Syltet hvidkål
Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 11:10

Hejsa

For en del år siden, fik jeg i Tyskland eddikkesyltet hvidkål, altså ikke
gæret, men syltet lidt i stil med syltede agurker..

Men.. Jeg har prøvet via Google at finde en opskrift på det, nu da hvidkål
jo er billige, så sylte og lagre til vinteren vil jo være en rar ting. Men
kan ikke finde en opskrift, andet end hvis det er en gæret udgave..

Er der nogen her der kan hjælpe? Må gerne være en udgave hvori der eventuelt
også indgår gulerødder, det fik jeg på "Kina'en" i går

Kunne selvfølgelig vælge at prøve mig frem, men det er lidt nemmere at
starte med en grundopskrift.

Forøvrigt, hvis andre skal sylte agurker eller asier, så har Aldi 500 gram
syltekrydderier til 15 kr, hvilket jeg synes er ret billigt. (Sennepsfrø,
dildfrø, peber, koriander, ingefær, enebær, laurbærblade og neliker)

Pft.
Mvh Hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-08 11:21

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> For en del år siden, fik jeg i Tyskland eddikkesyltet hvidkål, altså ikke
> gæret, men syltet lidt i stil med syltede agurker..

Blev det spist som en slags salat?

> Er der nogen her der kan hjælpe? Må gerne være en udgave hvori der eventuelt
> også indgår gulerødder, det fik jeg på "Kina'en" i går

Jeg vil gerne tilslutte mig ønsket.

Mvh Trine, der har æblechutney og æblesirup stående ude på komfuret

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 11:35

Hej
Trine Kornum Christiansen wrote:
> Blev det spist som en slags salat?

Det blev spist både som salat og istedet for kartoffelsalat til
frikadeller.

> Mvh Trine, der har æblechutney og æblesirup stående ude på komfuret

Mums.. Må man kikke med på den opskrift du har gang i, da jeg har 250 ton (i
hvert fald mange) æbler i haven?

Mvh Hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-08 11:48

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Mums.. Må man kikke med på den opskrift du har gang i, da jeg har 250 ton (i
> hvert fald mange) æbler i haven?

Har vi ikke alle det? :)

Jeg har ikke prøvet noget af det før, så det er på helt eget ansvar.
Og opskrifter er ikke noget jeg gør så meget i.

Chutneyen er lavet af en omgang æbler, et stort løg, en god sjat
æblecidereddike, lidt rørsukker, en gang ingefær og en håndfuld
rosiner. Den kogte en lille times tid og er nu hældt på et
atamonskyllet glas. Det smager i hvert fald godt nu.

Siruppen står og bliver siet nu. Det er bare alle resterne fra æblerne
til chutneyen, altså skrog og skræller og så et par hele æbler. Der
blev hældt vand ved og så har det stået og kogt en god times tid. Nu
står det antten over og drypper af. I morgen bliver det så kogt ind og
smagt til med rørsukker. Og så må vi se hvordan det smager. Det er i
hvert fald en utrolig flot rød farve.

Jeg var også ved at lave æble-kanel-snegle, men jeg havde næsten ikke
noget hvedemel. Så det blev til meget grove grovboller. :)

Mvh Trine

Fra : Arne Jensen

Dato : 10-09-08 16:37

jeg har en fornemmelse af at det du har fået dansk surkål.
Dansk surkål

Et hvidkålshoved fri for stokken skæres i fine strimler

75 g. margarine smeltes i en gryde, tilsæt 1 dl. vand og 1 dl. eddike3 spsk.
salt og 1 spsk. kommen.

Heri koges kålen i en time under jævnlig omrøring.

herligt til medister eller stegt flæsk.

god appetit @rne

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 16:53

Hej
Arne Jensen wrote:
> jeg har en fornemmelse af at det du har fået dansk surkål.
> Dansk surkål

Så må det have været uden kommen, da jeg simpelthen afskyr kommen. Men hvis
man ser bort fra kommen, så vil jeg da prøve det.

Takker.

Mvh Hauge

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-09-08 14:16

On 10 Sep., 17:52, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Så må det have været uden kommen, da jeg simpelthen afskyr kommen. Men hvis
> man ser bort fra kommen,  så vil jeg da prøve det.

