Gastrik - det franske køkkens hemmelige vå~
Fra : Emil

Dato : 31-08-08 23:30

Hej igen

Selv om der er skriblerier omkring det franske køkken, er jeg næsten
aldrig stødt på gastrik her i gruppen. Til nød kan man finde roux og
lignende kendte frembringelser som hjælp til sovsen.

Det er supernemt at fremstille gastrik, og det kan holde sig i årevis,
så lav bare en stor portion, både af den lyse og af den mørke.

Link (langt og kort) til opskrift og fremgangsmåde (nederst på siden):
<http://www.meyersmadhus.dk/da/opskrifter/meyers_julemenu_den_24_december_/gammeldags_brun_sovs_.html?recipeid=61>
<http://tinyurl.com/5esxtz>

Det virker rigtigt godt i de fleste sovser; dog ikke i syrlige sovser,
som f.eks. kapers- og citronsovs, som har deres helt egen syrlighed og
sødme.

m.v.h. Emil

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-09-08 06:33

On Mon, 01 Sep 2008 00:29:30 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Det er supernemt at fremstille gastrik, og det kan holde sig i årevis,
>så lav bare en stor portion, både af den lyse og af den mørke.

Hej Emil!

Gastrik/gastrique - tak for at bringe den på banen!

Jeg har eksperimenteret med gastrique et par gange i forbindelse med
justering af rødvinssauce - og jeg nåede frem til, at man virkelig
skal være forsigtig med doseringen.

Normalt justerer jeg sødme- & syrebalancen med hovedingredienserne i
gastrique -- sukker (mørk eller lys afhængig af sauce-type) og eddike
(igen afhængig af sauce-typen) sådan henad vejen.

Italienerne har deres pendant agrodolce. Den synes jeg, man hører
endnu mindre om.

Jeg har længe savnet en god gennemgange af de klassiske saucer og
deres delkomponenter på dansk. Men det er måske bare at genlæse
Escoffier.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-09-08 16:48

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (igen afhængig af sauce-typen) sådan henad vejen.
>
> Italienerne har deres pendant agrodolce. Den synes jeg, man hører

Ja og simple mennesker som jeg bruger som bare lidt ribsgele, men dét er jo
ikke nær så fint.
Det har dog altid været anerkendt i dansk kogekunst men igen, det er jo
heller ikke så fint.

Steen.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-09-08 19:54

On Mon, 1 Sep 2008 17:47:31 +0200, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk>
wrote:

> [...]
>ikke nær så fint.
>Det har dog altid været anerkendt i dansk kogekunst men igen, det er jo

I min bog handler det ikke så meget om, hvad der er fint eller ikke
fint. Det handler om smag og eksperimenter med smag. En dansk
lammefjordsgulerod kan være svær at hamle op med - fx.

Tilbage til gastriquen:

Jeg vil vove den påstand, at sødmen og syren i ribsgele er molekylært
langt fra gastriquens sødme og syre. Karamelliseringen af sukret gør
ligesom et eller andet (proteinbinding). Og reduceret balsamicoeddike
fx har en markant anderledes smag end reduceret lagereddike.

Meyer er eksponent for det ny nordiske køkken, og der kan sagtens
bruge danske/nordiske råvarer, men rent smagsmæssigt, tror jeg ikke,
ribsgele har den samme effekt som gastrique.

Man kan så sige, at Meyer læsper og propper æbleeddike i alting, ja.
Men han har dæl'me sans for at sætte nogle ting sammen.

Jeg bruger ofte karamellisering i andre forbindelser -- fx i
dessertsaucer sammen med frisk frugt og god tahitivanilje -- og det er
mit klare indtryk, at smagen er markant anderledes end, hvis jeg ikke
havde karamelliseret sukret først.

---
Mvh.

Fra : Emil

Dato : 01-09-08 21:07

Kasper Bergholt wrote:

>Gastrik/gastrique - tak for at bringe den på banen!

Velbekomme. Jeg har kun brugt den i nogle måneder, og er forbavset
over dens virkning på simple sovser.

