Græsslåmaskine (rotor eller cylinder)?
Fra : Power_Zone

Dato : 23-07-01 11:53

Hej NG

Jeg har købt hus sammen med kæresten, og pludselig skal vi til at slå græs.
Derfor kigger jeg på græsklippere, og dér blev jeg forvirret...

Jeg kan forstå, at cylinderklippere klipper pænest men kun kort græs, men en
rotor klipper hurtigst og gerne langt græs.

Hvad vælger man til en 200 kvm grøn, plan, tæt brugsplæne?

M.v.h.

Uffe

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-07-01 12:43

> [...]
> rotor klipper hurtigst og gerne langt græs.
>
> Hvad vælger man til en 200 kvm grøn, plan, tæt brugsplæne?

Vi købte selv en cylinderklipper med rugbrødsmotor -- en af de der "lydløse"
-- sidste år da vi stod over for at skulle til at slå græs. Vi har lidt over
500 kvm, og bare man husker at slå det jævnligt, er det ikke noget problem.

Når græsset at blive langt (> 20 cm) -- og det er sket -- så er det ikke
umuligt, men man må være indstillet på at komme til at svede en del.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Power_Zone

Dato : 23-07-01 14:11

Får man ikke MEGET lange arme, når man skal klippe plænen de anbefalede 2
gange om ugen???

/Uffe

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-07-01 15:35

> Får man ikke MEGET lange arme, når man skal klippe plænen de anbefalede 2
> gange om ugen???

Vores græsplæne gror ikke så meget at det er nødvendigt at klippe den så
ofte. Der ret irriterende at slå græs, når man næsten ikke kan se hvor man
har været. Der går _mindst_ en uge mellem klipningerne her.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-07-01 17:00

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B781DA68.3299%jakobb@mail.tele.dk...

> Når græsset at blive langt (> 20 cm) -- og det er sket -- så er det ikke
> umuligt, men man må være indstillet på at komme til at svede en del.

> Venlig hilsen
> Jakob
__________

Ja, så er det lige præsis "netop sket". Og det skal nok komme til at ske på
et tidspunkt. Da det skete for mig sidste år måtte jeg have fat i en mand
til at slå det med en le.
Derfor kan du lige så godt investere i en motor-klipper først som sidst.
Altså hvis du vil være sikker på at undgå problemer (bortset fra med
motoren).

Hilsen Åge

Fra : G&H

Dato : 23-07-01 21:58

En cylinderklipper kan klippe samme længde græs som der er mellem lamellerne
på cylinderen, hvis man forsøger at klippe længere græs, vælter den stråene
ned foran lamellen og lægger dermed græsset ned i stedet for at klippe det.
En velholdt cylinderklipper klipper græsset meget flot, langt bedre end en
rotorklipper kan gøre det.
En rotorklipper er ikke så følsom som en cylinderklipper, dermed sker der
ikke den store ulykke hvis der ligger en gren eller en sten i græsset. Det
betyder heller ikke så meget om græsset er blevet lidt for langt, hvis du
klipper med en rotorklipper.
Under alle omstændigheder er det en fordel at samle græsset op, så er
risikoen for mos i plænen meget mindre.

Men 200 kvadratmeter er jo ikke meget.........................
En god cylinderklipper med opsamling er nok ikke noget dårligt valg, om den
skal være med motor eller ej, er vel et spørgsmål om temperament *S* Men
hvis du vælger en model uden motor, så er det nok smart at sikre dig en
mulighed for, at kunne låne en motorklipper hos f.eks. naboen.

Mvh
Tha

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 24-07-01 00:00

Hvorfor ikke købe en ged , de er så hyggelige, de skal ikke vedligeholdes
og du har ikke noget problem med at glemme at slå græsset, den skal nok
huske at spise græs hver dag.

Mvh. Klaus E.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-07-01 00:16

Klaus Eriksen wrote:

> Hvorfor ikke købe en ged , de er så hyggelige, de skal ikke vedligeholdes
> og du har ikke noget problem med at glemme at slå græsset, den skal nok
> huske at spise græs hver dag.

Yup! Plus mælkebøtterne, salaten, roserne, ... :)

Så er der kun geden man skal slå...

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-01 22:03

On Tue, 24 Jul 2001 01:16:16 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Yup! Plus mælkebøtterne, salaten, roserne, ... :)
>
>Så er der kun geden man skal slå...

...og den kan sikkert finde på at slå igen - det gør græsplænen dog
ikke

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-07-01 22:34

Mads Lie Jensen wrote:

> ..og den kan sikkert finde på at slå igen - det gør græsplænen dog
> ikke

He, he, men hvordan vil du malke en græsplæne??

I øvrigt burde geden være ideel til en rund græsplæne med hæk omkring.
Tøjr geden i midten, og både græs og hæk holdes trimmet:)

--Johan

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 24-07-01 22:39

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message

> Yup! Plus mælkebøtterne, salaten, roserne, ... :)

Tja, det ville jo være ærgerligt. Min søn har ellers sådan et sødt lille
kid, han skal have solgt, men det blev vidst desværre ikke denne gang.

mvh. Klaus E.

Fra : G. Nielsen

Dato : 24-07-01 20:28

Jeg har kørt med en Gudenå cylinderklipper (med motor) i mange år, og den
klipper da pænt, men knivene skal slibes jævnligt !
For et år siden købte jeg en Klippo rotorklipper med 6 Bio-knive, den
klipper mindst ligeså pænt som cylinderklipperen. De små knive kan man nemt
selv slibe eller skifte ud, man skal ikke rive græs (det forsvinder ned i
plænen). Det bedste af det hele, jeg har næsten ingen mos i plænen mere.
mvh. Gunnar