Berlingske Tidenende...
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-07-01 08:59

Er det bare mig, eller forekommer Jakob Skoubou fra Berlingske tidende at
være endnu en PC nørd, som blot har alt imod Mac....?

http://www.berlingske.dk/it/artikel:aid=110277

Han rakker jo praktisk talt alt fra MacWorld expo ned. Og de emner han ikke
mener fortjener total nedslagtning, ja dem springer han nærmest over! F.eks.
bliver Dual G4 800mhz ikke seriøst kommenteret...!

Og hvad med denne:
"Apples grundlæggende problem er, at de, med fem procent af markedet, udgør
en minoritet i en verden omgivet af PCere. Uanset hvor indtagende Apples nye
designserie er, så er man som Apple-ejer naturlig afskåret i en
Windows-domineret verden. Medmindre man er så seriøst nørdet, at man
alligevel kan få Windowsprogrammerne til at trille på Mac¹en. "

Ja, -man lever som konge i blandt svin Jeg bruger personligt mit system
til musikbrug, og hver gang jeg ser en PC blive brugt til det samme priser
jeg mig lykkelig over at jeg ikke skal sidde med sådan en ustabil, grim
russisk kampvogn. Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG bytte mine Mac¹s for selv et
20 Ghz windoze samlesæt, om den så fandtes!

Mvh
Gunnar

Fra : Gunnar Holse

Dato : 23-07-01 09:24

> [...]
> Windows-domineret verden. Medmindre man er så seriøst nørdet, at man
> alligevel kan få Windowsprogrammerne til at trille på Mac¹en. "

Så må man jo acceptere at 'svinene' bemærker de mindste fejl der begås.
Jakob synes måske det er tid til at få massehysteriet vasket ved 60
grader..? En ting har han ihvertfald ret i. Det var meeget små ting der blev
jublet over.

> Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG bytte mine Mac¹s for selv et
> 20 Ghz windoze samlesæt, om den så fandtes!

Det står der vist heller ikke noget i Berlingeren om at du skal :)

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-07-01 10:30

> Det står der vist heller ikke noget i Berlingeren om at du skal :)

...nej, men det fornemmes nærmest imellem linierne, at hvis man er Mac
bruger, så er man så isoleret fra resten af omverdenen, at man nærmest må
betragtes som værende uintelligent nogensinde at have købt en Mac.

Gunnar K.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-07-01 09:23

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> [...]
> russisk kampvogn. Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG bytte mine Mac's for selv et
> 20 Ghz windoze samlesæt, om den så fandtes!

Min erfaring er at de fleste PC ejere/brugere ikke ved ret meget/en skid
om Mac, andet at de snart går konkurs, er gået konkurs, ikke kan gå på
nettet, kan ikke bruges til webdesign, reservedele findes ikke, der er
ingen spil og så videre og så videre.

Mange Mac brugere derimod kender udemærket til PC og er vant til at
arbejde ved dem via deres arbejdsplads.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-07-01 12:22

In article <B781A5CF.9A69%funkpost@mac.com>, Gunnar Kristiansen
<funkpost@mac.com> wrote:

> Er det bare mig, eller forekommer Jakob Skouboe fra Berlingske tidende at
> være endnu en PC nørd, som blot har alt imod Mac....?
>
> http://www.berlingske.dk/it/artikel:aid=110277

Den mand er da genial !!!

»Vi har åbnet en ny butik,« jublede Steve Jobs i sin åbningstale, og
hvad så man - en butik.

ROFL. Jobs åbnede en computerbutik, og brugte 10 min. på det. Jakob
Skouboe har da ret i, at det er kejserens nye klæder.

Eller:
> Men Steve Jobs svømmede storsmilende brystsvømning i den indbudte
> menigheds betingelsløse kærlighed fra den tætpakkede sal.

Hvis man kan bruge det danske sprog på den måde, så
Og han har jo ret i sin konklusion:

> Minimale nyheder præsenteret som åbenbaringer til en kritikløs skare af
> hardcore Apple-fans.

Også her i grupper har stemningen været flad.

Så giv Jakob Skouboe en hånd og et øre - det er reel kritik, og der kan
ikke sættes fedtede fingre på den. Vi trænger til at komme lidt ned på
gulvet.

