saftpresser/gulerodssaft
Fra : erling hansen

Dato : 13-09-08 22:18

Er der nogen der har gode erfaringer med en saftpresser, som kan gøre
noget ved en gulerod, sellerier, o.a. 'hårdt' materiale? Jeg har 2
blendere med hver sin såkaldte saftpresser til, men ingen af dem kan få
noget ud af f.eks. en gulerod, og jeg vil helst have frisk fremfor dem i
karton med tilsætning o.s.v.
Personlige erfaringer med ......???
mvh
erling

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 14-09-08 00:07

On 13 Sep., 23:17, eh...@mail.dk (erling hansen) wrote:

> [...]
> blendere med hver sin såkaldte saftpresser til, men ingen af dem kan få
> noget ud af f.eks. en gulerod, og jeg vil helst have frisk fremfor dem i

Vi har en saftpresser af Føtex' billige mærke, som vi købte for nogle
år siden. Den bliver faktisk brugt nu og da, men er naturligvis også
god til at samle støv. Den klarer nemt og uden problemer gulerødder.
Har aldrig forsøgt mig med selleri, da sellerisaft ikke lige tiltaler
nogen her i huset.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 14-09-08 08:35

Hej erling

> Er der nogen der har gode erfaringer med en saftpresser, som kan gøre
> noget ved en gulerod, sellerier, o.a. 'hårdt' materiale? Jeg har 2

Nu ved jeg ikke hvad en saftpresser er, men en saftcentrifuge kan
få utrolig meget ud af gulerødder og den slags. Og sådan en kan
man finde i genbrugsbutikken til små penge.

--
Mvh Max

Fra : Esther

Dato : 14-09-08 04:00

On Sep 13, 11:17 pm, eh...@mail.dk (erling hansen) wrote:
> [...]
> blendere med hver sin såkaldte saftpresser til, men ingen af dem kan få
> noget ud af f.eks. en gulerod, og jeg vil helst have frisk fremfor dem i

Her er en test af 4 af slagsen:
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testhusholdning/article347969.ece

Kan supplere med egne erfaringer: Havde en Braun i mange år, den var
fin nok, men blev lidt skæv til sidst så den hoppede som en ulykke.
Seneste model er en Magimix (omkring 1900 kr pt), den er rigtigt god,
men prisen er selvfølgelig en ulempe, hvis man kun vil bruge den et
par gange om året.
Hvis du investerer i en saftpresser, kan jeg anbefale at kombinere
grønt/frugt, da grønsager ofte mangler det syre, der gør saften
interessant.
Gulerod/appelsin er en klassiker. Det samme er rødbede/vindruer.

Hilsen Esther

Fra : erling hansen

Dato : 14-09-08 16:58

Esther <ufo.danmark@hotmail.com> wrote:

> grønt/frugt, da grønsager ofte mangler det syre, der gør saften
> interessant.
> Gulerod/appelsin er en klassiker. Det samme er rødbede/vindruer.
>
> Hilsen Esther

Tusind tak for jeres svar. Det ser ud til at mit behov for friskpresset
grøntsagssaft får sig en ordentlig en på frakken med alt det besvære som
saftpresseren indebær. Jeg vil prøve et stykke tid endnu at klare mig
med den færdige på kartoner.
Tak
mvh
Erling

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 14-09-08 11:56

On 14 Sep., 17:58, eh...@mail.dk (erling hansen) wrote:

> Tusind tak for jeres svar. Det ser ud til at mit behov for friskpresset
> grøntsagssaft får sig en ordentlig en på frakken med alt det besvære som
> saftpresseren indebær.

Hvad er det for besvær? Jeg synes, det er ganske enkelt. Og den er
uhyre nem at rengøre, hvis man vel at mærke rengør den med samme og
ikke venter et par timer eller (gys!) til dagen efter.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 14-09-08 22:54

Esther wrote:

> [...]
>interessant.
>Gulerod/appelsin er en klassiker. Det samme er rødbede/vindruer.

Det er nemlig korrekt. Lidt citronsaft indgår i mange opskrifter.

Lad mig henlede opmærksomheden på en helt anden anvendelse: Brug
safterne som supplement til fond, når sovsen skal tilsmages.
Deler man tilsætningen i tre (start, midtvejs og lidt saft lige før
servering) får man de helt fine nuancer fra grøntsagerne med i maden.

Endvidere kan pulpen (de fint revne faste dele) tilsættes en sovs fra
starten som tykningsmiddel, så man kan mindske, eller helt undgå,
smør/mel eller fløde.

Lav en stor portion nu, hvor man kan få en sæk løg eller gulerødder
for en tiér. Både saft og pulb kan fryses i nogle år, da der er ringe
fedtindhold.

m.v.h. Emil

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-09-08 19:34

On Sun, 14 Sep 2008 23:54:06 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>Deler man tilsætningen i tre (start, midtvejs og lidt saft lige før
>servering) får man de helt fine nuancer fra grøntsagerne med i maden.

Princippet om tilsætning ved start, midtvejs og umiddelnart inden
servering er fremragende for en lang række råvarer -- og kan varmt
anbefales!

Nuancer dampes væk og andre opstår -- og det kand er kompenseres for
med et approach. Ligeså teksturer -- fx små fine tern af gulerod --
udkogte, bløde & søde og sprøde, knasende og en anelse krydrede.

>Endvidere kan pulpen (de fint revne faste dele) tilsættes en sovs fra
>starten som tykningsmiddel, så man kan mindske, eller helt undgå,
>smør/mel eller fløde.

Også en rigtig god idé. Ses brugt i mange provence-retter -- hvor man
jævner med grøntsagspulp i stedet for roux/melopbag, fløde. Løg har en
fin evne til at både søde og jævne.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest: Boeuf
bourguignon)

Fra : Aegir

Dato : 16-09-08 12:02

> [...]
> blendere med hver sin såkaldte saftpresser til, men ingen af dem kan få
> noget ud af f.eks. en gulerod, og jeg vil helst have frisk fremfor dem i

Magimix er en dejlig saftpresser som ikke er særlig besværlig at gøre
rent og så larmer den ikke som mange af de andre. jeg bruger den til
både rødbede, selleri og gulerødder.
her er et link til en butik hvor de har flere forskellige saftpressere
www.emmers.dk

mvh Kristian

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-09-08 05:53

Magimix er en dejlig saftpresser som ikke er særlig besværlig at gøre
rent og så larmer den ikke som mange af de andre. jeg bruger den til
både rødbede, selleri og gulerødder.

Må jeg lige anbefale, at man smider er godt stykke frisk ingefær i pressen?
Det smager godt, især sammen med æble, rødbede og gulerod, og så er det godt
for helbred og humør

Margrete/ www.smagsuniverset.dk