Kinesernes dumme materialisme
Da bilen opfandtes i Vesten, valgte statsmagten at gøre vejbygning til en
stor skattefinansieret sag, så bil blev super-statussymbol og jobskaber
Det skabte stabilitet og forudsigelighed og en overklasse der var nem at
belønne med bil-luksus, der blev billigere og billigere.
Kina havde lidt at grusomme borgerkrige 1860-1949 og tørstede efter
stabilitet og satsede tilsvarende på at opbygge luksus-markeder der gjorde
overklassen loyal, i starten med cykler som belønning.
I dag kører de bil og beviser, at forureningsproblemerne derved er
overkommelige, men da stabiliteten _er_ i hus, havde det nok været klogere
at anlægge en mindre materialistisk synsvinkel.
Japans vækstrate steg og steg indtil 1991 og derefter gav man førertrøjen
til Storebror Kina - som man havde frelst fra Vestlig dominans under WW2.
Japanerne har muligvis valgt at sagtne farten, fordi de har erkendt, at
luksus gør ikke lykkelig. De er af USA afskåret fra at sikre sig militær
selvbeskyttelse.
Kina er truet af amerikansk militærgalimatias, som vi så da deres serbiske
ambassade blev bombet.
Det er måske grunden til, at kineserne satser på teknologisk supervækst og
ikke sagtner farten som Japan.
|