//Peter Gersmann

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-07-01 16:25

> Så giv Jakob Skouboe en hånd og et øre - det er reel kritik, og der kan
> ikke sættes fedtede fingre på den. Vi trænger til at komme lidt ned på
> gulvet.

Hmmm....

Gunnar K.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-07-01 08:58

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Den mand er da genial !!!

Jeg synes faktisk også, at artiklen ikke er "helt ved siden af", men den
bære præg af fakta som bruges til "sort seer" konklusioner. Et eksempel:

Berlingske skriver:

"Selskabets kvartalsregnskab, som blev offentliggjort op til Macworlds
åbning, blev heller ikke omtalt af Steve Jobs. Regnskabet viste et
dalende overskud i tredje kvartal på 61 millioner dollar (533 millioner
kroner) i forhold til 200 millioner dollar (1,7 milliarder kroner) i
samme kvartal året før, hvilket fik Apple-aktien til at falde hele 17
procent på Nasdaq-børsen."

TidBITS skriver om det samme:

"**Apple Posts $61 Million Q3 Profit** -- Apple posted a $61
million profit during its third fiscal quarter of 2001, meeting
analysts' expectations, although the company warned that the
current economic slowdown could cause future revenue to fall short
of forecasts. Apple's sales for the quarter were $1.475 billion,
down over 29 percent from the same quarter a year ago, but up from
the previous quarter's $1.43 billion. Apple says it shipped
827,000 Macs at a profit margin of 29.4 percent, with
international sales accounting for 44 percent of the total. The
company maintains more than $4.2 billion in cash, and Apple offset
a one-time $7 million charge for its acquisition of PowerSchool,
Inc., a Web-based student information system, with $7 million in
investment income. Compared to other computer makers, Apple stock
has been faring well recently, buoyed in part by the high-profile
opening of retail stores, the record-setting debut of the new
iBook, and strong sales in education. [GD]"

Det må jo siges at være to meget forskellige konklusioner udfra samme
information.

/Martin

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-07-01 11:41

In article <1ex1nej.ho9lh51p8pwe2N%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> [...]
> iBook, and strong sales in education. [GD]"
>
> Det må jo siges at være to meget forskellige konklusioner udfra samme

Yep! Den danske journalist kludrer i den kronologiske fremlægning.

Apple faldt ikke på regnskabet men pga. at der ikke er kommet nye
desktop produkter - og det er vel efterhånden 2,5 år siden, at der sidst
kom noget nyskabende produkter (PowerMac G3, B&W med nyt kabinet, USB,
FireWire og 100 Mbit netværk) som også kunne sælges.

//Peter

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-07-01 13:07

In article
<moof.immerfreundlich-34B60E.12412524072001@news.get2net.dk>, Peter
Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> kom noget nyskabende produkter

Oh boy - jeg græmmes. Undskylder den lige med sommervarmen

Misforstå det ikke - iMac og PowerMac er glimrende og noget af det
bedste som findes på markedet, men det er ikke lysår foran de andre.

//Peter Gersmann

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-07-01 14:28

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Den mand er da genial !!!

Helt så stærkt vil jeg ikke udtrykke det, men jeg kan nu heller ikke se
at hans ord er så forkerte endda. Præsentationen lignede jo alle andre
på IT-området, hvor brugernes forventninger pustes op til religiøse
dimensioner.

Jeg har f.eks. aldrig nogensinde hørt Bille Gates sige noget, som ikke
var almindeligt kendt i forvejen og alligevel har bl.a. den siddende
regerings ministre flokkedes om ham (verdenshistoriens største
kapitalist) som om han var den genfødte mesias, når han har nedværdiget
sig til at besøge vores lille land.

