Kan jeg selv bygge en rygeovn ??
Fra : Rikke og Per

Dato : 23-07-01 08:45

Jeg synes rigtig godt om røget fisk - og i særdeleshed de mere
eksperimenterende versioner som da vi under vores netop overståede ferie på
Fyn hos fiskehandleren i Faaborg fik røget laks med mandler og farin.

Nu kunne jeg godt tænke mig at bygge ne lille rygeovn selv - og helst en
hvor en fillet kan ligge ned. Det fremfor en kasper røghat vi en gang havde
derhjemme, hvor de hele fisk blot kunne hænge.

Er der nogen der ligger inde med en byggevejledning til sådan en sag ??

Hvilke typer materialer kan anvendes (hhv. skal undgås) ?

mvh
Per Storm
Randers

Fra : A. And

Dato : 23-07-01 09:52

På denne side er der lidt om hvordan man ryger i en weber. Men mon ikke en
billig kuglegrill kan gøre det samme.
Jeg mener også at man kan ryge i den tøndeformede grill som kom frem sidste
år. Jeg har dog glemt hvad den hedder men der var en hjemmeside om den.

Kim

Fra : Rikke og Per

Dato : 29-07-01 10:28

øhh.... hvilken side - du glemte vist at skrive linket til siden ??

Per

<3b5be4fe$0$4867$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : A. And

Dato : 30-07-01 17:13

Sorry.
Kommer her
http://www.weberbbq.com/Public_Weber/cookbook/smoking_basics.asp
Og endnu en som er blandet BBQ og rygning.(mange gode opskrifter på de
forskellige sider.)
http://www.smokering.net/
Og her er et forslag til hvordan den kommende rygeovn/grill kunne se ud
http://www.bbq-grill-smokers.com/backroadslg.jpg
Og her kan du få lidt links til sider om at bygge sin egen smoker7bbq
http://bbq.about.com/cs/buildinggrills/index.htm
Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.
Ellers prøv at søge på "Weber smoker" "weber bbq" "brinkman smokers" på
google.
Der er mange sider om dette emne.

Fra : Gerner

Dato : 23-07-01 11:36

On Mon, 23 Jul 2001 09:45:13 +0200, in dk.kultur.mad+drikke, "Rikke og Per"
<NOSPAMperikke@get2net.dk>:

>Er der nogen der ligger inde med en byggevejledning til sådan en sag ??

De fås da færdige, også som engangsrøgeri.

>Hvilke typer materialer kan anvendes (hhv. skal undgås) ?

Alle materialer der bruges til grill, og undgå plastic.

Søg lidt på nettet, måske bedst i svenske www, da de er meget fremmelige hvad
røgerier angår. (de små og nemme protable m.m.)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-07-01 05:35

"Rikke og Per" <NOSPAMperikke@get2net.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> gang havde derhjemme, hvor de hele fisk blot kunne hænge.
>
> Er der nogen der ligger inde med en byggevejledning til sådan en sag

Her er et par muligheder til hvordan man kan bygge sin egen ovn:
http://hjem.get2net.dk/preben_nielsen/Tom%20side%205.htm

Mere enkelt, -hvad med en simpel varmrøgning i en gammel stegegryde, så
behøver du slet ikke bygge noget, og fisken kan også ligge ned:

Her er fx en opskrift på varmrøget dybfrost-sildefileter:
Tag en gammel stegegryde med et tæt låg til. Drys ca. 1 dl røgesmuld i
bunden. Anbring en olieret rist i gryden så den ikke rører smuldet. Læg
de optøede og let saltede sildefileter på risten med skindet ned.
Gryden anbringes på et gasblus med et lille blus. Glem ikke at starte
udsugningen hvis du røger i køkkenet, ellers starter røgalarmen og den
sidder jo altid så man ikke kan nå den. Lad sildene røge i 15 min. efter
røgudviklingen er startet. De skal ikke være rå, men faste i konsistens.
Spis dem lune fx med røræg og purløg til. Bon appetit.

NB: "VITA" har fremstillet en speciel røgepose af aluminium til
varmrøgning af mad... Posen lægges simpelthen bare ind i en ganske
almindelig eller Combiovn. - færdig arbejde! -røget sild og makreller på
hu hej ingen tid.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Livet er fuldt af elendighed, ensomhed og lidelse -
og så slutter det alt for tidligt.
-Woody Allen