Doris - Tivoli er åben - En teknisk katast~
Fra : Morten

Dato : 20-08-08 08:14

Hej

Som overskriften antyder købte jeg det album.
Det rent musikmæssige, stilart osv. vil jeg undlade at kommentere, da det jo
dybest set er personlig smag.

Men hold da ferie hvor er den tekniske kvalitet dog bare ringe, f.eks. kan
nævnes:

* CD'en er temmelig meget "overstyret", dvs. den klipper i spidserne fordi
der jo ikke er en værdi større end at alle 16 bit er 1 eller lavere end 0.
* Den er temmelig meget, for ikke at sige extrem dynamik-komprimeret.

OK, begge dele er set før, men jeg har da godt nok aldrig været ude for en
CD der har været så dårlig rent teknisk. Oven i de ovenstående ting lyder
den generelt bare forvrænget, lidt hen i retning af et kraftigt overstyret
kassettebånd, bare uden båndstøj. Temmelig mudret bas, mellemtone lige så og
en diskant der ikke er sprød. Og så snakker man idag om HD opløsninger -
hvad med lige at udnytte det CD'en formår først?

Citat fra pladeselskabets hjemmeside: "Et hold af Danmarks respekterede
musikere og Doris, alias forfatter Ditte Steensballe, spiller sammen på
Tivoli er åben."
http://www.irmgardz2.dk/tivolieraaben.html
Ja tak, men det ville lyde langt bedre hvis de satte en 15-årig der brændte
for god lydkvalitet til at mixe den - om så det var på båndoptagere fra
Fætter-BR, en mixer gennemsyret af LM-741 og hovedtelefoner fra Tiger.

Hvad er det jeg vil sige? Jo, den TEKNISKE KVALITET ER SIMPELTHEN BARE ALT
FOR RINGE!

Og det er synd, for det musikmæssige fejler bestemt ikke noget. Nu sidder de
færreste trods alt at lytter til musik de ikke bryder sig om bare fordi den
tekniske kvalitet er lav, men det betyder ikke at det er 100% fornøjelse at
høre på musik man godt kan lide hvis den tekniske kvalitet er så ussel som
det er tilfældet her.

Så hvis du overvejer at købe den, så tag et lyt inden du køber og afgør med
dig selv om du vil betale for et album af så ringe teknisk kvalitet.

Mvh
Morten

Fra : Holst

Dato : 20-08-08 08:28

Morten wrote:

> [...]
> en diskant der ikke er sprød. Og så snakker man idag om HD opløsninger -
> hvad med lige at udnytte det CD'en formår først?

Nu hørte jeg et indslag i tv med hende forleden og lidt af musikken.
Udgives den slags musik ikke typisk på kasettebånd?

Fra : Morten

Dato : 20-08-08 08:40

"Holst"

> Nu hørte jeg et indslag i tv med hende forleden og lidt af musikken.
> Udgives den slags musik ikke typisk på kasettebånd?

Derfor er der da ingen grund til at overstyre "båndet" så brutalt!

På Cæsar's tid (alias Bjarne Rasmussen) udgav man typisk musikken på vinyl
og så kopierede man den på kasettebånd. Alligevel var den tekniske kvalitet
selv efter et par kopieringer langt bedre end det er tilfældet på pågældende
CD.

Det er da tankevækkende, at man i 60'erne og 70'erne kunne finde ud af at
lave noget der er langt bedre rent teknisk end de udgivelser der er i dag.
Og det på trods af, at hvis man virkelig VIL, så har man alle muligehder i
dag for at lave en udgivelse af højere kvalitet end nogensinde.

Mvh
Morten

Fra : Ralph

Dato : 20-08-08 14:53

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hørte jeg et indslag i tv med hende forleden og lidt af musikken.
> Udgives den slags musik ikke typisk på kasettebånd?

Det var også min første tanke, jeg skiftede faktisk væk fra P3 da hun blev
interviewet - læste så lidt senere om hende, der er da vist potentiale med
den besætning, jeg gider bare ikke høre sange om pik og kusse ("håndspilet"
hahahaha)

Sunget og håndspilet af:

.. Ditte Steensballe: Leadvokal, kor, korarrangement, tambourin, xylofon
.. Hilmer Hassig: Guitar, bouzouki, tangenter, bas, percussion
.. Kåre Bjerkø: Harmonika
.. Thomas Boje: Bas
.. Cengiz Cevik: Saz
.. Anders P. Jensen: Tangenter
.. Jimmy Jørgensen: Vokal
.. Povl Kristian: Sav
.. Nanna Lüders: Vokal, kor, korarrangement
.. Tomas Ortved: Trommer
.. Øyvind Ougaard: Harmonika
.. Mik Schack: Vaskebrædt
.. Martin Spangs: Percussion
.. Kenneth Thordal: Vokal, mundharpe, ukulele
.. Carsten Valentin: Banjo, spansk guitar

Musik: Ditte Steensballe/Hilmer Hassig
Tekst: Ditte Steensballe
Mix, produktion: Hilmer Hassig