Rust pletter på Crom :( og et hygge projec~
Fra : Lars Molnit

Dato : 23-07-01 19:40

Hej Alle,
Min forskærm på min GT-380L er i crom, men har fået nogen små
rustpletter pænt fordelt over det hele.... og nu efter jeg har trykspulet
motor, udstødning'er, samt stel osv... og de er begyndet at skinne rigtig
godt op, vil jeg jo også gerne ha ordnet forskærmen :)

Nogen der kender et mirakkelmiddel eller nogen trick's til at ordne det
???

Ud over dette... så skal jeg ha trukket sædebetrækket om, eftersom der
er skåret osv... i det, så man blir så våd i måsen :( så hvis der er nogen
der kender et sted man kan få gjort det til nogle få penge(I ved studerende
og fattig :) ) og stadig i en go kvalitet ??? er der forskellige typer
betræk at vælge i mellem, og hvad er der af fordele og ulemper mellem de
forskellige materialer ???

Så er der tank og sidestykker ??? de skal lakeres om, enten i original
farverne til GT-380L men jeg kan ikke lige helt finde ud af om det er
farvekode 279 Blå, eller farvekode 716 rød , nogen herinde som ved hvor jeg
kan finde mere indfo omkring den slags ???

Til allersidst :) hele motoren, er nu skildt fuldstændig ad, og den ser
smuk ud inden i.... lige på nær krumtaphuset, men det er ordnet nu, eftersom
Olie fordelings systemet mellem de 3 Cyll. ikke virkede ordentligt...
detsvære tabte jeg et rulleLeje, og 2 af rullerne røg ud, så vi må vente til
næste weekend med at samle den igen :) men så skulle den også være køreklar
:) efter den lange pause på lidt over ½ år :(

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi 90'er
Suzuki GT-380L 75'er

P.S. Hvis der er nogen som har indfo omkring Laderelæ'er på deres sider,
eller sider hvor der står noget om dem på, så er i meget velkommen til at
maile mig det... mit lille efterårs project er nu at lave mit eget
Ensretter/Laderæle rent electronisk :)

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 23-07-01 20:38

Lars Molnit <news@molnit.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jhqqk$1e55$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> godt op, vil jeg jo også gerne ha ordnet forskærmen :)
>
> Nogen der kender et mirakkelmiddel eller nogen trick's til at ordne

Jeg bruger selv et produkt der hedder wenol som er beregnet til at polere
alle blanke metaldele. Det kan godt tage små rustpletter af aluminium så mon
ikke også det virker på crom? Ellers er der slipol hvis det stadig findes...
Det virkede den gang jeg kørte bmx'er!

Casper
RF600R

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-07-01 21:41

"Lars Molnit" skrev
> [...]
> godt op, vil jeg jo også gerne ha ordnet forskærmen :)
>
> Nogen der kender et mirakkelmiddel eller nogen trick's til at ordne
<snip>

Prøv med autosol
--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 23-07-01 23:48

> [...]
> skinne rigtig godt op, vil jeg jo også gerne ha ordnet forskærmen :)
> Nogen der kender et mirakkelmiddel eller nogen trick's

Omforkromning!

Endvidere er trykspulere et mirakelmiddel - Til at smadre pakdåser!!!
Og dén med: "Jeg passer på" (berømt sidste ord!) holder ikke!

Pakdåser og lejer går almindeligvis ikke i normalt mc-levetid, men de
jeg kender (undertegnede iblandt) der har oplevet at skulle skifte
hjullejer, har alle haft adgang til en trykspuler

--
Armand.

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-07-01 09:36

> Omforkromning!

aaaarrrggg.... lyder dyrt det ord :( mon det bedre kan betale sig at
skaffe en anden forskærm i stedet så ???

> Endvidere er trykspulere et mirakelmiddel - Til at smadre pakdåser!!!
> Og dén med: "Jeg passer på" (berømt sidste ord!) holder ikke!

Jeg tænkte også på dig inden jeg begyndet på det.... men vi trykspulede
efter at vi havde skildt motorblocken ad, og derved fjernet pakdåser osv...
har enda skaffet et komplet sæt nye pakninger + pakdåser :) så jeg vil ikke
mene der var noget der kunne tage skade af det :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380L

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-07-01 10:08

Lars Molnit <news@molnit.com> wrote in article
<9jjbrm$83s$1@news.cybercity.dk>...

> aaaarrrggg.... lyder dyrt det ord :( mon det bedre kan betale sig at
> skaffe en anden forskærm i stedet så ???

tja, et par hundrede måske, (tlf.bogern under forchromning)? "Problemet"
med chrom er at det er et tyndt lag der er lagt på f.eks. alm jern, og når
der først opstår de små huller i laget er det ikke til at redde. Man kan
fjerne den udtrængende rust belægning, og derved minimere den visuelle
effekt af hullerne, men rusten vælter op igen, og til sidst er metallet
under chromlaget rustet væk, og så er det for sent at redde skærmen.

