Menu foreslag for 2 pers.
Fra : T.

Dato : 09-09-08 14:25

Hej gruppe

Er der nogen der komme med et rigtig godt menu foreslag til en god middag
for min kone og jeg her på fredag.

Gerne 3 retter.
Og jeg skal helst ikke stå i køkkenet på hele min fridag.

Hun er helt wild med wok, så nye ideer her evt.

Men det behøver ikke kun være wok.

Hilsen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 09-09-08 14:36

On Tue, 9 Sep 2008 15:25:26 +0200, "T." <boing727_1@hotmail.com>
wrote:

>Hej gruppe
>
>Er der nogen der komme med et rigtig godt menu foreslag til en god middag
>for min kone og jeg her på fredag.

Et par bud, som jeg synes passer godt til årstiden:

Hovedret -- Lammeculotte med grønne linser

http://www.bergholt.net/lammeculotte_provence_linser_puy.html

Dessert -- Hjemmelavet Pære Belle-Hélène

http://www.bergholt.net/paerer_belle_helene.html

Hvis desserten skal være lidt lettere/hurtigere, kan følgende
anbefales

Tørret æble med karamelsuppe og creme fraiche røt med god vanilje:

http://www.bergholt.net/aeble_vanilje_cremefraiche_karamel_dessert.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: To slags and med svamp i nød)

Fra : Max

Dato : 09-09-08 16:03

Hej T

> Og jeg skal helst ikke stå i køkkenet på hele min fridag.

Det er sæson for stegte ål med stuvede kartofler og æblemos,
det er lækkert og tager ikke så længe at lave.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-09-08 16:16

"T." <boing727_1@hotmail.com> writes:

> Er der nogen der komme med et rigtig godt menu foreslag til en god middag
> for min kone og jeg her på fredag.

Der skal blive rigtig fint vejr på fredag, så her i huset ville der
blive lavet noget simremad til hovedret. F.eks. et oksebryst.

Brun et oksebryst i en stegegryde. Skær porrer, gulerødder, selleri,
pastinakker, persillerødder, løg eller hvad du nu har i køkkenet af
den slags i grove stykker og smid det ned til oksebrystet sammen med
et par kviste timian og måske en smule rosmarin. Gerne også noget
hvidløg. Hæld en mørk øl af en art over og smid det i ovnen ved
120-150 grader. Skræl en gang kartofler og et stykke selleri og skær
det i små tern.

Gå så en god, lang tur i skoven.

Når I kommer hjem placerer du konen i en blød stol med en god øl,
gerne foran pejsen. Imens laver du mos af kartofler og selleri. Du kan
evt. komme en håndfuld hakkede nødder over.

Forret og dessert gør vi ikke så meget i her i huset, men en
gammeldags æblekage til dessert tror jeg ville være godt.

God fridag.

Mvh Trine

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 09-09-08 18:46

"T." <boing727_1@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Gerne 3 retter.
> Og jeg skal helst ikke stå i køkkenet på hele min fridag.
>
> Hun er helt wild med wok, så nye ideer her evt.

Jeg syntes du selv har fat i noget af det rigtige. Når jeg forkæler konen
tager jeg udgangspunkt i hvad hun kan lide. Så laver jeg en luksus eller
variation over det tema. For mig er luksus ikke nødvendigvis ikke
ensbetydende med dyre råvarer, men at man bruger tid til den man holder af.
Kan hun lide wokmad kunne du finde nogle nye ingredienser eller kombinere
med nogle råvarer hun godt kan lide. Samtidigt er det vigtigt at man har tid
til hinanden og ikke skal drøne ud i køkkkenet hele tiden. Kasper har nogle
lækre retter som der er kærlighed i, så hvis du tror at nogle falder i din
kones smag, så tag nogle af dem, ellers find din egen signaturret.

mvh

Karsten