Og vi der lever i det forfængelige håb, at NU vil Steve endelig trække
kaninen op af hatten og sætte PC'erne på plads: En Terahertz G5 med
indbygget aftagelig 32" fladskærm, indbygget 10 gigabyte RAM og 2 stk
superdrives til 8000 dkr.... - ja vi må endnu engang vende os skuffet
bort og håbe på den næste præsentation, næste måned, næste år!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 12:00

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 12:00

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 12:00

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> (et længere indlæg) - men jeg har tit haft lyst til at spørge:
> "Hvorfor forekommer der undertiden 'huller' i MacSOUPs tråddiagram??

enten fordi indlæget er slettet fra din server eller fordi det endnu
ikke er nået frem.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Ronty

Dato : 26-07-01 22:47

Hmmm.... Kunne aldrig finde på at anbefale en pc... Hvad angår artiklen i
Berlingske så kan det da godt være at Expoen var en tynd kop te, men man kan
sku da ikke forlange at Apple gang på gang skal overraske verden med noget
helt vildt. Og det kan da godt være at Apple "kun" har 5 % af
verdensmarkedet, men som det gode gamle ordsprog siger:" Det er ikke
størrelsen det er gørelsen...." Apple er blevet spået til undergang gud ved
hvor mange gange, men det eksisterer da endnu...

Ronty

in article B7852835.EC2%jens@japok.dk, Jens H. Nielsen at jens@japok.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-07-01 18:00

"Jens H. Nielsen" wrote:

> Tag for eks. demonstrationen på keynoten. Ok den nye Power Mac er
> hurtig. Jeg mener mpeg2 i realtime !!!! Men så se på prisen. Ca.
> 30.000 + moms. Hvilken PC kunne man ikke få for de samme penge ?

Problemet med sådanne sammenligninger er, at du skal huske at medregne
ting som onboard Gigabit ethernet, FireWire, modem og DVD brænder (video).

Et PCI(*) Gigabit netkort koster f.eks. omkring kr. 6-8.000,- og en DVD
brænder ligger omkring de kr. 8-10.000,-

Desuden skal man jo også se på designet, af alt fra kabinettet til
tastatur og mus, der bestemt også koster en hel del at udvikle.

*) Og PCI er ikke hurtigt nok til overførelse med denne hastighed, så
man vil ikke få udnyttelse af mere end cirka halvdelen (~512 Mbps).

Michael Rasmussen, <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-01 19:09

In article <3B644116.AAEBFD18@grafisk.dk>,
Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> Problemet med sådanne sammenligninger er, at du skal huske at medregne
> ting som onboard Gigabit ethernet, FireWire, modem og DVD brænder (video).

Problemet er også at man ikke kan fravælge dem på Apples maskiner, og
dermed kommer til at betale for en masse man alligevel ikke har brug
for/ønsker.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 19:10

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> Problemet med sådanne sammenligninger er, at du skal huske at medregne
> ting som onboard Gigabit ethernet, FireWire, modem og DVD brænder (video).

jeg har som mange mrugere ikke brug for én eneste af de ting i en
stationær - problemet med Apples nuværende produktlinie er at man ikke
kan slippe for disse features og der med spare... For 30.000 kr kan du
sagtens få en matchende PC mht features, også for 20.000

(nb det er svært at købe en computer uden modem)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-07-01 19:56

Sådanne kort står i 1295,- inkl. moms (www.edbpriser.dk).

> og en DVD
> brænder ligger omkring de kr. 8-10.000,-

1. Prisen er kun 780 USD.

2. Hvad vil du bruge den til?
Rigtige DVD masters afleveres på DLT bånd.

> Desuden skal man jo også se på designet, af alt fra kabinettet til
> tastatur og mus, der bestemt også koster en hel del at udvikle.

Tænker du på ADC, at der ikke er strømudtag til skærm, at både
FireWire og USB stik er gemt omme på bagsiden, at der ikke er noget så
banalt som en mikrofon port, det monumentale pladsforbrug, manglen på
en mus med højreklik - eller? Ja, døren er mere end smart, bundkortet
er nydeligt og den ydre finish er flot.

Tænk hvis man kunne få en mere skrabet udgave, så det var muligt at
vælge om man ville betale for designet eller bruge pengene på noget
andet. Friheden til at være individuel

Det HELT STORE problem er imidlertid at betale for noget man ikke
bruger. Der er gigabit kort i maskinerne - men hvem pokker bruger det,
og har tænkt sig at skifte kabler og switche? Ja - der er
DVD-brændere, men bliver de brugt? Er det værd at betale for?