>Jeg har eksperimenteret med gastrique et par gange i forbindelse med
>justering af rødvinssauce - og jeg nåede frem til, at man virkelig
>skal være forsigtig med doseringen.

Jo; specielt i reduceret rødvinssovs, som i sig selv indeholder
gastrikkens komponenter.
I simple sovser kan man virkelig smage forskel.

>Italienerne har deres pendant agrodolce. Den synes jeg, man hører
>endnu mindre om.

Det er nyt for mig. Som jeg læser div. opskrifter, er det den
fremgangsmåde du oftest bruger i dine opskrifter på din hjemmeside.

>Jeg har længe savnet en god gennemgange af de klassiske saucer og
>deres delkomponenter på dansk. Men det er måske bare at genlæse
>Escoffier.

Jeg fandt bogen uinteressant, da der bruges flest af de ingredienser,
som jeg ikke kan skaffe, eller som er for voldsomme i en normal
husholdning.
Ali Bab er meget mere nyttig for en fritidskok, og jeg har haft god
fornøjelse af bogen som opslagsværk. Alene hans vejledning på
"forloren skildpadde" kan give en stor oplevelse.

m.v.h. Emil

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-09-08 05:58

On Mon, 01 Sep 2008 22:07:06 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Velbekomme. Jeg har kun brugt den i nogle måneder, og er forbavset
>over dens virkning på simple sovser.

En af mine bekendte fortalte entusiatisk om gastrique i forbindelse
med sidste års julesauce til andestegen. Så du er ikke den eneste, der
har gode oplevelser med saucetuneren.

Jeg har dog også oplevet at få serveret en sauce, der var for kraftigt
præget af det brændte sukker. Til en bøf af kalvefilet -- det var en
skam.

>Det er nyt for mig. Som jeg læser div. opskrifter, er det den
>fremgangsmåde du oftest bruger i dine opskrifter på din hjemmeside.

Du har ret. Men selvom jeg har brugt princippet (agrodolce) har jeg
aldrig skrevet om det.

>Jeg fandt bogen uinteressant, da der bruges flest af de ingredienser,
>som jeg ikke kan skaffe, eller som er for voldsomme i en normal
>husholdning.

Ja, jeg kan godt huske, at det er noget med 15-20 kilog kalveben ;)

>Ali Bab er meget mere nyttig for en fritidskok, og jeg har haft god
>fornøjelse af bogen som opslagsværk. Alene hans vejledning på
>"forloren skildpadde" kan give en stor oplevelse.

Den må jeg have fat i.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Senest: Smagenote på Flor de Pingus 1999)

Fra : NIE

Dato : 01-09-08 09:08

Emil skrev:
> [...]
>
> Det virker rigtigt godt i de fleste sovser; dog ikke i syrlige sovser,
> som f.eks. kapers- og citronsovs, som har deres helt egen syrlighed og

På dansk hedder det vel "sur/sød-sovs"

Fra : Emil

Dato : 01-09-08 19:31

NIE <palmand@ls.ee> wrote:

>På dansk hedder det vel "sur/sød-sovs"

Jeg kan kun anbefale dig at prøve at justere en alm. frikadelle- eller
hakkebøf-sovs med gastrik. Et par teskefulde rækker normalt.

Når man steger kød, f.eks. en hakkebøf, opstår der også en slags
karamellisering på kødets overflade, dog med mangefold flere
smagsstoffer. Gastrikken forstærker disse smagsstoffer, som ikke blot
er sødme og syrlighed. Der er også bitterhed og tusindvis af andre
smagsstoffer iblandt.

Smagen er langt fra "sur/sød-sovs", som jeg kender den fra f.eks.
kartoffelsalat og peberrodssovs, hvor både syren og sødmen er
fremtrædende.

Gastrik bruges nærmere som et krydderi, på linie med salt og peber,
til at afrunde smagen af en sovs, som ellers vil virke kedelig og flad
i smagen.

Men jeg kan snildt følge dig, i din association til "sur/sød-sovs".

m.v.h. Emil