Løgmarmelade
Fra : Max

Dato : 27-08-08 20:55

Hej

Nu nærmer den lidt kedelige mørke tid sig jo, og hvis nogen
vil have lidt til at lyse op på et frokostbord, ja så kan jeg
anbefale denne løgmarmelade, er skabt til en mad med
kold stegt lever, leverposteg, flæskesteg, oksesteg og
alle den slags pålæg.

2 kg løg, mellemstore
½ kg Belle de Boskoop
½ citron skal
1 citron saft
150 g rosiner
3 dl tør hvidvin
3 dl sherryvineddike
300 g rørsukker
100 g koncentreret tomatpure fra dåse
8 spsk honning
3 spsk. reven ingefær
1 tsk. stødt kanel
cayennepeber efter smag
lidt salt

1. Pil løgene og skær dem i skiver.
2. Skræl æblerne, fjern kernehus og skær dem i tern.
3. Riv skal af ½ citron og pres saften af en hel,
sæt det over at koge for lavt blus med løg, æbler,
rosiner og hvidvin i ca. 20 min.
4. Tilsæt halvdelen af eddiken og lad det småsnurre, under låg, til
det er mørt.
5. I en skål blandes resten af eddiken, sukker, tomatpuré, honning,
ingefær, kanel, cayennepeber og salt.
6. Kom det i løgene og kog videre i 20-25 min. Når marmeladen bliver
sirupsagtig, er den færdig.

Lad den køle af og kom den på glas, luk godt og stil glassene i
køleskab.

Er god til paté, koldt oksekød og fjerkræ, kogt kød og skinke.

--
Mvh Max

Fra : helle

Dato : 28-08-08 02:45

On 27 Aug., 21:54, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> køleskab.
>
> Er god til paté, koldt oksekød og fjerkræ, kogt kød og skinke.

Hej Max
Lyder lækkert! - hvor længe kan det holde sig? - har du evt. prøvet at
tilsætte Atamon? mvh helle

Fra : Max

Dato : 28-08-08 10:23

Hej Helle

> Lyder lækkert! - hvor længe kan det holde sig? - har du evt. prøvet at
> tilsætte Atamon?

Jeg har haft det stående mindst 2 måneder i køleskabet. Jeg skyller
lige beholderen i kogende vand og Atamon inden jeg hælder
marmeladen i. Forøvrig har jeg et eksperiment igang med at
fryse det for tiden.

--
Mvh Max