Svært at forstå Guds plan
Fra : Live4Him

Dato : 23-07-01 15:51

Når man træder et skridt tilbage og kigger på Guds plan, sådan overordnet og
lettere filosofisk, kommer man hurtigt frem til en række svære spørgsmål.

1. Hvorfor skabte Gud mennesket ?
2. Hvorfor skabte Gud en regel der hedder synd ?
3. Hvorfor tillod Gud mennesket at falde for den regel ?

Det er enkelt at svare på spørgsmålet hvorfor Jesus døde på korset, men det
er sværere at svare på hvorfor Gud besluttede at "indeslutte alt under
synd", som der står et sted i NT.

Synd er Guds filtrerings-regel - der hvor Han filtrere mennesker i de som
duer, og de som ikke duer. I de som Han vil frelse og leve med i himmelen,
og de som Han forkaster ud i fortabelsens mørke.

Kan en blid og kærlig Gud forkaste nogen ? Det er svære spørgsmål, for man
ser hurtigt at Gud ikke kun er den blide, kærlige frelser, men også den
hårde dommer der straffer de vantro.

Intet af det hele var nødvendigt - Gud skabte og besluttede alt, ifølge sin
helt egen og fuldstændig frie vilje. Gud kunne godt have ladet være at skabe
mennesket og Han kunne også have ladet være at skabe begrebet synd, men det
gjorde Han ikke fordi Han havde en fastlagt plan og ide med det hele, en ide
som for mig er svær at forstå, for jeg forstår ikke fortabelsens
nødvendighed (er den nødvendig?) og hvorfor Gud skabte mennesker som Han på
forhånd vidste ikke ville tro og gå fortabt - et eksempel er Judas, som
Jesus siger: "det var bedre om han aldrig var født" - jamen, hvorfor blev
han så født ?

Gud har pr. definition tillagt mennesket synd, altså dette at vi alle fødes
i en ufrelst tilstand - er dette retfærdigt for de som aldrig forstår dette
og går fortabt ?

jørgen.

Fra : Lena H. Ebbesen

Dato : 23-07-01 18:52

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

> [...]
fødes
>i en ufrelst tilstand - er dette retfærdigt for de som aldrig forstår

Hvorfor spørge? Vil du smage Guds vrede som Job?

Det er ikke mennesket beskåret at stille spørgsmålstegn ved Gudens
retfærdighed - det er i det hele taget meningsløst at tale om nogen
standard for retfærdighed, adskilt fra Guden, som Guden skal leve op
til. Retfærdighed er alene Gud og det Gud gør er retfærdigt. Hvorfor
skulle nogen Gud dog bryde sig om at leve op til menneskets
latterlige, smålige forestillinger om, hvad der sig hør og bør?

- Lena

Fra : Mr. D

Dato : 23-07-01 18:05

Lena H. Ebbesen <theokle@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419ff5cc.0107230952.13c26dcb@posting.google.com...
> [...]
> retfærdighed det er i det hele taget meningsløst at tale om nogen
> standard for retfærdighed, adskilt fra Guden, som Guden skal leve op

Jeg vil nok ikke give Lenaen helt ret i dette. Jeg er enig så langt, at
den retfærdighed, Gud "står til regnskab for " er Guds egen og ikke
defineret af noget menneske, men at mennesket ikke må stille
"hv"-spørgsmål er mig fremmed. At gud selv definere sin retfærdighed,
gør ikke lenaens udsagn rigtigt. Dersom vi ikke spørger til guds
retfærdighed, kan vi heller ikke nå til erkendelse af den.

> Retfærdighed er alene Gud og det Gud gør er retfærdigt. Hvorfor
> skulle nogen Gud dog bryde sig om at leve op til menneskets
> latterlige, smålige forestillinger om, hvad der sig hør og bør?

Så hedder det da vist "leve ned til"...

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-07-01 21:50

On Mon, 23 Jul 2001 16:51:24 +0200, "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote:

>1. Hvorfor skabte Gud mennesket ?