//Peter

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 29-07-01 23:56

> [...]
> og har tænkt sig at skifte kabler og switche? Ja - der er
> DVD-brændere, men bliver de brugt? Er det værd at betale for?

Tja det ville være spænede, hvis de lavede en Mac OS X udgave til PC, der
kunne køre Linux og Win programmer. Så ville Microsoft have en slem
konkurrent på halsen. Tænk jer at køre Mac OS X på en billig PC ? Åhh det
ville være sagen. Så ville overstående problem heller ikke eksistere... Men
mon Apple tør tage sådan et valg og give slip på deres monopol ? og kæmpe
mod et andet nemlig Microsoft ?
Mac OS X er jo klart federe end f.eks. Windows XP. Se det ville blive en
spænede kamp.

Mvh.
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 00:06

Jens H. Nielsen <jens@japok.dk> wrote:

> Tænk jer at køre Mac OS X på en billig PC ? Åhh det
> ville være sagen. Så ville overstående problem heller ikke eksistere... Men
> mon Apple tør tage sådan et valg og give slip på deres monopol ?

Nej, de ville afgå ved døden inden et år eller 2. Apple er et hardware
firma der er i stand til at sælge hardware til overpris pga. af
overlegen software.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : MacMan

Dato : 30-07-01 12:08

I brevet "1exc2t7.1vnqhhkpc05pqN%reippuert@mac.com" skrev Morten Reippuert
Knudsen (reippuert@mac.com) den 30/07/01 1:05:

> Nej, de ville afgå ved døden inden et år eller 2. Apple er et hardware
> firma der er i stand til at sælge hardware til overpris pga. af
> overlegen software.

Jeg synes nu det er pga. overlegen hardware
Grunden til at jeg ikke kan udstå PC'er er, selvfølgelig Windows, men også i
høj grad at der altid er problemer med PC'ers hardware. Dels larmer de,
hvilket for mig er meget stressende, dels er de grimme og uanset hvilken
kvalitet man køber, ja, så prøv at sammenligne indersidens kabelføring i en
PC og en Mac - sjusk.
Så kan det så godt være vi Mac brugere sidder og fedter rundt med 8x
CD-brændere mens alle andre bruge 16x etc., men det kan jeg nu godt leve
med.

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 12:17

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Jeg synes nu det er pga. overlegen hardware
> Grunden til at jeg ikke kan udstå PC'er er, selvfølgelig Windows, men også i
> høj grad at der altid er problemer med PC'ers hardware.

det du opfatter som problemer med harware skyldes dårlig software (PNP
osv)

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-07-01 16:27

> [...]

> russisk kampvogn. Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG bytte mine Mac's for selv et
> 20 Ghz windoze samlesæt, om den så fandtes!

Tja...megen selvglæde over ikke så meget. Steve Johs træder vande. Ingen
hardware nyheder udover beskedne speedbumps til G4 og iMac, cubens
afgang var ventet og den fik lov til at gå ud gennem bagdøren uden Jobs
kommenterede det.Og så kommer der en version af MacOS X der hedder 10.1
som skulle have heddet 10.0, OS X brugere har været betatestere for
Apple og kørt med Public Beta 2.
Det er ikke Apples undergang, de kan til gengæld heller ikke rigtigt
levere noget der kan berettige den mediebevågenhed denne sommer.
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-07-01 18:21

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Er det bare mig, eller forekommer Jakob Skoubou fra Berlingske tidende at
> være endnu en PC nørd, som blot har alt imod Mac....?
>
> http://www.berlingske.dk/it/artikel:aid=110277

Jeg kan ikke lade være med at give ham ret. Det lyde hjernedødt når folk
jubler over ubetydelige detaljer, samt at Apple altid let og elegant
springer over væsentlige ting som: Ok, vi opgiver kuben, men vi ved hvad
vi gjorde galt. Sandheden er i den henseende nok, at de (nok SJ)
simpelthen ikke begriber, at folk ikke vil holdes for nar af afsindige
priser på ligegyldige produkter. Jeg har ikke haft lyst til at se den
seneste keynote, men hidtil at have hørt den højlydte jubel over en ny
farve til iMac'en, ja, det minder om en gosbel gudtjeneste, hvilket jeg
finder latterligt i forhold til noget så materielt som computerudstyr.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 23-07-01 22:29

HAK
> Er det bare mig, eller forekommer Jakob Skoubou fra Berlingske tidende at
> være endnu en PC nørd, som blot har alt imod Mac....?
HAK

Hejsa

Jeg er selv "PC-Nørd", men har en far som er "Mac-Nørd".

