Ang. overvågning
Fra : MigSelv

Dato : 06-08-08 17:48

En beboer i området vi bor i, har installeret overvågning som går ud på
offentlig vej.

Dette er vel dybt ulovligt?

For husfredens skyld, kan man anmelde en sådan person anonymt og er det
politiet man skal rette henvendelse til?

På forhånd tak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 18:02

MigSelv skrev:

> En beboer i området vi bor i, har installeret overvågning som går ud på
> offentlig vej.

> Dette er vel dybt ulovligt?

Det er i hvert fald ulovligt. Lov om tv-overvågning siger i § 1:

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads
   eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

> For husfredens skyld, kan man anmelde en sådan person anonymt og er det
> politiet man skal rette henvendelse til?

Det vil jeg tro. Overtrædelse straffes med bøde.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 18:24

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev

> En beboer i området vi bor i, har installeret overvågning som går ud på
> offentlig vej.
> Dette er vel dybt ulovligt?

Ikke nødvendigvis, nu er jeg ikke helt sikker på forskellen mellem ulovligt
og dybt ulovligt, men en adgangskontrol f.eks. er lovlig nok.

Lov om tv-overvågning:
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:
4) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af
egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 19:01

alexbo skrev:

> [...]
> videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af
> egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.

Spørgeren skrev at den gik ud over offentlig vej.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 19:27

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Spørgeren skrev at den gik ud over offentlig vej.

Ja, men forbudet mod TVovervågning over offentlig vej er §1 og den gælder
ikke hvis §2 stk 4 opfyldes,
altså ingen optagelse og et led i overvågning af egne indgange og facader.

Som jeg læser det må man ikke optage hen af fortovet foran bopælen, men man
må godt have et kamera der "ser" hen af fortovet, så man kan se hvad man
åbner døren for.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 20:26

alexbo skrev:

> Ja, men forbudet mod TVovervågning over offentlig vej er §1 og den gælder
> ikke hvis §2 stk 4 opfyldes,

Okay, det havde jeg vist opfattet forkert.

Mener du at man godt må lade kameraet fotografere ud mod
offentlig vej hvis hovedmålet er ens egen indgang og der ikke
optages på noget medie (og ikke sendes til internettet)?

Men det er vel af begrænset interesse. Man kan jo lige så godt
selv sidde og glo hvis man ikke må optage.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 06-08-08 20:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det er vel af begrænset interesse. Man kan jo lige så godt
> selv sidde og glo hvis man ikke må optage.

Joh, men nogle private har måske større ejendomme, hvor overvågningen af
flere steder så kan samles centralt.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 20:54

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Mener du at man godt må lade kameraet fotografere ud mod
> offentlig vej hvis hovedmålet er ens egen indgang og der ikke
> optages på noget medie (og ikke sendes til internettet)?

Ja.

> Men det er vel af begrænset interesse. Man kan jo lige så godt
> selv sidde og glo hvis man ikke må optage.

Ja men jeg ser det som en udvidet dørspion, en adgangskontrol af en hoveddør
i en ejendom f.eks.
Formålet er et øjebliksbillede, ikke et tilbageblik.

mvh
Alex Christensen

Fra : OZ3BTO

Dato : 06-08-08 23:06

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For husfredens skyld, kan man anmelde en sådan person anonymt og er det
> politiet man skal rette henvendelse til?

Det e ganske lovligt hvis ellers visse ting er opfyldt

Skal være ens egen grund/hegn/dør på billedet.. fortov o.l. må også være med
men det primære skal være ens egen grund også der må ikke optages eller
gøres tilgængeligt via f.x. internet

Vi havde selv cam oppe en overgang bla. pga hærværk på bilen hvilket naboen
fik ondt i røven over også anmekldte til policen som sener godkendte måden
det var sat op på da det ikke optog noget og det primære billede var af
egen grund (indkørslen) camet på selve bilen optog og det var lovligt i
det at man kun kune se vores egen grund (Og naboen der lavede hærværket)

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-08 23:34

OZ3BTO skrev:

> [...]
> egen grund (indkørslen) camet på selve bilen optog og det var lovligt i
> det at man kun kune se vores egen grund (Og naboen der lavede hærværket)

Det problematiske for medborgerne er, at det er ganske umuligt at
kontrollere, om billederne gemmes eller ej.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-08-08 13:14

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det problematiske for medborgerne er, at det er ganske umuligt at
> kontrollere, om billederne gemmes eller ej.
>
> Bjarne

Det er korrekt.. Var bla en af de ting betjenten også gerne ville sikre og
efter som camsne var på egen skærm uden optage mulighed så var alt iorden

Fra : Bjarne

Dato : 08-08-08 07:25

OZ3BTO skrev:

> Det er korrekt.. Var bla en af de ting betjenten også gerne ville sikre og
> efter som camsne var på egen skærm uden optage mulighed så var alt iorden

Det har åbenbart været nemt at kontrollere.
Men hvis kameraet sidder på et netværkskabel, er der næppe nogen
betjent,som evner at kontrollere, at oplysningerne ikke gemmes.
Og selv et gammelt TV-kamera kunne godt sidde fast i et TV-kort i den
anden ende.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-08-08 23:58

> [...]
> betjent,som evner at kontrollere, at oplysningerne ikke gemmes.
> Og selv et gammelt TV-kamera kunne godt sidde fast i et TV-kort i den

Var et sæt bestående af 4 cams og 1 skærm.. HAr bla. været solgt i Bilka og
der er ingen udgange eller ligende på skærmen så det er ret nemt at se der
ikke kan optages

Fra : MigSelv

Dato : 08-08-08 16:57

Tak for svarerne.