Her er nogle hurtige og ikke nødvendigvis rigtige forslag:

For at have nogen at elske, og for at have nogen at blive elsket af.

>2. Hvorfor skabte Gud en regel der hedder synd ?
>3. Hvorfor tillod Gud mennesket at falde for den regel ?

Mennesket blev forsynet (eller tiltog sig alt efter hvordan man tolker
skabelsesberetningen) med evnen til at træffe et frit valg. At tage
imod Guds kærlighed og elske igen, eller at forkaste den.

Hvis Gud ville have betingelsesløs og ufravigelig kærlighed havde han
nok lavet nogle færre mennesker og nogle flere hunde.

Personligt mener jeg at evnen til at træffe valget er en af de ting
som definerer det at være et menneske.

> [...]
>fortabelsens nødvendighed (er den nødvendig?) og hvorfor Gud
>skabte mennesker som Han på forhånd vidste ikke ville tro og gå

Prædestinationslæren: at man så at sige skulle være forprogrammeret
til at falde i synd giver jeg ikke meget for. Jeg mener, at man har
muligheden for at undslippe fortabelsen til det sidste, og måske et
lille stykke ud over det.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Vidal

Dato : 23-07-01 21:42

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse news:3b5c3a31$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Synd er Guds filtrerings-regel - der hvor Han filtrere mennesker i de som
> duer, og de som ikke duer. I de som Han vil frelse og leve med i himmelen,
> og de som Han forkaster ud i fortabelsens mørke.

Mener du dermed, at kun de, der ikke synder,
bliver frelst? Så bliver der ikke mange, der
kommer til at holde ham ved selskab i
evigheden.

> Kan en blid og kærlig Gud forkaste nogen ?

Det finder vi ud af, når den tid kommer.

> Det er svære spørgsmål, for man
> ser hurtigt at Gud ikke kun er den blide, kærlige frelser, men også den
> hårde dommer der straffer de vantro.

Jo, jo, men Jesus giver jo synderne chancen.

> [...]
> forhånd vidste ikke ville tro og gå fortabt - et eksempel er Judas, som
> Jesus siger: "det var bedre om han aldrig var født" - jamen, hvorfor blev

Fortabelse, fortabelse... De, der skal fortabes, fortabes.
Dem, der skal frelses, skal frelses. Det nytter ikke at
spekulere over dette. Kun Gud ved, hvad enden bliver.

Jesus fortæller, vi kan frelses, det må vi tro på.

Judas blev født, fordi historien/livet skal gå sin gang.
Hvis ikke han havde været der, måtte en anden have
trådt i hans sted.

> Gud har pr. definition tillagt mennesket synd, altså dette at vi alle fødes
> i en ufrelst tilstand - er dette retfærdigt for de som aldrig forstår dette
> og går fortabt ?

Om man fortabes eller ej er ikke afhængigt af, om
man nødvendigvis forstår dette.

Desuden mener jeg ikke, vi er *tillagt* synden, synden
er en omstændighed ved livet. Det er ikke, fordi Gud
af en eller anden grund skulle mene, vi skal være syndere,
vi er det af en nødvendighed. Gud har ikke bestemt, vi skal
være syndere, han har bestemt, vi skal leve, som stof og
ånd.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-07-01 08:49

> [...]
og
> lettere filosofisk, kommer man hurtigt frem til en række svære spørgsmål.

Menneskets ånder (dvs. den del af mennesket, som gør forskel
på et levende og et dødt menneske!), fandtes, før denne verden
blev skabt. Vi eksisterede i den verden, som vi kalder
"forud-tilværelsen", hvor vi havde et åndeligt legeme, ikke et fysisk
legeme. Vi boede alle i Guds nærhed, og nød denne nærhed.
Vi var i stand til at se, at vi kunne få et fysisk legeme, da Gud Faderen
forklarede os om muligheden for at kunne komme til at bo på en
fysisk Jord og få de erfaringer, som de medførte.
Og vi råbte af glæde - se Job 38:7.

