tavshedspligt
Fra : jens

Dato : 04-08-08 10:13

Kan ens praktiserende læge på noget tidspunkt vidergive oplysninger om
patientens helbred uden patentens samtykke?
Patienten er ved bevidsthed og nogenlunde intelligent.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-08-08 12:00

Den Mon, 04 Aug 2008 11:13:01 +0200 skrev jens:

> Kan ens praktiserende læge på noget tidspunkt vidergive oplysninger om
> patientens helbred uden patentens samtykke? Patienten er ved bevidsthed
> og nogenlunde intelligent.

Døm selv:

Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske
fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis
opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg
ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være
mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med
flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil
bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden
persons anseelse, *at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min
egenskab af læge har erfaret*, at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles
udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit
fag vedkommende anordninger og bestemmelser.

---
Karl Erik

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-08-08 21:40

> *at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har
> erfaret*,

Problemet ligger vel i fortolkningen af ovenstående - sammenholdt med
persondatalovesn regler om beskyttelse af individets vitale interesser.

Hvis patienten fx er allergisk over for penicilin, men ikke ønsker denne
information videregivet fra praktiserende læge til et hospital, hv or
han/hun skal indlægges, hvad skal den praktiserende læge så gøre? Tie stille
og lade hospitalet "slå patienten ihjel" eller mod patientens vilje fortælle
om forholdet?

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 04-08-08 13:43

jens skrev:
> Kan ens praktiserende læge på noget tidspunkt vidergive oplysninger om
> patientens helbred uden patentens samtykke?
> Patienten er ved bevidsthed og nogenlunde intelligent.

Hvis det er til Big Brother er der absolut ingen begræsninger:
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2006/03/29/171149.htm

Bjarne