Re: Gastrik - det franske køkkens
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-09-08 17:52

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:
>Ja og simple mennesker som jeg bruger som bare lidt ribsgele, men dét er
>jo
>ikke nær så fint.
>Det har dog altid været anerkendt i dansk kogekunst men igen, det er jo
>heller ikke så fint.

Det er jo fint at du er glad for geleen - men det er jo netop ikke det
gastrikken gør, men du har tilsyneladende ikke gjort dig den ulejlighed at
læse opskriften først. ellers så skylder du at forklare hvor det er at
ribsgelé svarer til en kombination af kraramelisereet sukker og syre i
form af eddike.
Snobberri er træls, uanset om det er dnene eller anden vej!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-09-08 18:12

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> form af eddike.
> Snobberri er træls, uanset om det er dnene eller anden vej!

Mon ikke det er sukker og syre der er nøgleordene. Tvivler på at du vil
kunne smage forskel i en blindtest. Du kan jo selv prøve. Hvis man laver
sovs på stegesky kan man næppe smage om der er lidt karameliseret sukker i,
så spar mig for snopperi. Det er næsten som ham der kan smage om der er
brugt økologisk smør fra Thiese i én eller anden stegeret, husker ikke
hvilken.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 01-09-08 23:53

"Steen Jakobsen" wrote:

> [...]
>sovs på stegesky kan man næppe smage om der er lidt karameliseret sukker i,

Prøv nu selv. Det er mere end sukker og syre, faktisk over 14000
forskellige smagsstoffer.

Et væsentligt bidrag udgøres af bitterstofferne, som jeg anser for at
være temmeligt oversete i madlavningen indtil nu.

Sværger du til det nordiske køkken, så prøv med at lave rønnebærsaft.
Det giver også mange af de bitre komponenter. Prøv, og bliv overrasket
på den gode måde.

Selv du, kan smage forskel i en blindsmagning. Husk at levne lidt til
resten af familien.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-09-08 06:42

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Sværger du til det nordiske køkken, så prøv med at lave rønnebærsaft.
> Det giver også mange af de bitre komponenter. Prøv, og bliv overrasket

Ja jeg er efterhånden blevet overbevist om at jeg skal prøve det. Somme
tider bliver man jo overrasket over forskellige tings indvirkning på en ret.

Steen.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-09-08 08:39

On 2 Sep., 07:42, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> Ja jeg er efterhånden blevet overbevist om at jeg skal prøve det. Somme
> tider bliver man jo overrasket over forskellige tings indvirkning på en ret.

Hvor er jeg glad for det indlæg! Som det allerede er sagt, så handler
den her gruppe for de fleste af os ikke om fine fornemmelser og
franske navne, men om, hvad der virker, og hvad der smager godt.

Brun farin og nogle sirupsprodukter kan i øvrigt i en snæver vending
give noget af den effekt, en gastrik også kan give, men det er bestemt
ikke det samme.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang