Kaffe, er der overhovedet forskel i kvalit~
Fra : Jan

Dato : 15-09-08 12:05

Der findes et utal af kaffemærker, herunder forskellige varianter som
'mellemristet' og 'specialristet' (og andre "plusord").

Hvis vi nu ser nu på den almindelige standard-kaffe man kan købe i Netto,
Fakta m.v., ER der så overhovedet nogen forskel i kvaliteten, typen og
smagen? Det er rimelig tilfældigt hvilken pose kaffe jeg putter i
indkøbskurven, for jeg synes alligevel alle smager rimelig ens.

Hvad sir I?

NB: Kan I smage forskel på specialristet og mellemristet?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-09-08 12:37

"Jan" <jan@haver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad sir I?
>
> NB: Kan I smage forskel på specialristet og mellemristet?

Kaffe mister en stor andel af sin smag efter den første uge efter ristning.
Når kaffen er malet mister den yderligere smag blot timer efter. Og et
papirfilter i en kaffemaskine "stjæler" også sin andel af smag, da olier fra
kaffen bliver siddende i filteret. Derfor vil forskellen på diverse
formalede supermarkedskaffer være forholdsvis begrænset, selvom de er
vakuumpakkede. Grunden til at det dufter så dejligt, når man åbner en pose
kaffe er, at al aromaen netop har forladt bønnerne.
"Specialristet" dækker vist bare over en mørkere ristning, hvilket giver en
mere bitter og mindre syrlig kaffe.
Hvis man vil optimere sin kaffeoplevelse betragteligt kan man investere i
sin egen kaffekværn, et genbrugsguldfilter til kaffemaskinen og/eller en
stempelkande. Så køber man sin kaffe i hele bønner, gerne hos et
"mikroristeri", som der bliver flere og flere af. Så opnår man et
kvantespring i kvalitet, for en forholdsvis beskeden investering...........
Bliver man supernørdet ender man med at riste sin kaffe selv. Og så er
broerne tilbage til supermarkedskaffe brændt for altid

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-08 05:44

On Sep 15, 1:04 pm, "Jan" <j...@haver.dk> wrote:
> [...]
> smagen? Det er rimelig tilfældigt hvilken pose kaffe jeg putter i
> indkøbskurven, for jeg synes alligevel alle smager rimelig ens.

Nogle af discount forretningernes kaffe er ringe, smager helt forkert.
Og der er desuden forskel på typen af bønner og friskheden.
Så jeg vil sige at kaffe er lige så forskellig som øl.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Martin Bak

Dato : 15-09-08 13:30

> [...]
>
> Hvad sir I?
>
> NB: Kan I smage forskel på specialristet og mellemristet?

Ja det kan jeg helt bestemt. "Specialristet" kaffe er for mig helt
udrikkeligt. Selv de almindelige "mærkekaffer" BKI Classic, Merrild, Blå
Karat, Gevalia osv osv, er der stor forskel på.
Bryggemetoden betyder også ret meget for kaffens smag. Er det kaffemaskine,
kogende vand+kaffefilter, stempelkande eller madam blå, det giver altsammen
en forskellig bryg.
Men det er jo et spørgsmål om smag, så hvis du er tilfreds uanset hvilken
kaffe der lander i din indkøbskurv, så er det jo fint. Bortset fra, at hvis
jeg kommer på besøg og du den dag serverer mørkristet eller specialristet
kaffe, så kan jeg nok kun lige drikke en halv kop
Selv foretrækker jeg en god mellemristet kaffe, tilberedt i stempelkande. Af
bekvemmelighed er det oftest BKI classic, men friskmalet kaffe giver lige
det ekstra pift.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : erling hansen

Dato : 16-09-08 08:28

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> bekvemmelighed er det oftest BKI classic, men friskmalet kaffe giver lige

Mine foretrukne supermarkedskaffer er Café Noire eller Peter Larsens -
begge i hele bønner, som så kværnes på min egen kværn umiddelbart før de
overhældes med 80-85 grader varmt vand i min Eva Solo kande. Kværn og
brygning betyder væsentligt mere for smagen end sorten gør.
Når jeg en sjælden gang kommer til staden går jeg i en kaffeforretning
efter Comumbiansk bjergkaffe, let ristet. (herligt let syrlig og frisk
smag!)
mvh
Erling