Jeg ville i stedet prøve en opskrift i stil med den her
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810524.html

Det ligner mere noget, min oldemor lavede. Jeg ville formentlig ikke
bryde mig om at sætte tænderne i Arnes surkål uden sukker.

Måske ville jeg udelade fedtet og bare koge kålen, hvis det skulle
gemmes en hel vinter. I så fald kan man smelte lidt fedt/smør i bunden
af gryden, inden man varmer kålen op i det.

Dansk surkål smager ligesom brunkål vidunderligt. Det skal vi også
snart til at have!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 10-09-08 21:22

Hej
edelvang@gmail.com wrote:
> Det ligner mere noget, min oldemor lavede. Jeg ville formentlig ikke
> bryde mig om at sætte tænderne i Arnes surkål uden sukker.

Kunne sagtens være den er en anelse for sur.

> Måske ville jeg udelade fedtet og bare koge kålen, hvis det skulle
> gemmes en hel vinter. I så fald kan man smelte lidt fedt/smør i bunden
> af gryden, inden man varmer kålen op i det.

For mit vedkommende, var det så man kunne "sylte" det og komme det i
henkogningsglas, så der er lidt godt til vinter.

> Dansk surkål smager ligesom brunkål vidunderligt. Det skal vi også
> snart til at have!

Brunkål er gud. Det smager så ænglene synger, omend med underlig stemme.

Mvh Hauge
Ps.:Er der rosiner i en prut?

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-09-08 10:06

Hej!

Mit første gæt var Sauerkraut eller surkål.. Ifølge Wikipedia er Sauerkraut
eller surkål en metode til konservering af fint snittet hvidkål. Ved lufttæt
opbevaring opstår der en mælkesyregæring svarende til ensilering. En mildere
udgave er Weinsauerkraut.

Jeg husker også de glas med snittet hvidkål eller snittet paprika som vi fik
serveret som Beilage til diverse kødretter, navnet er væk, men vil
gennemgå mine gemmer fra Tysklandsårerne så kan det være, jeg kommer i tanke
om navnet.

Jeg har set de "syltede" paprika irgenwo her i Dk, (Føtex eller Metro) hvis
du kan finde dem, kan du måske ved at se på varedeklarationen få en idee om,
hvilke ingredienser der er brugt.

Måske kan du finde noget tilsvarende i Aldi, fordi Aldi findes også i
Tyrskland og jeg har lagt mærke til, at en del af varerne bliver forhandlet
i begge lande , blot med ændrede etiketter..

mvh/kirsten

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-09-08 15:59

Gefunden!!!!

Idag hedder salaten Krautsalat, kikkede under Feinkosten hos
ww.hengstenberg.com
Sprød hvidkålssalat med eddike og krydderier, uden olie. og ellers tilsat
sukker, brændevinseddike, salt, vineddike, naturlig aroma, antioxidant
middel E 224 og citronsyre.
Ud fra det oplyste, kan du sikkert finde opskriften på google ...Rezepte
Krautsalat de...

mvh/kirsten .

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-09-08 17:47

Glemte!
Hvis hjælp ønskes i forbindelse med opskriften på "syltet hvidkål"
Krautsalat, står jeg gerne til rådighed.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-09-08 20:02

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> writes:

> Hvis hjælp ønskes i forbindelse med opskriften på "syltet hvidkål"
> Krautsalat, står jeg gerne til rådighed.

Hep! Det lyder som noget af det jeg bedst kan lide ved tysk mad. Så
jeg vil gerne have opskriften.

Mvh Trine

Fra : Kirsten Marker

Dato : 12-09-08 10:48

Det er Hauge der eftersøgte syltet hvidkål /Krautsalat, mon ikke han finder
frem til opskriften på salaten, så du kan få den af ham.

med venlig hilsen
kirsten

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-09-08 07:17

On 10 Sep., 22:21, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> For mit vedkommende, var det så man kunne "sylte" det og komme det i
> henkogningsglas, så der er lidt godt til vinter.

Hvis du gør som beskrevet i linket, men undlader fedtet, så svarer det
fuldstændig til en klassisk nedsyltning.

Så er der altid krigen om, hvorvidt man kan nøjes med at
ovnsterilisere glassene, om der skal Atamon i osv, men det går jeg ud
fra, du har styr på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang