Re: Menu foreslag for 2 pers.
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-09-08 17:03

Forret:

Små blinis (ca. 4 cm i diameter)smurt med lidt Skyrr, rørt op med en smule
dijonnnaise og en dråbe akaciehonning og selvfølgelig lige smagt til med
salt og peber. Læg en røget øster på sammen med et halvt kogt vagtelæg og
en kvist citronmelisse, pynt tallerkenen med lidt ørredrogn- regn med et
par stykker til hver - tre hvis man er meget sulten. Dirk så et glas rød
Krimskoye, som er en pragtfuld ukrainsk champagnetype.

Hovedret:
Få fat i nogle gode kyllingebryster eller evt. bryst af bornholmsk unghane:

Kyllingebrysterne saltes og får lidt peber, så skal de omvikles med et
lag friske basilikumblade og derefter svøbes i noget italiensk
bacon(fundet i køledisken i Føtex), steges på panden til de er gyldne og
gennemstegte.
Saucen laves ved at smide lidt løg, selleri, porretop og en enkelt gulerod
i en gryde med lidt olie i bunden. Gønsagerne skal switses og derefter
solide skvæt hvidvin ved samt 3-4 fed hvidløg. Naturligvis salt og peber
samt lidt frisk timian. Lad det simre en times tid, kom en smule hønsefond
ved og kog det op med grofthakkede grønne asparges samt et par skefulde
grøn pesto.
Kog sort pasta (det er den hvor der er brugt blæksprutte-blæk til
farvningen), efter det er kogt så vendes det i en god klat rød pesto.
Tallerkenanrettes med en lille salat af små tomater, finthakket porre og
finthakket bladselleri og en dressing af noget god olivenolie, der har
stået og søbbet i noget granuleret parmesan, dertil et par dråber
æblecidereddike.
Sidst jeg lavede retten serverede jeg en Baiocco 2006 fra det umbriske
vinhus Antonelli San Marco til.

Det ser rigtig godt ud og smager himmelsk.

Dessert

Jeg ville ganske enkelt bruge det man kan få nu, nemlig masser af god
frugt, skårt i mudrette bidder med en let vanillecreme til - og nyde en
rigtig god sherry til - sherry er langt bedre end sit rygte.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311