> 2. Hvorfor skabte Gud en regel der hedder synd ?

Et meget vigtigt princip i forhold til evangeliet har altid
været handlefrihed. At vi selv kan beslutte os, om vi
ønsker at gå den ene eller den anden vej, se f.eks.
Josva 24:15;: "Vælg i dag, hvem I vil tjene.............
men jeg og mit hus, vi vil tjene Herren".

Således var det også i forud-tilværelsen. For mig
virker det utroligt, at nogen kunne bo i Gud Faderens
nærhed - og så alligevel gøre oprør mod de ting,
som Faderen ønskede skulle ske.
Desværre var det det, som skete. (Se Es. 14:12-17).

Da Gud Faderen fremlagde sin plan for os i det store råd
i Himmelen, og denne plan indbefattede også, at der skulle
være en frelser, så vi kunne komme tilbage til Guds nærhed
efter endt jordisk liv - selv på dette tidspunkt var der nogle,
som mente, at de var klogere end Gud Faderen selv.
Anføreren for disse kender I godt - han er kendt under
flere navne: Satan, Lucifer og Morgenrødens Søn.
Han var ikke en Hr. Hvemsomhelst. Han var en elsket
søn af Gud Faderen, men han var oprørsk og ville tage
æren for det hele, til gengæld ville han sørge for, at alle
mennesker skulle "frelses" - tvungne af ham til at gøre
det, han ville. Altså ville Satan tilintetgøre princippet om
handlefrihed, som af Gud Faderen var blevet fremsat
som et meget vigtigt princip!
Det endte med "krig i himlen", og selvfølgelig tabte Satan.
Krigen er ikke slut endnu - han forsøger at gøre alle
mennesker lige så ulykkelig, som han selv er, og det
gør han ved at friste dem til at vælge forkert og gøre synd.

Som sagt er han ikke Hr. Hvemsomhelst - han kender
de evige love, bl.a. at der er konsekvenser af alle ting.
Hvis man f.eks. vælger at begå synd, vælger man også
at smage konsekvenser på et eller andet tidspunkt herefter,
og omvendt, hvis man vælger lydighed, vælger man også
at smage de gode konsekvenser på et eller andet tidspunkt
herefter, også kendt som velsignelser.
Satan vidste, at hvis han kunne få mennesker til at begå synd,
kunne han også få dem til at skulle tage konsekvenserne herved,
og de ville ende med at blive ulykkelige som han selv er det.
Satan ved meget - han er intelligent - men han er ikke klog,
for han bruger sin intelligens forkert.

Det er virkelig ondt - at ville, at andre skal lide, fordi man selv
har det skidt!

> 3. Hvorfor tillod Gud mennesket at falde for den regel ?

Se ovenfor - pga. det vigtige princip om handlefrihed.

> [...]
> ser hurtigt at Gud ikke kun er den blide, kærlige frelser, men også den

Hvis du læser ovenstående, vil du måske også forstå, at Gud ikke forkaster
nogen! Vi forkaster os selv, vi bliver vore egne dommere, fordi vi vil ikke
ønske at være i Guds nærhed, når vi har overtrådt. Vi vil finde et sted,
hvor vi kan klare tilstedeværelsen af Guddommen, og hvis vi har syndet
meget,
så vil vi fjerne os rigtig meget! Omvendt, hvis vi har forsøgt at gøre det
rigtige,
hvis vi accepterer Jesus Kristus som vores Frelser og Forløser, så vil vi
kunne "tåle" at være tæt på Guddommen. Se Matt. 5:8 "Salige er de rene
af hjertet, thi de skal se Gud". Det er i denne forbindelse vigtigt
at huske, at vi alle er syndere, og vi alle har brug for Jesus Kristus til
at hjælpe
os med forløsningen fra byrden af vore synder - uden ham kunne vi under
ingen omstændigheder komme tilbage til Guds nærhed. Det er kun gennem
ham, at dette bliver muligt. Han er mellemmanden.

