OT: Opvask af plastikbeholdere
Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 09-09-08 12:56

Fik lavet mig en ordentlig portion sugo /tomatsovs og smed noget i
fryseren i nogle plastbeholdere.

Nu har jeg varmet/tøet noget af det op i microen og så kommer det
klassiske problem med at få den røde kulør op langs siderne til at
forsvinde.

Efter to gange maskinopvask er farven der stadig - hvordan får I den
væk?

Er den skadelig, såfremt man lader det sidde?

Fra : Max

Dato : 09-09-08 20:01

Hej

> Er den skadelig, såfremt man lader det sidde?

Nej, men brug noget engangs embalage næste gang :)

--
Mvh Max

Fra : Dido

Dato : 09-09-08 21:09

Man kan ind imellem have held med at bruge alm. madolie på et stykke
køkkenrulle - jeg har endnu ikke fundet ud af hvornår det virker og
hvornår det ikke gør (eller hvorfor)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-09-08 05:06

Dido wrote:
> Man kan ind imellem have held med at bruge alm. madolie på et stykke
> køkkenrulle - jeg har endnu ikke fundet ud af hvornår det virker og
> hvornår det ikke gør (eller hvorfor)

Opløselighed? Olier kan, hvis jeg husker min gymnasiekemi korrekt,
opløse nogle stoffer, og vand kan opløse nogle andre typer stoffer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 10-09-08 06:57

Hej Peter

> Opløselighed? Olier kan, hvis jeg husker min gymnasiekemi korrekt,

Olie har også en evne til at trænge ind steder hvor der er lidt plads
og skubbe det ud der er der i forvejen.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-09-08 10:16

Max wrote:
> Hej Peter
>
> Olie har også en evne til at trænge ind steder hvor der er lidt plads
> og skubbe det ud der er der i forvejen.

Kan det være noget med overfladespændingen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 10-09-08 07:00

<paladsrevolution@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis ikke olie på køkkenrulle virker, så prøv med terpentin, petroleum eller
lakfjerner(giv det en tur mere i opvaskeren bagefter). Farvestoffet i tomat,
lycopen, opløses nemlig kun i olie eller organiske opløsningsmidler. På en
plastikoverflade kan de være trængt ind i små sprækker, hvor feks. terpentin
lettere kommer ind end olie.

Mvh
Linde