Opmuring af grill med herregårdssten
Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 23-07-01 10:29

Hej NG

Jeg har lige lagt en terasse i almindelige herregårdssten. Jeg havde en del
til overs, og fik den geniale ide, at bruge dem til en gril. Jeg har nu
muret grillen op, og mangler kun at fuge og montere holdere til kulbakke og
rist. Men får så et praj om, at den slags sten ikke kan holde til varmen, og
vil springe. Det er derfor nødvandigt at montere en form for beskyttelse
omkring selve kulbakken.

Er der nogen der ved om dette er sandt, eller er der nogen der har erfaring
med det?

PFT
Kåre

Fra : ca

Dato : 23-07-01 10:50

Hej Kåre.

Jeg lavede engang en grill i mursten som var til overs fra huset, og de
kunne ikke tåle varmen. Efter en rum tid flækkede de og ligesom smuldrede
væk. Jeg ved at man kan købe nogle sten eller klinker som kan tåle varmen.
Held og lykke med grillen - du bliver glad for den.

Mvh. Lotte

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 23-07-01 14:02

OK.Tak for tippet.
Det vil jeg undersøge nærmere, og så få sat sådan nogle på. Det ville jo
være ærgerligt, når jeg nu har brugt tre dage af min ferie på at lave den,
at den bare smuldrer væk.

Kåre

ca <ca@azlan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5bf338$0$9452$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-07-01 18:10

Beklæd den indvendigt med ildfaste kakler (3-4 cm tykke). De kan fås i
næsten alle byggemarkeder.

Bjarke

Fra : Henrik Bonde

Dato : 23-07-01 17:39

On Mon, 23 Jul 2001 11:29:06 +0200, "Kåre Kjeldsen"
<eva.kaare@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen der ved om dette er sandt, eller er der nogen der har erfaring
>med det?

Læg en rockwool støbebatt i kulbakken.
Så får du kun varme op mod risten.

Bonden

Fra : Holten

Dato : 27-07-01 20:10

Alm. Beton, som H.G. sten er lavet af, tåler ikke høje temp.

MVH

Holten

Kåre Kjeldsen <eva.kaare@get2net.dk> skrev i en

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 14:31

Muligvis rigtigt. Men min stablede "herregårdsgrill" virker stadig fint,
efter 4 år!

Michael.