Jesus accepterer svindel? En mystisk ligne~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-07-01 19:57

Forfatteren Arne H. Petersen skrev en gang blandt andet:

"Der var en rig mand, som havde en godsforvalter, om ham fik han
underhånden at vide, at han ødslede hans ejendom bort. Så tilkaldte
han forvalteren og spurgte: Hvad er det, jeg hører om dig? Aflæg
regnskab for din forvaltning, for du kan ikke længere være
forvalter. Men forvalteren spurgte sig selv: Hvad skal jeg gøre, nu
da min herre tager min stilling fra mig? Grave har jeg ikke kræfter
til, tigge skammer jeg mig ved. Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for
at folk skal tage imod mig i deres huse, når jeg bliver sat fra
bestillingen. Han kaldte så sin herres skyldnere til sig én for én
og spurgte den første: Hvor meget skylder du min herre? Hundrede
anker olie, svarede han. Forvalteren sagde: Her er dit gældsbevis,
sæt dig straks ned og skriv halvtreds! Derefter spurgte han en
anden: Og du, hvor meget skylder du? Hundrede tønder hvede, svarede
han. Til ham sagde forvalteren: Her er dit gældsbevis, skriv firs!"
Og Herren roste den uærlige forvalter, fordi han havde handlet
klogt. For denne verdens børn handler langt klogere over for deres
egne, end lysets børn gør. "Jeg siger jer: Skaf jer venner ved
hjælp den uærlige mammon, for at de, når den slipper op, kan tage
imod jer i de evige boliger.
(Lukasevangeliet, 16. 1-9)
Jesus siger her: Det er i orden at begå underslæb, hvis man bruger
de penge, man svindler sig til, til at købe sig venner.For penge er
alligevel noget skidt, men venner kan man aldrig få for mange
af.Denne verdens børn er kloge nok. Klogere end englene - lysets
børn. Lysets børn vil ikke have noget med penge at gøre. De
stinker. Denne verdens børn indser, at penge kan bruges til noget
ordentligt.
Hvis man deler ud af andres penge og så fyret for det, gør det ikke
så meget, for så har man venner der kan tage sig af en.Det er ikke
den moral, der ligger i straffeloven. Men den passer med det, Jesus
ellers siger om at man ikke skal samle sig skatte, som møl og rust
kan fortære.
Liberalismen går som ideologi ud fra, at alle mennesker først og
fremmest har behov for at skrabe penge til sig. Den vil ikke tro
på, at behovet for at have venner kan være større end behovet for
at have nogle tal stående på en konto.
Nogle liberale er blevet skræmt over det, der lige nu ser ud til at
være liberalismens sejr i hele verden. De bliver helt nervøse for,
hvad deres egen ideologi kan føre til i praksis, når den bliver
drevet ud i sin yderste konsekvens i Østeuropa. De "pæne" liberale
siger, at liberalismen må mildnes med omsorg for de svageste.
Men hvor kommer de svage fra, og hvad har gjort dem svage?
Hvis de svage slutter sig sammen, bliver de stærke. Og de behøver
ikke at lade sig udplyndre for at få krydderi på tilværelsen. Når
de holder op med at være svage, har de ikke brug for krummer fra de
riges bord. Så sidder de selv med ved bordet.
Nogle siger, at liberalismen har sine fejl, men er det bedste, vi
har set indtil nu.
Det er ikke noget stærkt argument. Kejser Nero og Attila kunne også
sige, at deres systemer var de bedste, man havde set indtil da.
Lige nu står vi på randen af en afgrund, hvor alt levende er truet.
Derhen har ideologierne ført os.
Det bedste er altså ikke godt nok. Derfor må vi lave noget, der er
bedre.
Ingen siger, vi kan finde bedre samfundsmodeller på historiens
pulterkammer. Den udfordring, vi står overfor, er ny. Derfor må vi
også skabe et samfund, man ikke har set før.
Et idealsamfund eller en utopi kan man ikke skabe. Det skal man
heller ikke kunne. Smerter og konflikter vil der altid være. Død,
sygdom og lidelser bliver ikke afskaffet.
Men man kan afskaffe sult og materiel nød. Hvis ét menneske kan
leve af grøntsager og rodfrugter fra 100 kvadratmeter køkkenhave,
så kunne alle mennesker i verden brødfødes af et intensivt dyrket
areal på størrelse med Frankrig.
Man behøver ikke være bange for, at livet skal blive kedeligt og
mangle udfordringer, hvis man afskaffer bingo-økonomien og
spændingen ved at vente på af få en dolk i ryggen.
Der findes mindre primitive måder at skaffe sig indhold i
tilværelsen på. Kærlighed, naturen og mulighederne for erkendelse
gennem kunst og videnskab."

