Kartoffel-tilbehør
Fra : helle

Dato : 17-09-08 08:13

Har nogle gange på lidt bedre restauranter fået noget der ligner
kartoffelgratin, men tilsyneladende uden fløde, men med meget tynde
sammenpressede kartoffelskiver og serveret skåret, nærmest som et
stykke lagkage - og ja - jeg kender godt "kartoffelsnitter med ost"
fra Arla og det er ikke dem! - nogen der kan hjælpe med en opskrift

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-09-08 15:21

On Wed, 17 Sep 2008 07:13:10 -0700 (PDT), helle <hbknudsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>stykke lagkage - og ja - jeg kender godt "kartoffelsnitter med ost"
>fra Arla og det er ikke dem! - nogen der kan hjælpe med en opskrift

Hej Helle!

Det må være kokkkelærligens skræk pommes anna, du har fået serveret på
restauranterne. Det er tynde, tynde lag af kartofler -- og mange af
dem. Hvert lag pensles med klaret smør. Efterfølgende sættes lagene
under pres for slutteligt at bages i ovn. Firkanter udskæres oftes i
kold tilstand og varmes -- og kan evt. gies en tur under grillen for
at opnå sprød skorpe.

Jeg har en opskrift her i forbindelse med en klassisk omgang oksefilet
med sauce bordelaise, bacondrys og ja, pommes anna:

http://www.bergholt.net/boef_pommes_anna_sauce_bordelaise_oliventapenade.html

Opskriften på pommes anna er ca. midt på siden.

God fornøjelse!

---
Mvh.
Kasper Bergholt