gourmetsaltning
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-08-08 16:57

Jeg har flere gange set at Kasper taler om gourmetsaltning - det e rgået
op for mi at jeg trods mange års køkkenerfaring, faktisk ikké hved hva der
menes. Kunne Kasper evt bvæges til at give en kort beskrivelse?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 31-08-08 01:20

On 29 Aug., 17:56, "Frank Løkkegaard" <f...@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har flere gange set at Kasper taler om gourmetsaltning - det e rgået
> op for mi at jeg trods mange års køkkenerfaring, faktisk ikké hved hva der
> menes. Kunne Kasper evt bvæges til at give en kort beskrivelse?

Gourmetsaltning/forsaltning/letsaltning vil simpelthen sige, at man
salter kødet lang tid før stegning. For en større udskærings
vedkommende vil det ofte sige et døgn, for en bøf er nogle timer nok.
På med den korrekte mængde salt, det bliver bedst, hvis det er fint
salt, der fordeles så ligeligt over kødets overflade som muligt, og så
ned i en frysepose eller lignende og i køleskabet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-08-08 09:03

edelvang@gmail.com writes:

> På med den korrekte mængde salt

Men hvordan afmåler man lige et halvt gram salt? Min køkkenvægt er i
hvert fald ikke præcis nok.

Mvh Trine

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-08-08 15:20

In article <umyitwr1c.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> Men hvordan afmåler man lige et halvt gram salt? Min køkkenvægt er i
> hvert fald ikke præcis nok.

Man anskaffer en digital køkkenvægt der vejer i 1 grams intervaller -
afvej 1 gram - og så er det ikke så svært at dele portionen i 2 lige
store dele. En sådan fås for under 200,-

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-08 15:35

Villy Erichsen wrote:

> Man anskaffer en digital køkkenvægt der vejer i 1 grams intervaller -
> afvej 1 gram - og så er det ikke så svært at dele portionen i 2 lige
> store dele. En sådan fås for under 200,-

Hvis man skal afveje 1 g bør man kunne veje med mindst 0,1 g
nøjagtighed. Se f. eks. http://www.topwertig.de/ - Feinwagen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-08-08 16:28

In article <48baac3e$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>, Erik Olsen
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Hvis man skal afveje 1 g bør man kunne veje med mindst 0,1 g
> nøjagtighed. Se f. eks. http://www.topwertig.de/ - Feinwagen.

Siden du henviser til viser endda vægte med 0,01 g nøjagtighed. Det
kan man da kalde en fluevægt. Jeg tør ikke tænke på hvordan den
reagerer hvis der er tale om "flueknepperi"

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-08-08 18:40

On Sun, 31 Aug 2008 16:20:02 +0200, Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk>
wrote:

>Man anskaffer en digital køkkenvægt der vejer i 1 grams intervaller -
>afvej 1 gram - og så er det ikke så svært at dele portionen i 2 lige
>store dele. En sådan fås for under 200,-

Jeg bruger personligt ikke vægt til afmåling af salt. Jeg forestiller
mig, at nogle måleskeer vil være nemmere at bruge i den daglige
madlavning end en digital køkkenvægt, men det er nok en smagssag.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net ( Senest: Smagenote på Grüner Veltliner,
'Rotes Tor', 2006)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-08-08 18:33

On Fri, 29 Aug 2008 17:56:45 +0200, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

>Jeg har flere gange set at Kasper taler om gourmetsaltning - det e rgået
>op for mi at jeg trods mange års køkkenerfaring, faktisk ikké hved hva der
>menes. Kunne Kasper evt bvæges til at give en kort beskrivelse?

Hej Frank!

Kasper har været lidt udenbys, men andre har i hans fravær på fin vis
svaret på det grundlæggende spørgsmål. ;)

Jeg studsede selv ved begrebet gourmetsaltning, da jeg stødte på det
første gang. Det er i bund og grund det samme som forsaltning. Min
mormor brugte det altid både ved mindre og større kødstykker.
Saltmængden varieredes efter kødemnets størrelse.

Jeg plejer at skrive vejledende mængder per kilo kød, men vejer ikke
selv af. Jeg bruger øje-/fingermål.

Hvis man vil dykke lidt mere ned i deltajerne, herunder saltningsgrad
ift. stegesvind, så kan jeg anbefale Fødevarestyrelsens publikation om
stegning og saltning, som findes her:

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

Jeg har fået nys om at KVL (som vist nu hedder LIFE), har oprettet et
par overbygningsspor med fødevarehåndtering som omdrejningspunkt. Der
er et ph.d.-projekt om indkogning af fond, så vidt jeg husker. Meyer
er adjungeret professor. Det bli'r spændende at følge.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- på vej: Flor de
Pingus 1999)

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-09-08 12:45

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> rgået op for mi at jeg trods mange års køkkenerfaring, faktisk ikké
> hved hva der menes. Kunne Kasper evt bvæges til at give en kort

vh

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-09-08 12:47

Jan Boegh wrote:

> http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

Sorry! burde have læst hele tråden før jeg sendte et link, der allerede var
på banen.