> [...]

> forhånd vidste ikke ville tro og gå fortabt - et eksempel er Judas, som
> Jesus siger: "det var bedre om han aldrig var født" - jamen, hvorfor blev

Dette oplever jeg som Jesus, der sørger over, at Judas valgte
at gøre forkert. Judas kunne have valgt anderledes, men det
besluttede han altså ikke at gøre, han valgte den umiddelbare
glæde ved de 30 sølvpenge, købte en mark for pengene,
og endte med at hænge sig i et træ på den mark, da det gik op
for ham, hvad han havde gjort!

> [...]
fødes
> i en ufrelst tilstand - er dette retfærdigt for de som aldrig forstår
Hvad mener du med det?
Mener du de mennesker, som aldrig kommer til at høre evangeliet
forkyndt? Eller de, som ikke er i stand til at fatte det?
Tror du da slet ikke, at Gud Faderen har tænkt på dette, og har
gjort sig overvejelser herom - endda gjort det muligt for disse
mennesker at høre evangeliet?
Gud Faderen ER almægtig, han VED ALT, han HAR TÆNKT
PÅ ALT, det er forberedt, ingen går fortabt, uden at de selv
har ønsket det, og valgt det!
Gud er absolut en kærlig gud, han ønsker, at alle hans børn
kommer tilbage til ham igen.

Med kærlig hilsen
Bodil.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-07-01 10:49

Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev

> Menneskets ånder (dvs. den del af mennesket, som gør forskel
> på et levende og et dødt menneske!), fandtes, før denne verden
> blev skabt. Vi eksisterede i den verden, som vi kalder
> "forud-tilværelsen",

Hvem er *vi*? Altså, *hvem* kalder dette for "forud-tilværelsen"?

> [...]
> forklarede os om muligheden for at kunne komme til at bo på en
> fysisk Jord og få de erfaringer, som de medførte.

Det her er en *meget* vanskelig udlægning på så spinkelt et grundlag. Se nu
fx job 1, især vers 6... Her finder du ud af, at gudesønnerne ikke de
uskabte mennesker, der før jordens skabelse råbte og skreg.

-klip-

> [...]
> nærhed - og så alligevel gøre oprør mod de ting,
> som Faderen ønskede skulle ske.
> Desværre var det det, som skete. (Se Es. 14:12-17).

Igen en alt for ekslusiv læsning af et skriftsted. Det er svært at sige,
hvad Esajas taler om her. Traditionelt har man sagt, at det er Satan. Og
hvis man absolut skal være pernitten og fundamentalistisk, så er det her jo
ental.

> Da Gud Faderen fremlagde sin plan for os i det store råd
> i Himmelen,

Hmmm.... Hvor har du det stor råd fra? Og hvad var det lige for en fremmed
planet, vi boede på? Jeg kan oprigtigt talt ikke huske, hvad den hedder?

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-07-01 14:13

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev

> Hvem er *vi*? Altså, *hvem* kalder dette for "forud-tilværelsen"?

Vi er alle mennesker, nulevende, afdøde og kommende.

Hvem, der kalder det dette?
Du kender mig åbenbart ikke, men jeg
tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige, og det er os, der kalder det for det.

Faderen

> Hmmm.... Hvor har du det stor råd fra? Og hvad var det lige for en fremmed
> planet, vi boede på? Jeg kan oprigtigt talt ikke huske, hvad den hedder?

1. Det var ikke nogen planet. Det var som sagt i Guds nærhed,
jeg kender ikke stedets placering eller navn, ud over
forud-tilværelsen.
2. Hvis du er mere interesseret, kan du læse mere på www.lds.org/

Vi tror på fortsat åbenbaring, derfor har vi ikke noget problem
ved at få forklaringer, som du åbenbart synes er tyndbenede
udlægninger af et skriftsted eller to.

Med venlig hilsen
Bodil.