Whiskey igen
Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 20:01

Hejsa

Nu fik jeg jo en masse gode råd vedr. whiskey i en tidligere tråd, men i
slipper ikke
Der findes jo også meget billig whiskey, er det på ingen måde lagret, udover
den tid fra det bliver lavet til jeg åbner flasken?

Er den billige whiskey, hvis den altså ikke er lagret, så bare alkohol og
whiskey-smag eller essens og vand?

Hvis det "bare" er essens, er det så det samme essens som man kan (kunne?)
købe i det lokale supermarked?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg bikser lidt med whiskey-sovs, som jeg
er begyndt at synes om, istedet for pulver-bearnaise (nej ikke en tråd om
hvor ringe det er), men hvis whiskeyen alligevel bare er essens, så er det
jo sikkert billigere end "ægte" whiskey, alkohollen ryger jo alligevel til
vorherre når sovsen koger.

Håber på nogle input

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 20:26

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det jo sikkert billigere end "ægte" whiskey, alkohollen ryger jo alligevel

Whisky i Skotland, og whiskey i Irland, må kun kaldes Scotch eller Irish
hvis de er lagret mindst 3 år på fade. Så ved at købe flasker med denne
påskrift kan du være sikker på, at der er tale om en vis kvalitet
spiritus...altså spiritus gæret på maltet korn og lagret på fad. De helt
billige mærker vil jo så skære nogle hjørner for at sænke prisen, som på
alle varer. Men som udgangspunkt er mærkerne i handlen ikke bare sprit og
essens, omend de fleste er farvet med karamelfarve(e150).

Jeg har prøvet at lave min egen "whisky" på både vodka og hjemmebrændt
finsprit, med egespåner og diverse obskure ingredienser købt i Sverige, og
det kan ikke anbefales, hverken til at nyde eller til sovs, ja til nogle
formål overhovedet...

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 20:31

Hej
Linde wrote:
> [...]
> med denne påskrift kan du være sikker på, at der er tale om en vis
> kvalitet spiritus...altså spiritus gæret på maltet korn og lagret på

Ok, rart at vide.

> [...]
> sænke prisen, som på alle varer. Men som udgangspunkt er mærkerne i
> handlen ikke bare sprit og essens, omend de fleste er farvet med

Ok, dvs. det generelt, uanset kvalitet (eller mangel på samme), ikke bare er
pjask, men et "rigtigt" produkt.

> [...]
> Sverige, og det kan ikke anbefales, hverken til at nyde eller til
> sovs, ja til nogle formål overhovedet...

Hehe, så tror jeg bare at jeg holde mig til en bedre til at drikke og en
ringere til madlavning, fremfor at bruge tiden på noget der alligevel ikke
er noget.

Mange tak for info.
Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 20:42

> Ok, dvs. det generelt, uanset kvalitet (eller mangel på samme), ikke bare
> er pjask, men et "rigtigt" produkt.

Ja, nemlig...det ligger dem meget på sinde at beskytte deres mest kendte
eksportprodukt med nogle minimumskrav, og jeg køber da også selv de
billigste fra Aldi og lignende til "drøj" brug, selvom jeg har flasker til
både 3 og 4k stående på hylden...dog ikke til sovsebrug. Men som forlængelse
af tidligere tråd kunne man måske nok sætte en minimumsstandard...for mit
eget vedkommende ville jeg nok bruge The Famous Grouse som målepind. Det er
en whisky jeg både kan nyde som en dram, og som ingrediens. Og til en
fornuftig pris, ofte 100-120 kroner for en flaske. Men der er jo en enorm
basis at vælge din egen ud fra...og god fornøjelse med det

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 20:50

Hej
Linde wrote:
> Men der er jo en enorm basis at vælge
> din egen ud fra...og god fornøjelse med det

Selvom jeg har klippet grundigt i dit indlæg, så var det meget interessant

Fik mig selv en irsk kaffe her til aften, hvor whiskeyen var Scottish
Leader, 90 kr. for 1 liter, og den smagte faktisk ret godt. Så godt, at det
ikke er sidste gang den bliver købt til det formål og på ingen måder
dårligere end Tullamore Dew, smager dog anderledes.

