Hvornår er en handel en handel
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-08-08 23:32

Hvornår er en handel en handel mellem private.

Pris og vare aftales. Pengene webbankes til modtageren torsdag aften, men da
det sker efter kl. 18 (?) modtager sælger først pengene mandag. Varen skal
leveres om lørdagen.

Hvornår er handlen bindende? Når aftalen er indgået? Når pengene er sendt?
Når pengene er modtaget?

Aftalen om levering (afhentning) og af hvad (varen) findes på sms.

--
Per

Fra : /Peter

Dato : 02-08-08 04:52

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
> fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte

Når aftalen er indgået, det er en god ide at få det på skrift.

Fra : Knut

Dato : 02-08-08 05:51

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
> [...]
> Når pengene er modtaget?
>
> Aftalen om levering (afhentning) og af hvad (varen) findes på sms.

Når aftalen er indgået! overførsel af penge, levering, transport etc. er
bare følgevirkninger af den indgående handel.

Knut

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-08 08:13

> Når aftalen er indgået! overførsel af penge, levering, transport etc. er
> bare følgevirkninger af den indgående handel.

Men det kan være en god ide med et forbehold for ejerskabet til betaling er
sket ... (Kan ikke huske hvordan det formuleres korrekt)

For hvis man har en aftale, varen er overdraget men køber "glemmer"
betalingen kan man ellers ikke blot hente varen igen.

Som sælger skal man stole på køber for at give denne kredit ...

Men der er måske muligt for sælger at få banken til at oplyse at pengene er
på vej ...

Jeg har kun prøvet situationen som køber hvor jeg havde købt en mc ubeset i
tyskland. Firmaet der skulle transportere den nordpå ringede så til sælger
for afhentning før aftalt - og før sælger havde sine penge. Han ville så
godt have min bank til at bekræfte at der var penge på vej til ham, men det
ville de ikke. Så han måtte nøjes med et alm skærmprint (noget der jo nemt
kunne være lavet i fotoshop) så det var mest baseret på tillid at han
vinkede farvel til sin mc uden at have set en euro.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-08 11:01

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Hvornår er en handel en handel mellem private.

"Handel" er ikke præcist defineret. En aftale er indgået når der
er fremsat tilbud der er accepteret, og accepten er kommet til
tilbudsgivers kundskab.

> Hvornår er handlen bindende? Når aftalen er indgået?

Ja.

Hvornår ejerforholdet skifter, er sådan set underordnet. Varen
skal leveres og pengene betales under alle omstændigheder. Selv
om sælger beholder ejendomsretten, så kan han ikke på egen hånd
afhente varen ved manglende betaling (selvtægt).

Købeloven fastsætter hvornår risikoen for varen overgår til
køber, nemlig når varen er leveret til fragtfører. Tidspunktet
kan godt aftales anderledes.

--
Bertel