Græsk buffet
Fra : Gitte Larsen

Dato : 23-07-01 11:33

Hej

Ideer og opskrifter til græsk buffet?

Hilsen

Gitte

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 23-07-01 16:53

"Gitte Larsen" <gl@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:SeW67.646$mE5.158474380@news.mobilixnet.dk...
> Hej
> Ideer og opskrifter til græsk buffet?

Hej
Jeg har en græsk kogebog (på engelsk). Jeg vil gerne scanne noget ind og
sende det til dig, eller proppe det i binaer, men hvad er det sån
nogenlunde du søger ?

--
Ghita Cecilie

Fra : Gitte Larsen

Dato : 23-07-01 21:01

Hej

Salater og lune retter.

Hilsen

Gitte

Ghita Cecilie Jallow <get2ghitacecilie@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DSX67.158$E24.16492@news.get2net.dk...

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 24-07-01 07:18

> Hej
>
> Salater og lune retter.
Finder noget i løbet af dagen. Skal det i binaer eller på din egen
mailadresse ?

--
Ghita Cecilie

Fra : Gitte Larsen

Dato : 24-07-01 18:30

Hej

Jeg vil godt have det med egen emailadresse.

På forhånd tak

nyhedsmeddelelse:pe977.21$aN4.2137@news.get2net.dk...

Fra : Neta & Peter

Dato : 24-07-01 07:32

"Gitte Larsen" <gl@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Ideer og opskrifter til græsk buffet?

Een ret, du ikke må glemme er Fasoulia (hvilket blot betyder hvide bønner på
græsk). Den kan vel kaldes en art art bønnesalat, eller en gryderet der
serveres kold. Den er under alle omstændigheder meget lækker.

Jeg har opskriften fra Elisabeth Davids "book of mediterranean food", og har
lavet den et utal af gange.

Vask og sæt en halv pose hvide bønner i blød i rigeligt vand natten over.

Lad dem dryppe godt af i en sigte.

Varm ca 3 deciliter olivenolie i en stor gryde (dette er ikke slankemad. Man
kan godt gå ned til omkring 1 dl, men smagen af god olivenolie er en
væsentlig del af denne rets charme)

Kom de udblødte bønner i, og skru ned for varmen. Lad bønnerne simret let
under jævnlig omrøring i ca. 10 minutter.

Tilsæt 4 hele hvidløgsfed (minimum - jeg bruger gerne 8-12 fed, dvs. et helt
hvidløg. Og de skal bare pilles, ikke knuses), 2 laurbær, en par
timiankviste, og en topspiseske koncentreret tomatpure.

Rør rundt og lad det lige varme igennem før du dækker det hele med kogende
vand. Vandet skal stå ca 2 cm over bønnerne.

Læg låget på og kog sagte i 3 til 5 timer (det afhænger helt af bønnernes
kvalitet. Kogetider for bønner er for det meste angivet alt for lavt i
opskrifter)

Hold øje med at bønnerne ikke koger tørre, og spæd med kogende vand efter
behov. Væden skal være reduceret til en tyk, sødlig sauce, lidt henad den
der er ved baked beans, men lysår bedre. Er den for tynd, så skru lidt op
for varmen og kog bønnerne uden låg. Vær dog opmærksom på, at saucen bliver
noget tykkere ved afkøling. Risikoen for, at retten brænder på stiger også
jo nærmere den er poå at være færdig, så hold godt øje.

Smag til med salt og friskkværnet peber og køl retten af ved at hælde den i
en skål og sætte den i køleskabet med det samme.

Når den er kold tilsætter saften af 2 citroner samt 2-3 løg skåret i ringe,
og evt mere peber.

Skal retten laves flere dage før - det taber den intet ved - så vent med at
tilsætte løgene til samme dag.

Anrettes i en flad skål og puntes med løgringe, citronbåde og gerne hakket
persille.

MVH

Peter

Fra : Neta & Peter

Dato : 24-07-01 12:47

"Neta & Peter" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har lige en rettelse. mine handskriblede noter var ikke lige til at
tyde, men nu husker jeg at:

> [...]

> hvidløg. Og de skal bare pilles, ikke knuses), 2 laurbær, en par
> timiankviste, og en topspiseske koncentreret tomatpure.

Disse sidste ingredienser - hvidløg, tomat og krydderurter - skal faktisk
steges sammen med bønnerne fra starten.

Med 1/2 pose bønner mener jeg 450 gram bønner.

MVH

Peter