Og jeg takker for seriøst input, jeg glæder mig til whiskey-vejen, uanset
hvilket sted den måtte føre hen.

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 21:00

> [...]
> det ikke er sidste gang den bliver købt til det formål og på ingen måder
> dårligere end Tullamore Dew, smager dog anderledes.

Det ser også ud til at omtalte whisky er en lødig blend, så der er intet der
taler mod at anvende den, hvis den opfylder dine krav til den. Mine egne
observationer mht irish coffee gik en overgang på, at man burde anvende
netop irsk whiskey til den for optimal smag. Med tiden finder jeg dog at de
gængse irske er for mildt smagende til den kaffestyrke og mængde alkohol jeg
synes er bedst for mig. Så jeg anvender nu også kun skotsk blends til irish
coffee. Prøv i øvrigt en "Tuzla-kaffe" en dag du ikke skal noget dagen
efter...1/4 baileys(eller anden irish cream liquor), 1/4 whisky, alt andet
end islay, og fyld op med stærk kaffe. Det varmer helt derind hvor ellers
kun konen kommer...

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 21:28

Hej
Linde wrote:
> Det ser også ud til at omtalte whisky er en lødig blend, så der er
> intet der taler mod at anvende den, hvis den opfylder dine krav til
> den.

Det sjove er faktisk, at jeg prøvede den i et glas med en enkelt isterning
her for 5 minutter siden, og den smagte faktisk ganske rimeligt, vi var to
her, der begge er enige om at den smager bedre end Ballentines. Men husk, vi
er nyudklækkede whiskey-drikkere, så det kan sagtens være vi skal vænne os
til whiskey. Jeg var heller ikke til mørke øl før i tiden, nu kan de ikke
blive sorte nok. Så tiden lærer os alle

> [...]
> kaffestyrke og mængde alkohol jeg synes er bedst for mig. Så jeg
> anvender nu også kun skotsk blends til irish coffee.

Ok.

> Prøv i øvrigt en
> "Tuzla-kaffe" en dag du ikke skal noget dagen efter...1/4
> baileys(eller anden irish cream liquor), 1/4 whisky, alt andet end
> islay, og fyld op med stærk kaffe.

Uha, den lyder meget interessant, den vil jeg gå ud for at lave med det
vuns.

> Det varmer helt derind hvor ellers
> kun konen kommer...

Hehe, sådan en har jeg ikke.

Mvh Hauge
Ps.: Jeg har ferie for tiden, så det er tiden for prøvesmagninger :)

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 21:48

> [...]
> os til whiskey. Jeg var heller ikke til mørke øl før i tiden, nu kan de
> ikke blive sorte nok. Så tiden lærer os alle

Det kan vel stilles helt enkelt op: man holder af de, man kan lide smagen
af! Hvis du kommer til at holde af stærk ø-whisky er det nok fordi dine
smagsløg kan lide hvad de får...man bør i hvert fald ikke tvinge sig selv
til at drikke det...det tog mig tyve år at droppe røgen på den måde!

> Uha, den lyder meget interessant, den vil jeg gå ud for at lave med det
> vuns.

LOL nu fik jeg helt selv lyst til en...så jeg måtte på tanken efter baileys.
Jeg holder dig delvist ansvarlig hvis jeg kommer for sent på job i
morgen.

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 22:12

Hejsa
Linde wrote:
> [...]
> fordi dine smagsløg kan lide hvad de får...man bør i hvert fald ikke
> tvinge sig selv til at drikke det...det tog mig tyve år at droppe

Man lærer jo at smage "rigtigt" på tingene, eller sagt på den måde: Man
lærer at nyde de gode ting..

> LOL nu fik jeg helt selv lyst til en...så jeg måtte på tanken efter
> baileys.

Hehe.. Men må da sige, den smager faktisk skide godt, er glad for at ferien
ikke er slut endnu

> Jeg holder dig delvist ansvarlig hvis jeg kommer for sent på
> job i morgen.

Hils chefen fra mig og sig at der var en underlig person der lokkede dig i
fordærv

Men det smager sq godt, tak for opskriften.

