Musikbrug i USA?
Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-08 16:26

Ifølge denne artikel raser Van Halen over, at McCain har brugt et af deres
numre i forbindelse med et stort politisk møde.

http://politiken.dk/udland/valgiusa/article560381.ece

Hvordan kan de nu lige forhindre ham i det? Hvis McCain ellers betaler
afgifter osv for brugen, så er der vel intet i vejen med at bruge noget
musik i forbindelse med et møde? Van Halen klager over, at de ikke har fået
en ansøgning om at bruge nummeret. Det ville da også være lidt underligt at
ansøge om lov til at spille et udgivet nummer?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 17:51

> [...]
at
> ansøge om lov til at spille et udgivet nummer?

Tjah han kan vel heller ikke lide McCain.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-08 18:13

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> fået
> at

> Tjah han kan vel heller ikke lide McCain.

Det kan man jo så godt forstå, men det der undrede mig var, at de tror de
kan forhindre at deres musik bliver spillet ved særlige offentlige
arrangementer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 23:32

> Det kan man jo så godt forstå, men det der undrede mig var, at de tror de
> kan forhindre at deres musik bliver spillet ved særlige offentlige
> arrangementer.
>
> --
Kan de nok heller ikke. Men da forståeligt, at de nødigt vil slås i hartkorn
med ham.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-08-08 01:10

Allan Krautwald wrote:
> Kan de nok heller ikke. Men da forståeligt, at de nødigt vil slås i hartkorn
> med ham.

Jeg kan ikke se hvad der forhindrer dem i at indspille en ny sang, der
udtrykker deres modvilje mod McCain, og mod republikanere i al
almindelighed, i et klart og entydigt sprog.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 01:11

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se hvad der forhindrer dem i at indspille en ny sang, der
> udtrykker deres modvilje mod McCain, og mod republikanere i al
> almindelighed, i et klart og entydigt sprog.
>
> --
Næeh ikke hvis de ellers har en holdning til tingene.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-08 18:14

> [...]
> fået
> at

> Tjah han kan vel heller ikke lide McCain.

NB: Du har jo en "dagens ord" igang

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 23:33

> NB: Du har jo en "dagens ord" igang
>
> --
> Martin

Gud det har jeg da glemt alt om

Fra : ASKF

Dato : 30-08-08 19:06

Martin Bak ytrede sig i <g9boq0$2f5t$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>en ansøgning om at bruge nummeret. Det ville da også være lidt underligt at
>ansøge om lov til at spille et udgivet nummer?

De normale licensafgifter giver kun ret til at spille musikken ved
musikalske arrangementer. I denne forbindelse virderes det på ligefod
med at bruge det til andre kunstneriske frembringelser, som f.eks. en
film eller en reklame.

Kunstnere kan også i Danmark nedlægge forbud mod brugen af deres musik i
sådanne sammenhænge.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Martin Bak

Dato : 01-09-08 15:50

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> musikalske arrangementer. I denne forbindelse virderes det på ligefod
> med at bruge det til andre kunstneriske frembringelser, som f.eks. en

Æh? Er et politisk møde en kunstnerisk frembringelse?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-09-08 16:02

Martin Bak skrev:

>Æh? Er et politisk møde en kunstnerisk frembringelse?

Det er i hvert fald kunst at få folk til at tro på hvad de fyrer af på
sådan et møde.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : ASKF

Dato : 03-09-08 01:40

Martin Bak ytrede sig i <g9gvdh$19qh$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

>Æh? Er et politisk møde en kunstnerisk frembringelse?

Tja, politik kaldes jo gerne "det muliges kunst".

De store politiskiske møder i USA har ganske mange ligheder med anden
scenekunst, og det kan skam være kunst at levere en tale på den rette
vis, lige såvel som det kan være kunst at fremsige en monolog på en
teaterscene.

Ole Damgaard giver dig svaret med korrekt henvisning til Lov om
ophavsret.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 02-09-08 02:33

On 30 Aug., 17:26, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> en ansøgning om at bruge nummeret. Det ville da også være lidt underligt at
> ansøge om lov til at spille et udgivet nummer?

Det kan han forhindre med henvisning til begrebet Droit Morale, der er
med i alle ophavsretslove. I den danske love om ophavsret hedder det i
§ 3 : Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for
almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for
ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Vi er nok en del, der vil give Van Halen ret i at det er krænkende for
hans anseelse at blive koblet sammen med McCains valgkampagne.
mvh ole