Verdens billigste,nemmeste,sundeste klapsa~
Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-08 13:19

Min mor lærte mig at lave madpakke og på kollegiet lavede jeg
helleflynder-med rugbrød på hver side FOR EN UGE AD GANGEN for at se om det
begyndte at lugte trods køleskab - det gjorde det ikke, og *jeg sparede
tid* - en stor hobby for mig (lært af min far)

Da jeg af min søn i sommers lærte at komme kanel i havregryn med sukker -
hvor jeg ikke bruger mælk men vand - så genoptog jeg
klapsammen-samlebåndsproduktion og har fundet at man mellem et
fuldkorsrugbørd og et knækbrød kan lægge havregryn rørt op med
vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej eller hvad man
nu har og det er fiberrigt og holder sig over en uge, selv uden for
køleskab -

Men pizza smager bedre,så man skal have travlt eller være sparsommelig eller
health-freak

Knækbrøddet(næsten fladbrød-tyndt - fra Aldi) blir blødt og det er OK -
- det fylder ikke så højt som to stk brød og det er stærkt trods gennemblødt

Fra : sjp

Dato : 12-09-08 13:40

> [...]
>
> Knækbrøddet(næsten fladbrød-tyndt - fra Aldi) blir blødt og det er OK -
> - det fylder ikke så højt som to stk brød og det er stærkt trods

Hvad får dig til at tro at "havregryn rørt op med
vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej" skulle være
specielt sundt.

Mvh stig

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-08 13:55

"sjp" <jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad får dig til at tro at "havregryn rørt op med
> vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej" skulle være
> specielt sundt.

Det meste er havregryn der har sunde fibre i massevis

Sjældent bruges pølse-tyndskive eller leverpostej
Brød på begge sider, uanset type er sundt og mætter og

Når jeg spiser lutter mikrobølgede kartofler er det også sundt - og lidt
kedeligt

Madollie tilsættes i mængde svarende til tyndt påsmurt margarine og ofte
slet ikke , især kun havregryn og sukker

Fra : Ralph

Dato : 12-09-08 15:49

"sjp" <jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad får dig til at tro at "havregryn rørt op med
> vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej" skulle være
> specielt sundt.

Jeg ved ikke med jer, men JEG synes det sjovt at Bo bruger en masse energi
på at spare tid og dernæst bruger han en masse tid på at fortælle hele
verden om hvor meget tid han sparer.

--
Ralph

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-09-08 19:11

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved ikke med jer, men JEG synes det sjovt at Bo bruger en masse energi
> på at spare tid og dernæst bruger han en masse tid på at fortælle hele

Der vil jeg give dig ret, men du er nu ikke mere OT end BW selv er... der er
godt nok ikke mange gram videnskab i det pjat han lukker ud :)

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-08 02:03

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der vil jeg give dig ret, men du er nu ikke mere OT end BW selv er... der
> er godt nok ikke mange gram videnskab i det pjat han lukker ud :)

Jeg kender fundatserne og der er naturvidenskab bag mine indlæg her

Fiberrigdom er mirakuløst høj i forhold til pris og det er hurtigt incl at
spise, fordi man ikke skal bruge ske

Sundhed mht vitaminer er også extrem høj når man bruger havregryn rørt op i
vand som klæbemiddel mellem to brødskiver i stedet for smør

Den sunde klapsammenmad kan fornyes med talrige rester, og fejlindkøb, fx
tyndt skåret skinke af den dyre sydeuropæiske type.
Det er dyrt når kun på brød men med havregrød som smøremiddel og klæbemiddel
er det enormt drøjt, økonomisk og lækkert

At optimere ny kombinationer sagligt er science

Fra : Morten

Dato : 17-09-08 15:10

> Jeg ved ikke med jer, men JEG synes det sjovt at Bo bruger en masse energi
> på at spare tid og dernæst bruger han en masse tid på at fortælle hele
> verden om hvor meget tid han sparer.

Men så tænk på, at hvis han ikke sparede al den tid, så havde han jo ikke
tid til at fortælle os om hvor meget tid han sparer ;)

Mvh
Morten

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-08 18:21

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men så tænk på, at hvis han ikke sparede al den tid, så havde han jo ikke
> tid til at fortælle os om hvor meget tid han sparer ;)

Jeg er søn af en ingeniør og opfinder og min drøm er at udvikle adfærd som
andre har lyst at kopiere og som vil spredes som ringe i vandet og øge
trivsel

Tidsstudier var min far trænet i, men vigtigere er at man synes det er sjovt
og lækkert hvad man producerer

Når jeg har ringet og talt med nogen om et emne, og det var en god snak, så
tænker jeg, hvordan andre kan finde ind i gode snakkevenskaberf, så når de
vil skrive om et emne, så har de en stor telefonbog på komputeren og ringer
til netop den, der har lyst at diskutere det, du er tændt på lige nu.

Computer kan en masse, og reklamer sendes, når cookien har afsløret særlige
interesser. Ved at se hvordan man bruger computerdating, kan der oparbejdes
viden, så de helt rugtige snakkepartnere foreslås

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-08 18:05

"sjp" <jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad får dig til at tro at "havregryn rørt op med
> vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej" skulle være
> specielt sundt.

