _rigtig_ god dag på en bakketop beplantet højest
med græs i 5 cm højde.
Har selv en lille Belkin TuneCast II, den har problemer med at gå igennem
til bilradioer når den er inde i bilen (antennen er jo typisk på taget og
taget er af stål).
Et stereosender byggesæt fra ELV er meget bedre. 1/2 - 1 m antenne og den
går fint igennem, men selv den begynder at have problemer når afstanden
bliver mere end 30-50 meter (alm. udemærket radio) og 6-10 m hvis vi snakker
om typisk lavfølsom lommeradio.

> Man må også
> lytte alt det man vil

Men det koster hvis det er DR el. TV2 man lytter til :/

> [...]
> går
> ud med f.x 10watt vil den kvæle mobilens signal da den sender kraftigere

Det afhænger helt af effekten og de findes alt lige fra dem, der kører timer
på et par batterier (de sender næppe med 500 milliwat) til dem, der sender
med 50 w og kræver strømforsyning eller batteri af de helt store.

Mvh
Morten

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-08-08 12:41

Morten wrote:
> [...]
> afstanden bliver mere end 30-50 meter (alm. udemærket radio) og 6-10
> m hvis vi snakker om typisk lavfølsom lommeradio.

Til gengæld overholder byggesættet næppe de krev, der stilles for
at udstyret må anvendes uden tilladelse.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 13:07

> Til gengæld overholder byggesættet næppe de krev, der stilles for
> at udstyret må anvendes uden tilladelse.

Jo, hvis man monterer skærmet antennekabel i antennestikket som det egenligt
er beregnet til og så direkte til radioen, så gør det ;)

Mvh
Morten

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-08-08 23:56

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
snakker
> om typisk lavfølsom lommeradio.

> Men det koster hvis det er DR el. TV2 man lytter til :/

Ja din radio/tv licens slipper man ikke for

Som sagt de 100m er på en god dag... Jeg har opfanget sådan en på en afstand
af ihvertfald 50m OK det var heller ikke en alm. autoradio jeg brugte til
at lytte med men en amatør radio (yaesu VX2)

> [...]
> på et par batterier (de sender næppe med 500 milliwat) til dem, der sender
> med 50 w og kræver strømforsyning eller batteri af de helt store.

Har set dem med effekter fra 5watt (dækker 50-100m radius) også helt op til
250watt som kan lægge en by som f.x kolding død for mobil signaler hvis den
placeres rette sted = så højt som muligt

Fra : Jubii

Dato : 09-08-08 08:06

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen news:g7ij2f$25nj$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> 250watt som kan lægge en by som f.x kolding død for mobil signaler hvis den
> placeres rette sted = så højt som muligt

Er man ikke skredet i debatten? Væk fra det lovlige/ulovlige i indførsel og brug af "jammere".
Ellers er der jo dk.teknik.telefoni.mobil til debat om rækkevidde for mobiltelefonjammere og
vel også om og hvordan de spores.

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 07:38

> Derfor er det jo ikke sikkert den må tages i anvendelse.

Som jeg skrev, det er jeg også ;)

Mvh
Morten

Fra : Ralph Køster

Dato : 09-08-08 15:09

Det må da være skønt at have en Jammer.
Hver gang man holder ved siden af en tåbe i trafikken der taler i telefon
bag rattet, så tænder man den bare.

Genialt.

Fra : Jubii

Dato : 09-08-08 16:08

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> Det må da være skønt at have en Jammer.
> Hver gang man holder ved siden af en tåbe i trafikken der taler i telefon bag rattet, så
> tænder man den bare.
>
> Genialt.
At jamme er ikke tilladt, så genialt? NEJ, flyt den slags ud af usenet.