Ejendomsmæglere udbud
Fra : Bjarne

Dato : 05-08-08 08:49

Er der regler for, hvor mange ejendomsmæglere man må kontakte for at
høre, hvordan de mener at de kan sælge et bestemt hus?

Bjarne

Fra : Ole C

Dato : 05-08-08 12:15

Bjarne skrev blandt andet:

> Er der regler for, hvor mange ejendomsmæglere man må kontakte for at
> høre, hvordan de mener at de kan sælge et bestemt hus?

Du må besøge lige så mange grønthandlere du vil, for at finde de bedste og
billigste kartofler.
Det samme gælder ejendomsmæglere....

--
vh
Ole C

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-08 09:51

Ole C skrev:

> Du må besøge lige så mange grønthandlere du vil, for at finde de bedste
> og billigste kartofler.
> Det samme gælder ejendomsmæglere....

OK, tak
Jeg hørte engang noget om et maximum af to.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 10:18

"Bjarne" skrev

> OK, tak
> Jeg hørte engang noget om et maximum af to.

Jeg tror du tænker på reglerne om underhåndsbud i byggesektoren,

Erhvervsministeriet:
Vejledning nr. 10019
Underhåndsbud.
Hvis arbejdet er af mindre omfang, eller hvis det bliver for kompliceret at
afholde en licitation, vil de fleste nok foretrække at indhente
underhåndsbud på arbejdet.
Ved underhåndsbud forstås simpelthen tilbud, der indhentes, uden at der
afholdes en licitation.
Fremgangsmåden er ganske ukompliceret. Man henvender sig til en
håndværksmester, som man kender til eller har fået anbefalet eller af andre
grunde har tillid til, og beder ham om at give et tilbud på arbejdet.
Man må kun indhente 2 underhåndsbud på det samme arbejde."

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-08-08 12:06

On Wed, 6 Aug 2008 11:18:05 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>grunde har tillid til, og beder ham om at give et tilbud på arbejdet.
>Man må kun indhente 2 underhåndsbud på det samme arbejde."

Det er nu tre tilbud

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Lov_om_indhentning_af_tilbud.html#K4

Og hvad så hvis man indhenter mere end 3 tilbud, hvad er straffen og
hvordan skal håndværkeren kontrollere at der er indhentet flere
tilbud.

Eller skal hånværkeren indberette sit tilbud til deres
branceorganisation, så alle andre håndværkere kan se hvad opgaven skal
koste (kartel dannelse)

Steen

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 13:07

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev

> Det er nu tre tilbud
> http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Lov_om_indhentning_af_tilbud.html#K4

Jeg formoder du mener dette.
§ 12. Tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en
rammeaftale, er underhåndsbud .
Stk. 2. Udbyderen kan på samme arbejde indhente indtil tre underhåndsbud

Det handler om offentlige eller offentligt støttede byggerier.

§ 1.
Stk. 2. Lovens afsnit I gælder for følgende udbydere:
1) Statslige, regionale og lokale myndigheder og offentligretlige organer,
2) andre udbydere, når de udbyder bygge- og anlægsarbejder, som modtager
offentlig støtte, herunder garantier, og
3) tilbudsgivere, når de indhenter tilbud hos underentreprenører til brug
for udførelse af en bygge- og anlægsopgave omfattet af lovens afsnit I for
en bygherre omfattet af nr. 1 eller 2.

Det betyder ikke at du ikke kan have ret, men dit link er ikke helt
relevant.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen

Dato : 06-08-08 10:25

Bjarne wrote:

> OK, tak
> Jeg hørte engang noget om et maximum af to.
>
> Bjarne
Selv om det ikke er jura, så husk, at mæglerens salgsaktivitet kan have
langt større betydning end salæret.
Vi er netop ved at skifte mægler efter "solgt eller gratis", men vore egne
driftsudgifter (dødsbo) på kr 7.500/måned hænger vi jo selv på.

- jørgen

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-08 11:31

Jørgen skrev:

> [...]
> Vi er netop ved at skifte mægler efter "solgt eller gratis", men vore egne
> driftsudgifter (dødsbo) på kr 7.500/måned hænger vi jo selv på.

Ja,men hvis man på forhånd betragter dem allesom røvere, bliver man
måske mindre skuffet.
Jeg kender flere,som har oplevet 5 måneders stilstand hvorefter mægleren
er kommet i sving den sidste måned af kontrakten om salg inden for 6
måneder.
Alternativt kan man prøve at sælge selv eller gennem Robinhus og spare
en masse omkostninger, men spørgsmålet er så, hvor stor den reelle
forskel er.

vh
Bjarne

Fra : Jørgen

Dato : 06-08-08 21:13

Bjarne wrote:

> [...]
> Alternativt kan man prøve at sælge selv eller gennem Robinhus og spare
> en masse omkostninger, men spørgsmålet er så, hvor stor den reelle

Man kan også gå den anden vej, og tilbyde mægleren en ekstrabonus for
hurtigt salg som et supplement til formidlingsaftalen. F.eks. kr. 20.000
ekstra hvis huset er solgt inden for de første 6 uger.

- jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-08 14:09

alexbo wrote:

> [...]
> Stk. 2. Udbyderen kan på samme arbejde indhente indtil tre underhåndsbud
>
> Det handler om offentlige eller offentligt støttede byggerier.

Der gælder ingen regler for private byggeopgaver (restriktionerne på
antal underhåndsbud er ophævet for en del år siden).

--
Jesper Lund