Gele..
Fra : ConniBonde@gmail.com

Dato : 03-09-08 07:10

Hej.
Jeg har en masse saft, som jeg vil lave til gele.
Jeg er med på hvordan man gør (opskrift), men der er en enkelt ting
der undrer mig og det er så her oraklet "dk.kultur.mad+drikke" kommer
ind.
I alle de opskrifter jeg har, står der at jeg skal vente med "at lukke
glasset til næste dag". Hvorfor det? jeg kan sagtens acceptere dette,
men vil meget gerne vide hvorfor og det står der ikke noget om nogen
steder. Og hvorlang tid er der til næste dag? Er det 24 timer, eller
kan jeg hælde på glas om formiddagen (kl.ca. 10) og så lukke om
aftenen (kl.ca. 20) eller hvordan?

Og så lige en sidste ting...
Jeg vil gerne lave hyldeblomstgele, men har ikke så meget hjemmelavet
saft - kan jeg bruge "købesaft"? Hvis ja, hvilken er så at fortrække
og skal jeg fortynde med vand som til saftevand?

Mvh.
Conni.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-08 14:41

<ConniBonde@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg lukker altid alle glas umiddelbart efter at jeg har fyldt dem. På den
måde sikrer jeg mig at der opstår vaccum i glasset så varen kan holde sig.
Produktet skal selvfølgeligt være varmt for at det virker. Mit gele kan
holde sig i årevis i garagen.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 03-09-08 19:15

ConniBonde@gmail.com wrote:

> [...]
>glasset til næste dag". Hvorfor det? jeg kan sagtens acceptere dette,
>men vil meget gerne vide hvorfor og det står der ikke noget om nogen

Det er fordi det stod skrevet i 'Tørsleffs grønne syltebog' som udkom
1. gang i sidste årtusinde. Siden er den blevet genoptrykt mere end
1,7 million eksenplarer, sidst i 2003.
Og hovedløse skribenter kopierer jo blot, uden at ane noget om emnet.

De fleste andre (udenlandske) opskrifter forskriver, at glassende skal
afkøles noget, og derefter tilbindes. Jeg formoder at årsagen er, at
der ikke sker ulykker (brændte fingre, sprængt glas når det møder et
koldt låg) som kan medføre erstatningssager.

Alle er dog enige om, at man skal bruge kortest mulige kogetid til
safterne (et minut eller to med lidt saft i en stor gryde) og der skal
bruges små glas, så geléen afkøles hurtigst muligt. Det er der jo
velbegrundede årsager til.

> [...]
>saft - kan jeg bruge "købesaft"? Hvis ja, hvilken er så at fortrække
>og skal jeg fortynde med vand som til saftevand?

Jeg tør godt satse på en økologisk købesaft; ellers læs deklarationen
for at sikre dig mod smags-essenser. Saften kan fint være tilsat
citronsyre (E2xx - jeg husker ikke nummeret).

Efter min mening skal saften ikke fortyndes til drikkebrug (det
afhænger naturligvis af produktet), fordi gelé normalt anvendes i små
portioner til pynt og smagstilskud.
Skal geléen bruges til at tvære ud over en hel pandekage, vil en
fortynding nok være på sin plads. Her vil en marmelade af hyben, malt,
og hyldebærblomst (saften indeholder allerede citron) ellers være
fint, med smag ef efterår og duft af sommer.

Du kan fint bruge husblas til formålet. Ellers er det Blå Melatin der
skal i spil.

m.v.h. Emil

Fra : ConniBonde@gmail.com

Dato : 04-09-08 10:55