Æblemos - med skræl...?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-09-08 09:50

Hej med jer

Jeg har tænkt mig at lave min egen æblemos, men er det virkelig nødvendigt
at skrælle alle æblerne først?

Jeg har sådan en kværn med håndsving og si (håber i ved hvad jeg mener, her
i Sønderjylland kalder vi den for en "flotte Lotte"), hvor man kan køre de
kogte æblestykker igennem.

Hvad gør i?

--
Hilsen Jakob

Fra : Max

Dato : 14-09-08 10:06

Hej Jakob

> Jeg har tænkt mig at lave min egen æblemos, men er det virkelig
> nødvendigt at skrælle alle æblerne først?

Nej da, hvis du ikke har lyst, ja så lad være. Du kan så lade dem
være i eller også kan du fiske dem op til sidst, det er eget valg.

Jeg bruger helst Belle de Boscop til den slags og jeg tager
gerne slæbet med at putte dem igennem min æbleskræller.

--
Mvh Max

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-09-08 14:42

> min æbleskræller.

Hvad er det for en fætter...? Jeg har kun en skrællekniv.

--
Hilsen Jakob

Fra : Hauge

Dato : 14-09-08 14:49

Jakob Griffel wrote:

> Hvad er det for en fætter...?

Konen da, hvad ellers?

Mvh Hauge

Fra : ShutEye

Dato : 14-09-08 14:53

> Konen da, hvad ellers?

Haha :þ

Min mor har også en Stef-O-Matic til at klare opvasken.
(Min fars navn er Steffen :)

Fra : Max

Dato : 14-09-08 16:22

Hej Jakob

> Hvad er det for en fætter...? Jeg har kun en skrællekniv.

Sådan en her
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/productinfo.asp?id=108

den gør det til en leg at omdanne 5 kg æbler til æbleflæsk :)

Fåes forøvrigt noget billigere hos isenkræmmeren til tider.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 14-09-08 16:35

Hej

> Sådan en her

Her er så en link der virker

http://www.vitrinen.dk/shop/aableskraeller-1359p.html

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-08 16:44

Max skrev:
> Hej

> Her er så en link der virker
>
> http://www.vitrinen.dk/shop/aableskraeller-1359p.html

Sådan en noget lignende har vi. Den er supergod til æbletærte

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 14-09-08 16:49

Hej Erik

> Sådan en noget lignende har vi. Den er supergod til æbletærte

Den er også supergod til at få ungerne til at spise æbler, der
er krig om de lange skræller :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 14-09-08 16:51

Hej Max
Max wrote:
> Fåes forøvrigt noget billigere hos isenkræmmeren til tider.

Mindes at have set den i Bilka til omkring 100 kr for ikke så længe siden.

Mvh Hauge

Fra : Kirsten Marker

Dato : 14-09-08 12:37

Hej!
du kan godt koge æblerne med skræl, æblerne skal blot deles et par gange og
alle urenheder og mørke pletter fjernes inden kogningen, (skal være helt
møre) derefter presses æblemassen igennem en stor fintmasket si, ( kan
blive et stort arbejde) men du får en meget fin æblemos ud af det.
Tænkte på, at man vel også kunne blende æblerne efter endt kogning, så vil
æblemosen blive rigtig fiberholdig, men hvordan den kommer til at se ud,
ved jeg ikke, men man kunne jo prøve med en lille portion først.
Mvh
kirsten

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-09-08 20:12

On Sun, 14 Sep 2008 13:37:19 +0200, "Kirsten Marker"
<kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote:

>Tænkte på, at man vel også kunne blende æblerne efter endt kogning, så vil
>æblemosen blive rigtig fiberholdig, men hvordan den kommer til at se ud,
>ved jeg ikke, men man kunne jo prøve med en lille portion først.

Altså blende æbler med kerner og skræl -- el. med skræl med uden
kernehus?

Ja, fiberindholdet vil sikkert blive højere, men bitterheden ligeså.
På grænsen af det uønskværdige, vil jeg tro.

Da jeg var 12-13 år, havde vi 5 flotte æbletræeer i haven. Efter en
god omgang æblekrig mellem teenagedrene blev vi sulte. Samlede masser
af æbler sammen og skar kernehusene ud. Gad ikke skrælle dem. Kogtem
dem med sukker og vanilje og håbede i hjertet på en grød så god,
syrlig og smagfuld som mormors. Resultatet udeblev. Det er den værste
æblegrød og æblesuppe, jeg nogensinde har smagt.

Så ja, jeg ville skrælle æblerne. Madæbler har generelt en tyk skræl
som er meget syreholdig. Ved kogning kan den udvikle meget bitre
smagsnuancer.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest boeuf
bourguignon).

Fra : Inger D.

Dato : 14-09-08 12:53

> [...]
>
> Jeg har sådan en kværn med håndsving og si (håber i ved hvad jeg mener,
> her i Sønderjylland kalder vi den for en "flotte Lotte"), hvor man kan

Jeg foretrækker æblemos med skræl og gerne lidt rustikt med "klumper" i, men
det er jo en smagssag.
I hvert til fælde kan det sagtens lade sig gøre, at lave æblemos med skræl.
Jeg skære æblerne i tern (uden kernehus og stilk), koger dem møre i en smule
vand og smager til med sukker. Hvis det skal gemmes, ryger det i fryseren.

Inger D.