Og læs, hvilke anmeldelser han fik:

Arne Herløv Petersen formulerer sig med prægnans og fynd.
Lars Tjalve - Kristeligt Dagblad

Nuancerede meditationer om moral og fremskridt
Kjeld Holm - Århus Stiftstidende

Veloplagte spark i løgsovsen
Gudrund Lau Bjerno - lektørudtalelse

Herløv Petersen ser virkelig og tager til hjerte... Han (og
forlaget) gør det, som vi i så uendelig mange år har savnet,
overvinder berøringsangsten.
Thorkild Grosbøll - Præsteforeningens Blad

Hvad siger I kristne til dette?

Arne H. Wilstrup

Fra : Vidal

Dato : 23-07-01 21:51

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse news:3b5c73b7$0$801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[...]

> [...]
> den moral, der ligger i straffeloven. Men den passer med det, Jesus
> ellers siger om at man ikke skal samle sig skatte, som møl og rust

[...]

Du og AHP har næsten forstået det. Jesus
prædiker ikke moral, han forholder sig realistisk
til mennesket og dets situation her på jorden.

Mennesker skal naturligvis ikke bestræbe sig
på at svindle, men mennesker *er* svindlere.
Vi er alle svindlere/syndere, Jesus viser os her,
hvordan vi kan håndtere denne forståelse.

Jeg ved godt, der er kristne, der mener, de kan
unddrage sig synd, altså handle på en måde, så
de ikke synder (bevidst?), men som jeg læser
denne lignelse, tager de grumme fejl.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-07-01 22:10

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved godt, der er kristne, der mener, de kan
> unddrage sig synd, altså handle på en måde, så
> de ikke synder (bevidst?), men som jeg læser

Tak for det overraskende og ærlige svar!
Arne H. Wilstrup

Fra : P.N.

Dato : 24-07-01 12:19

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5c73b7$0$801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Forfatteren Arne H. Petersen skrev en gang blandt andet:

jamen AHP var det ikke ham der røg i spjældet pga spionage for sovjetunionen
?.
flere af min ungdomsbekendte var tilhængere af det nu hedengangne DKP.
Og de hadede kristendommen som pesten, fordi de så en konkurrent i
kristendommen.
da kommunismen var en religion. en falsk lære, forkyndt af falske profeter.

MVH P.N.

Fra : Erik Larsen

Dato : 24-07-01 15:30

"P.N." <pip160@hotmail.com> wrote in message

> Og de hadede kristendommen som pesten, fordi de så en konkurrent i
> kristendommen.
> da kommunismen var en religion. en falsk lære, forkyndt af falske
profeter.

Intet nyt under solen

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-01 23:35

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message
> [...]
> egne, end lysets børn gør. "Jeg siger jer: Skaf jer venner ved
> hjælp den uærlige mammon, for at de, når den slipper op, kan tage
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lignelsen er netop,-en lignelse!

Den er henvendt til jødedommens religiøse ledere, farisæerne, som var blinde
vejledere for blinde. De var forvaltere af Guds retsregler ifølge Moseloven.

De havde, dengang, og de har idag, skærpet moselovens krav. Det ikke at
sanke brænde og tænde bål på en sabbat, er strammet til, at de ikke engang
må tænde det elektriske lys på sabbatten.
Selv stod de på Jesu tid overfor at blive fyret som "godsforvaltere", og
Jesus påpeger at hvis de havde været kloge, så havde de nedskrevet folkets
gæld overfor Gud!
De tolkede jo for eksempel budet om at du ikke må koge et kid i dets moders
mælk. Der var jo ingen grund til at opskrive kravene-gælden til Gud til at
docere, at man ikke engang måtte blande mælk og kød i den samme afdeling af
køkkenet!
De kunne have valgt at give det en mildere tolkning, at have skrevet gælden
ned! Chefen-Gud, ville ikke have haft noget imod det. Han ville have rost
dem for det! For han havde jo sagt til dem "barmhjertighed vil jeg, ikke
slagtoffer!"
Det folk ville så have været dem venlig stemt.
Men de gjorde det ikke, og de gør det heller ikke i dag! Og folket er dem
ikke venlig stemt!

Hilsen
Jens