silke pæoner
Fra : Hanne Bøje Jensen

Dato : 23-07-01 15:12

Jeg er muligvis utålmodig. Jeg har købt 2-3 pæoner 1 sidste år og 2 i
år. De er ca. 30 cm. høje, men blomstrer ikke.
Hvorfor? Har I nogle råd?

Fra : Marlene

Dato : 23-07-01 21:02

Hanne Bøje Jensen <hbj.ida@symbion.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B5C30AE.8C9764AD@symbion.dk...
> Jeg er muligvis utålmodig. Jeg har købt 2-3 pæoner 1 sidste år og 2 i
> år. De er ca. 30 cm. høje, men blomstrer ikke.
> Hvorfor? Har I nogle råd?

__________
Silkepæoner er lidt sarte - forstået på den måde, at de ikke bryder sig om
at blive plantet om (eller at roden bliver forstyrret); derfor kan der godt
gå et par år, før de begynder at blomstre (håber, du har udvalgt stedet
grundigt!).

Der kan også være den årsag, at du måske har plantet dem for dybt.
Roden/knolden skal flugte med jordoverfladen - dvs. den skal ca. 5 cm ned i
jorden. Hvis den kommer meget længere ned, blomstrer den næsten ikke.
Desuden kan pæoner godt lide lerholdig jord (ikke ren sandjord).

Du kan give den græsafklip indtil juni måned, som du placerer i en cirkel
rundt om planten (ikke ved roden!), give dem hestegødning i efteråret, kalk
om vinteren/tidlig forår, så skulle de være godt på vej.

Jeg er selv fuldstændig fanatisk med silkepæoner og har en del forskellige
sorter (bl.a. hentet i Frankrig) -(de er et par år gamle) , og de er ved at
være flotte.

Held og lykke med dem.

Mvh. Marlene