Anvendelse af sur mælk...
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-08 13:15

Hej NG
Nu har jeg gjort det igen.... Ladet mælken i køleskabet blive for gammel....
jeg har en lille husholdning og bruger kun mælk til sovser o.l. Derfor
løber jeg jævnligt ind i en 1/2 liter ubrugt mælk i køleskabet. har længe
uden held ledt efter en anvendelse for mælk der har 'fået en tanke'. da jeg
tilhører en generation der hader at smide mad ud, ville det være rart med en
mulig og gerne velsmagende anvendelse. kan i hjælpe?

Hvad gjorde man før køleskabet. Sur mælk må have været et kendt fænomen i
gamle dage. Nogen MÅ have fundet en løsning

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Max

Dato : 10-09-08 14:04

Hej Carsten

> Hvad gjorde man før køleskabet. Sur mælk må have været et kendt
> fænomen i gamle dage. Nogen MÅ have fundet en løsning

Nej, i gamle dage kom mælkemanden jo med frisk mælk hver
dag, så vi havde aldrig gammelt mælk dengang.

Køb noget UHT mælk, det holder sig i små evigheder, man kan
endda få små mængder som man kan bruge til madlavning.

--
Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-08 14:44

Max wrote:
> Hej Carsten

> Nej, i gamle dage kom mælkemanden jo med frisk mælk hver
> dag, så vi havde aldrig gammelt mælk dengang.

Lur mig om ikke 'konen på landet' havde et trick i ærmet

> Køb noget UHT mælk, det holder sig i små evigheder, man kan
> endda få små mængder som man kan bruge til madlavning.

Hjælper ikke meget. Holdbarheden er uåbnet

Fra : Max

Dato : 10-09-08 15:25

Hej Carsten

> Hjælper ikke meget. Holdbarheden er uåbnet

Derfor de små mængder, så slipper du for at have noget
åbent stående.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-09-08 15:55

Max skrev:
> Hej Carsten

> Nej, i gamle dage kom mælkemanden jo med frisk mælk
> hver dag, så vi havde aldrig gammelt mælk dengang.

Jo, men i "gamle dage (tm)" kunne der godt være for
meget mælk alligevel. Min mor havde et "tykmælksstativ",
hvor der kunne stå en fire-seks dybe tallerkener. Det
blev stillet op i en vindueskarm, og her blev den
overskydende sødmælk så "forvandlet" til dejlig tykmælk.

--
Herluf :·)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-09-08 17:06

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> blev stillet op i en vindueskarm, og her blev den
> overskydende sødmælk så "forvandlet" til dejlig tykmælk.

Jeg kan huske den tykmælk min mor lavede af mælk fra vores egen ko. Det
smagte meget bedre end den tykmælk man kan købe nu. Og til dem der vil komme
med alle de bemærkninger om bedre somre og koldere vintre dengang vil jeg
sige at min hukommelse ikke fejler noget og at jeg er overbevist om at det
er rigtigt

Steen.

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 20:34

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> komme med alle de bemærkninger om bedre somre og koldere vintre dengang
> vil jeg sige at min hukommelse ikke fejler noget og at jeg er overbevist

Hehe, jeg kender godt den følelse...men jeg vil nu hævde at den ikke
nødvendigvis smagte bedre, men helt sikkert anderledes. Og som med alle
surmælksprodukter i gamle dage var det som regel et spørgsmål om held, om
det blev godt eller ej...reguleret af de i lokalet og området kontra de i
koen herskende bakteriefloraer.

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-08 14:08

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> writes:

> Nu har jeg gjort det igen.... Ladet mælken i køleskabet blive for gammel....

Det kender jeg godt. Jeg plejer at bruge det i brød.

Mvh Trine

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-08 14:47

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det kender jeg godt. Jeg plejer at bruge det i brød.
>
> Mvh Trine

En mulighed.... Måske 'surbrød' )

Fra : Ralph

Dato : 10-09-08 16:43

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=25026

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=9840&Skagenskage

http://www.123hjemmeside.dk/RiNi/1545769

http://www.multimand.dk/Udemad/madoppskrifter.htm
agernbrød, næsten ved bunden.

http://www.nordfynsk.dk/Programmer/Mad/kartoflenkomtilnordfyn.pdf
side 3, første opskrift

http://www.birthes-madside.dk/opskrift/bagverk/08Sandkageform/Skagenskage.htm

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2338/
advarsel indeholder reklame

http://www.osteborsen.dk/default.aspx?pageid=6

http://www.dyggy.dk/m/jokes/vis.php?lid=714

Det blev da til lidt, desværre ikke den jeg søgte, en ex-svigermor serverede
for 30 år siden salat, efter hukommelsen: salathoved (det KUNNE godt være
mælkebøtteblade - næh, hej Alzheimer dig har jeg da ikke set idag),
appelsinfileter, sur mælk med sukker som dressing. Det smagte bedre end jeg
frygtede.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 10-09-08 17:32

Hej Ralph

> ikke set idag), appelsinfileter, sur mælk med sukker som dressing.
> Det smagte bedre end jeg frygtede.

Ja, men i gamle dage blev mælken jo også sur, idag rådner den.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 20:50

> Ja, men i gamle dage blev mælken jo også sur, idag rådner den.

Det er faktisk rigtigt, selvom det virker underligt på mange. I dag skal al
mælk varmebehandles til næsten bakteriefri, hvorfor den mælk man har stående
vil angribes af bakterier fra omgivelserne. I gamle dage ville de naturligt
forekommende mælkesyrebakterier, som til en vis grad er de samme som man
anvender i dag bare i renkulturer, gøre den upasteuriserede mælk sur, og
derved skabe et ugunstigt miljø for omgivelsernes bakterier. Man kan sige,
at vil du lave surmælk som i gamle dage, skal du have fat i rå
mælk("komælk") fra noget "stalddørssalg".

Mvh
Linde

Fra : Nana Sørensen

Dato : 10-09-08 20:31

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Hvad gjorde man før køleskabet. Sur mælk må have været et kendt fænomen i
> gamle dage. Nogen MÅ have fundet en løsning

Mælk kan altså godt fryses. Fyr det i en isterningpose, så kan du tø
nøjagtige mængder op.

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 20:32

Nana Sørensen wrote:
> Mælk kan altså godt fryses. Fyr det i en isterningpose, så kan du tø
> nøjagtige mængder op.

Og vil man spare, så isterning-forme.

Mvh Hauge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-09-08 09:55

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hej NG
> Nu har jeg gjort det igen.... Ladet mælken i køleskabet blive for
> gammel....

Alle indlæg læst med interesse. Foreløbigt mange tak for hjælpen