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 22:29

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Hils chefen fra mig og sig at der var en underlig person der lokkede dig i
> fordærv

Jeg laver en forward af hele historien hvis det bliver aktuelt...vi har dog
smede i disse dage, så det skulle ikke gå så galt, selv om jeg udgør noget
mere end halvdelen af arbejdsstyrken i mejeriet

God ferie
Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 23:14

Linde wrote:
> [...]
> har dog smede i disse dage, så det skulle ikke gå så galt, selv om
> jeg udgør noget mere end halvdelen af arbejdsstyrken i mejeriet

Ps.: Har sendt dig en mail.

Fra : ShutEye

Dato : 11-09-08 09:13

<klip>
> både 3 og 4k stående på hylden...dog ikke til sovsebrug. Men som
> forlængelse
<klip>

Wow :) Hvad er det for nogen?
Og er de prisen værd?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-09-08 10:03

ShutEye wrote:
> <klip>
> <klip>
>
> Wow :) Hvad er det for nogen?
> Og er de prisen værd?

Det ku' jeg osse godt tænke mig at vide. Jeg har hidtil kun smagt nogle der
kostede ca. 1,5 KKr og jeg syntes ikke de var så meget mere værd end nogen
til f.eks. 7-800 kr.

Ebbe - der p.t. har 148 whisky-smagsnoter

Fra : Linde

Dato : 11-09-08 16:47

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen
> <klip>
> <klip>
>
> Wow :) Hvad er det for nogen?
> Og er de prisen værd?

Der er en slat Edradour Animals fra 1971 tilbage...den er egentlig ikke så
stor en oplevelse som håbet, men har alle Edradours sædvanlige,
dessert-agtige kvaliteter, til overflod. Jeg fortryder egentlig lidt at have
åbnet den, for de handles til noget mere end jeg gav for den (3000), vist
mest fordi de er i en serie af aftapninger med dyremotiver. En rigtig god
dram er min Port Ellen fra 1974 derimod. Det er en single cask tappet af
Gordon & Macphail. Destilleriet lukkede i midten af 80´erne, så den bliver
sværere og sværere at finde. Det er en superskarp og røget islay, der er
blevet rundet smukt af med årene. Koster vist omkring 3k nu.

Man kan næppe sige at så dyr whisky er prisen værd, i forhold til så mange
andre. Men det er noget af en oplevelse at drikke dem af andre grunde. Jeg
var hos min whiskyhandler forleden, da han kom med en lille dram jeg lige
skulle smage på for sjov. Det var en god, velafbalanceret whisky, med en vis
alder, den kunne jeg egentlig godt lide. Det viste sig at være en 40 år
gammel whisky til 16000, som han havde lidt tilbage af efter en smagning!
Havde jeg vidst det havde jeg smagt på den på en helt anden måde, men det
viser jo bare at det er svært at sige at det er pengene værd.

Mvh
Linde

Fra : ShutEye

Dato : 11-09-08 18:32

Tak for et godt svar!
Nu blev jeg sgu helt tørstig :)

Fra : ShutEye

Dato : 11-09-08 09:12

<klip god info>
> [...]
> det kan ikke anbefales, hverken til at nyde eller til sovs, ja til nogle

Smagte engang noget 'rom' lavet på hjemmebrændt sprit og essens.
Det eneste formål det dækkede var at få en kæp i øret.
Føj det smagte grimt ...

Fra : Max

Dato : 11-09-08 09:37

Hej ShutEye

> Det eneste formål det dækkede var at få en kæp i øret.
> Føj det smagte grimt ...

Men det kan lade sig gøre at lave noget der duer med
essens og finsprit, det blev for en del år siden bevist
her i byen hvor der blev solgt meget store mængder
"hjemmefremstillet" spiritus gennem de professionelle
salgsled. Bl.a. blev gammel dansk solgt under navnet
Drackmann efter den fabrik som "leverede" spritten.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 10-09-08 20:51

Hej Hauge

> er essens, så er det jo sikkert billigere end "ægte" whiskey,
> alkohollen ryger jo alligevel til vorherre når sovsen koger.