Det er ikke verdens lækresteklapsammen madder, i dissse smørrebrødstider.
Men billig og nem og intet usundt fedt smøres på brødet. Havregrynene
hælder jeg kogende vand på efter at krydderi og sukker mm er blandet i. Så
fås en klistret tyk pålægsgrød der klæber godt ved brødet og som med rette
tilsætninger kan gøres meget velsmagende.
Praktisk og billlig i en tid hvor vi skal spiee endeskiver af brødet.
Der er næsten ingen grænser for hvad du kan blande ind i havregrødspålægget
og det er bekvemt og praktisk, mugner eller rådner ikke, og
variatinsmulighederne er mange ved denne sparemad.
Jeg køber i indvandrerbutikkerne stødt koriander, spidskommon og chilil og
blander i forholdet 9-5-1 og så er det fremragende carry, uden unødvenig
gult smagsløst farvestof(gurkemeje)
Kun hvis jeg har rest, der skal spises i tide, indblander jeg
spegepølse/andetKødpålæg eller en smule leverpostej
Mine lejere sidste år var vegetarer og spiste lækkert. Det er jeg også nu,
for at se om jeg kan leve så billigt som dem og så velsmagende, og dette
påfund gjorde det let - og med enorme variatiosmuligheder. Og aldrig har jeg
brugt så lidt tid på min mad - udover når jeg har fråset med slik og snacks

Fra : @

Dato : 15-09-08 13:10

On Fri, 12 Sep 2008 14:39:30 +0200, "sjp"
<jesperpedersen12@hotmail.com> wrote:

>"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad får dig til at tro at "havregryn rørt op med
>vand+sukker+krydderiblandiger+madolie+spegepølse/leverpostej" skulle være
>specielt sundt.

det er rigtigt som BW gør, havregrynene bør tilføres en eller anden
form for fugtihed (gerne lang tid) inden indtagelse

<<<<<
Fytinen kan blive nedbrudt af et andet stof, der hedder fytase.
Fytase, som ligeledes findes i kom, er et enzym (dvs. et hjælpestof),
der kan nedbryde fytin, så mineralerne bliver frigjort. Fytase bliver
aktiveret af fugtighed og/eller varme (ikke over 40°C), og det skal
bruge nogen tid, før det har nedbrudt fytinen. Derfor bør alle hele
korn lægges i blød natten over, og brød af fuldkornsmel bør hæve i
lang tid ved f.eks. langtids-, eller surdejshævning, som vi bl.a.
kender det fra rugbrød.
<<<<<

om sukker eller animalsk og vegetabilsk fedt i BW's opskrift skulle
være mere eller mindre usund end hvad andre folk spiser er en trossag,

men jeg tvivler stærkt på at BW,s havregrynsmix er mere usund end hvad
folk propper i munden på pizzariaer, pølsevogne eller burgerbarer

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-08 15:33

"@ " < 1.'@invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> korn lægges i blød natten over, og brød af fuldkornsmel bør hæve i
> lang tid ved f.eks. langtids-, eller surdejshævning, som vi bl.a.

Ingen hævning kun vandblanding og påsmøring. Jeg er doven!

> [...]
>

> men jeg tvivler stærkt på at BW,s havregrynsmix er mere usund end hvad
> folk propper i munden på pizzariaer, pølsevogne eller burgerbarer

Måske er det sundt med al det fiber jeg får

Fordøjelighed af de vædede havregryn er tiptop og mange gamle har levet af
havregryn og vand og afføringen bliver ikke anderledes af at du koger til
havregrød

Det er nemt at få gode mellmmadder ud af havregryn+vand som dej/klæbemiddel
i stedet for fedt/smør og der er let at blande og eksperimenttere med
krydderier

Det gør man i sammenkogte retter, men det er hurtigere som her

JEg er doven og gider ikke spise med ske - når det er mellemmad melem
knækbrød og rugbrød langer jeg bare ud efter en mellmmad fra plastposen.

Min fattigmand hverdagskost er en protest mod husmødres ønske om variation
og fest - - travlhed gør dette smart
Og endnu er ensformigheden intet problem - denjusteres let med krydderier
Og i min barndom skar man med brødmaskine dårlige skiver af brød . idag er
der fantastisk sammenhængskraft i rubrødsskiver og knækbrød/fladbrød så det
holder sammen om havregrøds fyldet, der var blødt da netop rørt op med
kogende vand men er stift og bekvemt nu

Fra : Rado

Dato : 16-09-08 16:00

On Mon, 15 Sep 2008 16:33:10 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Fordøjelighed af de vædede havregryn er tiptop og mange gamle har levet af
>havregryn og vand og afføringen bliver ikke anderledes af at du koger til
>havregrød

Min mave bryder sig nu ikke om rå havregryn, havregrød derimod er der
ingen problemer med. Kogt stivelse er nu engang langt lettere
fordøjelig end rå. Rister man grynene bliver stivelsen omdannet til
letfordøjelig dextrin.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-08 16:05

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen problemer med. Kogt stivelse er nu engang langt lettere
> fordøjelig end rå. Rister man grynene bliver stivelsen omdannet til

Forskel i fordøjelighed af rå havregryn og havregrød er 9:10 så jeg tror
ikke at nogen får tarmbesvær af mit forslag - men man kan lave sin
klapsammen mad og lægge den i mikrbølgeoven og så har du maximal
forklistring af havregrynets stivelse

Fra : Den Blå Gris

Dato : 12-09-08 19:04

On 12 Sep., 14:18, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> - det fylder ikke så højt som to stk brød og det er stærkt trods gennemblødt

SPIS DOG BLOT "ODA'S ATOM GRYN"