Jeg synes at artiklen bærer præd af et ubegrundet had mod Apple og man kan
fristes til at tro at vedkommende som har skrevet den gang lort har anvendt
sin position hos Berlingske til at få afløb for personlige diskutioner hvor
han har måttet indse at Apple på mange punkter er pc-platformen overlegen.
Hvis Apple er så dårligt - hvorfor kopierer Microsoft ofte idéerne fra
Apple? - En lille ting som grafisk brugerflade kan nævnes...

Nok om det. Jeg skriver lige til Berlingske og forklarer at manden
argumenterer usagligt og at en artikel som den ikke kan tages seriøst og at
jeg bestemt ikke kan anbefale nogen at tage Berlingske seriøst når sådanne
artikler kan gå igennem redaktionen... (har de haft praktikanter i den
periode?)

Thomas Neumann

Fra : Anders

Dato : 23-07-01 22:50

Neumann, Thomas skrev:

> [...]
>
> Thomas Neumann

Det sjove er ellers, at berlingeren er et af de få steder, som har tilbudt
sine medarbejdere macs som medarbejder-pc. Måske har journalisten fået en
powerbook med et par døde pixels. Eller også er han jaloux på sine
kollegaer, fordi han selv valgte et-eller-andet selvdødt dell-dyr.

Nej mere alvorligt sagt, så synes jeg at på lige netop dette mac-world viste
det sig, at mac brugere er kritiske og ikke æder alt råt. Der var ikke mange
klap fra salen til Jobs, kun til softwareudviklerne. Og diverse rapporter
fra "gulvet" på MW fortæller jo også sit sprog om skuffede folk. Men måske
har de danske Apple-folk smurt lige lovligt tykt på i deres præsentation.
Jeg fik mig i hvert fald en griner den lørdag i foråret på Nørrebro, hvor X
blev introduceret. Men det er selvfølgeligt et utaknemmeligt job at skulle
imitere Jobs, når man ikke er ham og samtidig skal gøre det i et land, som
skyer amerikanske her-kommer-jeg salgsmetoder.

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-07-01 14:14

On Mon, 23 Jul 2001 23:50:13 +0200, Anders wrote
(in message <B78268B5.4088%ajk@mac.com>):

> Det sjove er ellers, at berlingeren er et af de få steder, som har tilbudt
> sine medarbejdere macs som medarbejder-pc.<znip>

.... og bruger Quicktime

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 24-07-01 03:30

> [...]

> russisk kampvogn. Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG bytte mine Mac's for selv et
> 20 Ghz windoze samlesæt, om den så fandtes!

En meget intet sigende artikel... Og jo' jeg synes du har ret i din
kritik. Men det er vist efterhånden et meget kendt fenomæn at
journalistik i vore dage ikke bruges til at beskrive ting, men mere er
et udtryk for den enkelte jounalists synspunkter. Og artiklen bære præg
af en meget stor uvidenhed om hvad en Mac er. Han fremturer med floskler
som vist har eksisteret ligesiden windows opdagede vinduerne... Typisk
at det eneste han kan forholde sig til er designet, som egentligt er en
lille del af Mac'en. Gad vide om Jacob Skoubou nogen sinde har prøvet en
mac...

Han har dog ret i at præsentationen på expo'en var ret tynd, i forhold
til hvad man måske forventede. Og måske er det lidt af et problem for
Apple, at der forventes mirakler hver gang der bliver præsenteret nye
ting. Men man må da imponeres over et firma der (ifølge Jacob Skoubou)
kun sidder på 5 procent af computer markedet kan producere et unikt
styresytem, samtidig med computere der overgår alle de andre 95 procent.

Jeg har det lige som dig, ville _aldrig_ bytte min (ældre) G3'er for en
hvilken som helst PC'er.

--
MVH Nicolai Brandt