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-07-01 19:51

> [...]
> effekt af hullerne, men rusten vælter op igen, og til sidst er metallet
> under chromlaget rustet væk, og så er det for sent at redde skærmen.

hmmm, ja den har nogle buler hist og her også... så jeg kan se på det
hele at jeg må ud og lede efter en ny forskærm... er nok det bedste og
billigste i sidste ende :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380L

Fra : Armand

Dato : 24-07-01 12:26

> [...]
> fjernet pakdåser osv...
> så jeg vil ikke mene der var noget der kunne tage skade af det :)

OK!

Min pointe, står så tilbage til almen oplysning!

--
Armand.

Fra : JR

Dato : 24-07-01 08:35

Lars Molnit <news@molnit.com> wrote in message news:9jhqqk$1e55$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> eller sider hvor der står noget om dem på, så er i meget velkommen til at
> maile mig det... mit lille efterårs project er nu at lave mit eget

Gå ned til din lokale cykelhandler og køb en tube GLEERUSTOL, en brun tube med grønt pasta, der er rigtig god til at
fjerne rust (og grovpolere aluminium)

Adgang til en bænkpudser med roterende polereskive ville ikke skade.

Jim Radmer
SR500
www.radmer.dk

Fra : RadioMan

Dato : 24-07-01 21:17

> [...]
> godt op, vil jeg jo også gerne ha ordnet forskærmen :)
>
> Nogen der kender et mirakkelmiddel eller nogen trick's til at ordne

- Prøv med "rens-let" - Jeps du hørte rigtigt, 3 pakker for en tyver i den
lokale super...
Det meste chromrust kommer med regnvejret, grundet små jernpartikler i
luften, og sidder kun fast på overfladen ( Men GODT fast )
Rens-let ridser ikke chromen, og polerer svagt, grundet sæben i det, hvis du
bruger vand sammen med...

Bagefter poleres efter med en god autovoks, eks. MaxWax fra simoniz, og din
forskærm eller andet chrom holder sommeren over, uden at tage rød farve fra
regnvejret igen...

> [...]
> eller sider hvor der står noget om dem på, så er i meget velkommen til at
> maile mig det... mit lille efterårs project er nu at lave mit eget

- Hvis din generator er med feltvikling, og dit laderelæ med tre
terminaler, så kan du få en universal elektronisk laderegulator til ca. 100
kroner, ved en hvilken som helst Lucas Autoelektriker eller lign.

Virkemåden er den, at når spændingen overstiger den på ladereg. påtrykte,
typisk 14 volt, så lukker den for feltviklingen, og omvent når så den falder
under 14 volt. Alt dette ekstrem meget hurtigere end et relæ, så det virker
som en puls-bredde moduleret switch-mode.

Mail evt. for mere info...

RadioMan

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-07-01 22:45

> [...]
din
> forskærm eller andet chrom holder sommeren over, uden at tage rød farve

Det skal helt sikkert prøves :) til den pris, så skal det prøves :)

> [...]
virker
> som en puls-bredde moduleret switch-mode.

Ja, det er hvad jeg har regnet ud indtil nu... og eftersom PWM er en af
mine store områder inde for Analog teknik, så mener jeg godt at det kan
laves for ok penge :) har tænkt mig at bruge en diode med formodstand til at
lave ref. spændingen(0,6-0,7V), og så smide den ind på en Comperator mod en
spændingsdeler ... derved kan jeg med en enkelt transistor åbne og lukke for
feltviklingen... mit mål er at kunne lave selve regulatoren for omkring
50Kr. i komponenter :) og så lægge den på min hjemmeside for fri downloading
:) men men, en PWM har normalt et RC led efter sig, for at udglatte pulserne
??? behøves det i Laderelæ sammenhæng ??? nogen der ved det ???

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 med komplet elektronisk lade, ensretter, tændings system :)

Suzuki GT-380L med elektronisk tænding, og snart Elektronisk lade relæ
osv... :)

Fra : RadioMan

Dato : 26-07-01 08:42

> [...]
pulserne
> ??? behøves det i Laderelæ sammenhæng ??? nogen der ved det ???

- Nej, i dette tilfælde behøves det ikke, du lukker jo spændingen lige ud i
en spole, mon ikke selv den udglatter???

Nr. to ting, ved selv at prøvebygge: - Der er MEGET elektronisk støj i
kablerne på din motorcykel, feltviklingen i generatoren kan godt være en
lidt sjov belastning og arbejde ud i, så du skal nok forvente et par
afbrændte forsøg, før det kører stabilt.

Dimsen fra lucas er jo netop beregnet på et støjfyldt miljø, så mon ikke den
holder ( Det gør den... )

RadioMan

Fra : moller

Dato : 02-08-01 21:00

> Dimsen fra lucas er jo netop beregnet på et støjfyldt miljø, så mon ikke
den
> holder ( Det gør den... )

Jo, og mere til enda :) har nu monteret en fra Lucas af, og det ser ud
til de fås med passende stick og det hele til suzukien :)

Nå, men jeg fandt ud af at en stor del på El-problemerne skyldtes dårlig
lednings føren... nu er der nemlig mere lys i lygterne, samt finere
motorgang :)

Men hvad med Enretteren ??? nogen der kan anbefale en passende model til
sådan et 3 faset system ? som er lukket, så jeg ikke springer sikringer hver
gang jeg rør den med skruetrækkeren :)

VH
Moller