Er du sikker på at essens er billigere end slavesprit, fra min
tid som bager kan jeg huske at romessens faktisk var noget
dyre at anvende end ægte rom, men det blev brugt for at
begrænse mængden af væske der skulle i visse kagetyper.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 20:57

Hej Max
Max wrote:
> Er du sikker på at essens er billigere end slavesprit,

Nej
Da jeg jo reelt ikke har nogen ide om hvor meget essens der eventuelt skal
bruges i forhold til slavespritten, og det kan jo give udslaget i at slaven
er billigst. Også udfra at diverse bikse har en ide om at essens skal koste
et mindre landbug med egen gylletank, for en flaske på 0,1 dl

> fra min
> tid som bager kan jeg huske at romessens faktisk var noget
> dyre at anvende end ægte rom, men det blev brugt for at
> begrænse mængden af væske der skulle i visse kagetyper.

Ok, jeg havde bare en ide om at det *kunne* være billigere. Men det er rart
at blive klogere engang imellem.

Mvh Hauge

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-08 05:41

> Hejsa
>
> Nu fik jeg jo en masse gode råd vedr. whiskey i en tidligere tråd, men i
> slipper ikke

Er der forskel på whisky og whiskey?

konsistens i udtaleforskel?

At skotsk ofte sparer det stumme e?

Fra : Specks6812

Dato : 21-09-08 11:28

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> said in

> Er der forskel på whisky og whiskey?
>
> konsistens i udtaleforskel?
>
> At skotsk ofte sparer det stumme e?

Whiskey er irsk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-08 02:58

On Sep 21, 6:40 am, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Er der forskel på whisky og  whiskey?

Ja, mener at whisky er lavet på korn mens whiskey er lavet på majs.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-09-08 10:21

Christian B. Andresen skrev:

> Ja, mener at whisky er lavet på korn mens whiskey er lavet på majs.

Forskellen er udelukkende sproglig.

- Scotland staves det normalt Whisky
- Irland Whiskey
- Canada Whisky
- USA Whiskey

og bemærk ordet _normalt_

Whisky/Whiskey kan laves på mange typer korn; byg, ryg, majs er det mest
almindelige..

Skotsk/Irsk er som regel byg, derfor taler man om 'destilleret øl'..

Dog produceres der i Quebec en 'Maple whisky' på destilleret ahorn-vin,
men man kan vel diskutere, om det bør benævnes whiskey

Fra : Specks6812

Dato : 22-09-08 11:09

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> said in

> [...]
>

> Dog produceres der i Quebec en 'Maple whisky' på destilleret
> ahorn-vin, men man kan vel diskutere, om det bør benævnes whiskey

Nej og nej

Jeg har en Amerikansk George Dickel Tennesee corn whisky som afkræfter
begge sidste poster.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-09-08 12:04

Specks6812 skrev:
> Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> said in

> Nej og nej
>
> Jeg har en Amerikansk George Dickel Tennesee corn whisky som afkræfter
> begge sidste poster.

Du skal huske at læse et indlæg, før du svarer på det

'_normalt_' - 'som regel' - 'man kan diskutere' ..

alle vendinger der netop fortæller, at andre varianter findes og er lige
så gyldige..

Fra : Max

Dato : 22-09-08 10:54

Hej Christian

> Ja, mener at whisky er lavet på korn mens whiskey er lavet på majs.

Hvis det er lavet på majs, hedder det så ikke bourbon ?

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-09-08 16:23

> Hej Christian

> Hvis det er lavet på majs, hedder det så ikke bourbon ?

Lige nemlig.
Tag over og besøg Jack Daniels Bourbon destilleries. Majsen ligger og
"syder" i gæringskarrene og sikke en herlig duft, der er fra de utallige
tønder, på deres lager.
Jeg kan egentlig bedre lide skotsk whisky, men prøv en "Gentleman Jack"-
ikke dårlig.
Mvh
Aksel

Fra : N/A

Dato : 22-09-08 10:21

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-08 04:16

On Sep 22, 11:54 am, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Hvis det er lavet på majs, hedder det så ikke bourbon ?

Det har du nok ret i, jeg har vist misforstået det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-08 04:16

On Sep 22, 11:21 am, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote: